După acceptarea intrării României în elita presei auto europene – juriul Car Of The Year (detalii aici https://www.caroftheyear.org/jury.php ) – am participat la primul mare eveniment organizat cu o parte dintre modelele eligibile pentru 2025, în Danemarca. Am avut la Tannis 32 de modele, cu mai multe variante de motorizare, în total 79 de autoturisme de testat în cele 6 zile ale evenimentului.
La Tannis am întâlnit forța a două organizații incredibile, fiecare cu un istoric admirabil. Pe de o parte, gazdele noastre din Nord (este vorba despre ziariștii auto din Danemarca, Suedia, Norvegia și Finlanda, membri în Juriul Car Of The Year) organizează acest eveniment de 46 de ani.
Cu siguranță nu mai există în lume vreun test independent cu o asemenea continuitate, tradiție și expertiză, recunoscut de întreaga industrie auto mondială. Cea mai bună dovadă în acest sens este numărul impresionant de modele din test (sincer, nu am văzut niciodată un panou cu 79 de chei de la mașini care așteaptă să fie testate). La asta se adaugă numărul mare de oficiali importanți ai mărcilor prezente care au stat alături de noi timp de 6 zile. Nu este greu să-ți dai seama de dimensiunea efortului logistic, de la transportul acestor vehicule la menținerea lor permanentă în stare impecabilă, sau de la asigurarea punctelor de încărcare cu electricitate (64 dintre acestea trebuiau încărcate la priză) la existența specialiștilor de la fiecare marcă, gata să dea orice informație necesară. De asemenea, tot nordicii asigură toată logistica necesară efectuării testului elanului, pe un aeroport apropiat.
Oarecum firesc, organizatorii testului anual de la Tannis și organizația Car Of The Year au hotărât să-și unească eforturile, așa că, de ceva timp, la eveniment participă și membrii juriului COTY, care pot astfel să testeze mare parte dintre modelele eligibile pentru premiul din 2025.
Așa ajungem la celălalt pol al evenimentului – Car Of The Year – o organizație care acordă acest premiu de 61 de ani fără întrerupere, elita presei auto europene, recunoscută și ea de toata industria auto mondială. În total suntem 59 de membri în juriu, din 22 de țări europene. Am fost la Tannis 32 de membri ai juriului COTY, bucurându-ne de o ocazie unică să ai la dispoziție, alături, modele total diferite, de la cel mai mic Hyundai Inster la masivul Toyota Land Cruiser, de la citadinul Suzuki Swift la sportivul Porsche Macan, de la motoare clasice de 1.2 litri la cele mai sofisticate propulsii electrice, de la modele convenționale la modele venite din viitor… În aceste condiții, ne-am bucurat ca niște copii de fiecare și am încercat să parcurgem cât mai mulți kilometri cu fiecare, în condiții variante, pentru a le înțelege.
Atmosfera a fost completată de o vreme superbă, care i-a adus pe danezi la plajă și în apă. Surpriza pentru cei care au venit în premieră la Tannis a fost faptul că în Danemarca este legal să conduci mașini pe plajă (cu maxim 30 km/h), ceea ce ne-a asigurat condițiile unor imagini superbe. Nu în ultimul rând, la tonusul general au contribuit și câteva foci simpatice și aparent nepăsătoare la mașinile noastre, care ne-au urmărit de pe mal în fiecare zi.
Am condus la Tannis și premiere mondiale, exclusiv pentru membrii juriului COTY, ca Alfa Romeo Junior Hybrid, sau Ford Tourneo Courier electric.
Am avut la dispoziție și marci / modele care nu sunt încă distribuite în România, ca Byd Seal, Lotus Emeya, Nio EL8, Polestar 3 și 4 sau Xpeng G6.
Un punct esențial la Tannis este testul elanului, făcut pentru toate vehiculele prezente, pe aeroportul Sindal, de către același pilot de teste.
Am reușit în cele 6 zile să conduc toate cele 32 de modele și alte câteva variante de motorizare, motiv pentru care, după această prezentare generală, voi reveni în zilele următoare cu observații pentru fiecare, inclusiv cu rezultatele de la testul elanului.