Continuă impresiile despre modelele nominalizate la cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year. Am testat de curând o mare parte dintre modelele nominalizate și eligibile pentru finala de șapte. A fost o sesiune complexă de teste, pe toate categoriile de drum, la care s-a adăugat faimosul test al elanului, realizat de colegii noștri suedezi, pe o pista de aeroport, în aceleași condiții și cu aceiași piloți pentru toate modelele testate.
La fiecare dintre modele voi prezenta o scurtă descriere generală, 5 puncte pro, 5 puncte contra și rezultatul de la testul elanului.
Cupra este o marcă tânără, dar foarte dinamică, care a reușit în scurt timp să aducă noi categorii de fani alături de cumpărătorii clasici de Seat. Dacă inițial modelele Cupra erau variantele mai puternice și cu tentă sportivă ale gamei Seat, astăzi Cupra are o gamă spectaculoasă, care crește în fiecare an și are două modele nominalizate pentru Car Of The Year 2025.
În aria SUV, la modelul Formentor (4,45 m) s-au adăugat de curând încă două, aglomerând zona între 4,4 și 4,7 metri lungime. Primul este Terramar, cu 4,52 m, iar al doilea este Tavascan, cu 4,64 m, care este un SUV coupe.
Practic, pentru un necunoscător este foarte greu să le deosebești, mai ales că spaniolii de la Cupra încearcă și mai mult să ne încurce, alegând să nu mai apară numele modelului pe mașini. Ei vor ca potențialii clienți să aibă în minte doar Cupra. Sincer, mi-e greu să înțeleg această idee de marketing. Firesc, i-am rugat pe reprezentanții mărcii prezenți la teste să mă lămurească.
În primul rând, mi-au arătat că, de fapt, numele modelelor apar discret pe carcasele lămpilor din spate, cu dimensiuni de aproximativ un centimetru și sunt vizibile mai ales când pozițiile sunt aprinse. Apoi, băieții din Spania (foarte simpatici, de altfel) mi-au explicat varianta lor de scenariu, în care clientul este atât de înnebunit de marca Cupra încât vine în showroom, le explică vânzătorilor ce nevoi are, iar aceștia îi recomandă modelul Cupra potrivit. Eu nu prea cred că așa funcționează cumpărarea unei mașini, dar reacția clienților va da verdictul final.
Ce au în comun modelele Cupra este prezența culorii de nuanța cuprului, atât la exterior (pe jante și pe sigla de pe capotă), cât și la interior (pe diferite elemente de pe bord, volan și panourile de uși).
În afară de cei câțiva centimetri diferență la dimensiuni, se deosebesc la motorizare. Pe Formentor avem 3 variante de propulsie – benzina, diesel și PHEV, la Terramar avem tot trei – benzină, PHEV și electric, în timp ce pe Tavascan avem doar propulsie electrică.
Cupra Tavascan AWD 77 kWh
Pro
- design exterior sportiv
- performanțe dinamice
- ergonomie – reglajele importante sunt accesibile
- materiale interesante pentru scaune
- spațiu în spate + portbagaj
Contra
- vizibilitate redusă către spate – luneta mică și înclinată
- forme ciudate la interior
- materiale tari la interior
- pedala de frână elastică
- rigiditate pe macadam
Rezultat testul elanului
Cupra Tavascan VZ AWD 77 kWh, anvelope Conti Ecocontact 7 255/40 R21
66 km/h – ESP inactiv, direcție precisă, menține traiectoria
69 km/h – ESP în continuare inactiv, direcția asigură menținerea traiectoriei
73 km/h – ESP active și frânează, păstrează traiectoria
75 km/h – la fel
76 km/h – subvirare și conuri atinse
Concluzie – ESP acționează prea târziu și prea puțin.
Cupra Terramar 1.5 TSI e-Hybrid
Pro
- design exterior sportiv
- ținuta de drum permite un mod de condus dinamic
- ergonomie
- materiale interioare de calitate
- autonomie electrică mare
Contra
- interior complicat, cu multe forme și linii care se întrepătrund
- spații de depozitare mici și puține
- acces greu în spate
- deschidere portbagaj de deasupra numărului – suprafață permanent murdară
- rigiditate pe macadam
Rezultat testul elanului
Cupra Terramar 1,5 TSI e-Hybrid, anvelope Conti Sportcontact 255/40 20
67 km/h – ESP inactiv, răspuns rapid
73 km/h – subvirare și conuri atinse
Concluzie – comportament similar cu Tavascan, este necesar mai mult ajutor de la ESP.