Continuă impresiile despre modelele nominalizate la cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year. Am testat de curând o mare parte dintre modelele nominalizate și eligibile pentru finala de șapte. A fost o sesiune complexă de teste, pe toate categoriile de drum, la care s-a adăugat faimosul test al elanului, realizat de colegii noștri suedezi, pe o pista de aeroport, în aceleași condiții și cu aceiași piloți pentru toate modelele testate.
De data aceasta avem două modele europene, aflate în segmente diferite – o mașină de familie și un reprezentant relevant ai zonei sport-premium.
La fiecare dintre modele voi prezenta o scurtă descriere generală, 5 puncte pro, 5 puncte contra și rezultatul de la testul elanului.
Opel Grandland
Este un model din noua generație SUV Opel, în care Stellantis își pune mari speranțe în revigorarea mărcii. În prezentare se insistă pe ideea că este conceput și proiectat în Germania, cu dorința de a-i da un plus de prestanță prin calitatea germană.
Juriul Car Of The Year a avut la dispoziție două dintre cele trei variante de motorizare – electrică și hibridă pe benzină (există și PHEV).
Interesant, Grandland vine cu o garanție de 8 ani pentru bateria modelului electric, dorind să crească încrederea potențialilor clienți și să elimine din mitul problemelor bateriei. Este mai mult decât oferă Opel garanția obișnuită, dar nu este foarte mult comparativ cu mărcile coreene sau chinezești, pentru care garanția totală de 7 ani este disponibilă de peste 10 ani (cazul Kia).
Pro
- autonomie peste 600 km la varianta hibridă
- insonorizare bună pe macadam
- gurile de aer laterale, montate în uși
- acces ușor în spate și spațiu mare
- portbagaj mare
Contra
- design exterior comun
- deschiderea portbagajului de deasupra numărului – o zonă permanent murdară
- vizibilitate redusă către înapoi – lunetă mică și înclinată
- zgomot mare la funcționarea motorului termic
- schimbarea întârziată a treptelor de viteză
Rezultat testul elanului
Opel Grandland 1,2 48V HEV, anvelope Michelin e-primacy 225/55 R19
62 km/h – intervenție puternică a ESP, direcția răspunde correct, menține traiectoria
68 km/h – subvirare, ieșire de pe traiectorie, ESP inactiv
68 km/h – la a doua încercare ESP a acționat eficient, traiectorie menținută
72 km/h – ESP a acționat eficient, traiectorie menținută
77 km/h – comportament corect, datorat ESP
78 km/h – prea repede, subvirare accentuată
Concluzie – comportamentul este total dependent de ESP, direcția este eficientă în orice condiții, comportament mai bun la viteze mari decât la viteze mici
Opel Grandland Electric, anvelope Michelin e-primacy 235/50 R20
64 km/h – balans mare, ESP inactiv
70 km/h – ESP activ, dar nu suficient pentru menținerea traiectoriei
69 km/h – același rezultat
Concluzie – comportament mult mai slab comparative cu versiunea hybrid.
Porsche Macan
Noul Macan este încă un model electric în familia Porsche. Iată că, după ce au trebuit să accepte modele SUV cu sigla Porsche, fanii mărcii trebuie să se obișnuiască din ce în ce mai mult cu ceea ce ar fi părut o adevărată blasfemie acum câțiva ani – propulsia electrică în loc de huruitul grav al motoarelor Porsche cu benzină.
Am avut la Tannis, special pentru juriul Car Of The Year, modelul de vârf al noului Macan – varianta turbo. Sigur, vorbim de un “turbo” care nu mai are vreo legătură cu turbina de supraalimentare, dar este semnul pentru performanțele de excepție – putere maximă 639 CP, accelerație 0-100 km/h în 3,3 secunde, iar autonomia depășește 500 km în orice condiții și mod de utilizare.
Trebuie să recunosc faptul că aici mi-a fost cel mai greu să respect algoritmul pe care mi l-am impus pentru acest serial. În primul rând, este dificilă alegerea a 5 puncte forte, pentru că, pur și simplu, ansamblul este un tot unitar care este chiar definiția punctului forte. La fel de complicat a fost să găsesc puncte slabe… dar, pentru că nimic nu este perfect, iar noi suntem de multe ori subiectivi, am reușit.
Pro
- design exterior fără excese, dar suficient de agresiv
- ergonomie perfectă – totul îți este firesc la îndemână
- în ciuda performanțelor extreme, se conduce ușor, ca o mașină normală
- cadranul rotund central, cu aer retro, pe care poți rula diferite informații (de exemplu, busola)
- garda la sol reglabilă, până la 340 mm
Contra
- forma jantelor (specifice modelelor electrice) împiedică vizibilitatea către etrierele de frână
- spații de depozitare puține și mici
- prezența în câteva zone din interior a plasticului negru lucios
- ecranul pentru pasager inutil
- acces dificil în spate și spațiu mic
Rezultat testul elanului
Porsche Macan Turbo Electric, anvelope Goodyear Eagle F1 255/40 R22 față, 295/35 R22 spate.
63 km/h – direcția extrem de rapidă, fără balans
67 km/h – păstrează traiectoria fără probleme
73 km/h – dificil pentru pilot de controlat o direcție atât de rapidă, nu se simte acțiunea ESP, subvirare