Continuă impresiile despre modelele nominalizate la cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year. Am testat de curând o mare parte dintre modelele nominalizate și eligibile pentru finala de șapte. A fost o sesiune complexă de teste, pe toate categoriile de drum, la care s-a adăugat faimosul test al elanului, realizat de colegii noștri suedezi, pe o pista de aeroport, în aceleași condiții și cu aceiași piloți pentru toate modelele testate.
La fiecare dintre modele voi prezenta o scurtă descriere generală, 5 puncte pro, 5 puncte contra și rezultatul de la testul elanului.
BYD Seal U
Datorită în primul rând succesului pe care îl au cu autobuzele electrice, chinezii de la BYD au devenit în câțiva ani cei mai importanți producători mondiali de vehicule electrice. În ultimii 4-5 ani primesc aproape în fiecare săptămână câte un comunicat de presă de la ei, prin care anunță încă o vânzare de flotă de autobuze, într-un alt oraș de pe alt continent, inclusiv în Europa. Un exemplu sugestiv este aeroportul de la Amsterdam, unde circulă acum doar autobuze electrice BYD. Glumeam cu reprezentanții BYD de la Tannis, Danemarca, unde a fost organizat testul pentru Car Of The Year 2025, spunându-le că mai trebuie să le vândă autobuze doar urșilor polari din Arctica și pinguinilor din Antarctica, ca să acopere întreaga planetă.
Pasul firesc este să vină și cu autoturisme, iar modelul Seal U este în acest an pe lista de nominalizate COTY. Au fost mai mult decât interesați de părerile membrilor juriului și au adus la Tannis o mare parte dintre membrii organizației BYD europene, alături de două variante Seal U – electrică și hibridă.
Seal U este unul dintre puținele modele chinezești care păstrează în jurul șoferului o ergonomie specifică modelelor europene, păstrând un minim de comenzi accesibile instant.
Design interesant, performanțe decente, interior plăcut… alături de un mare necaz – ambele modele BYD Seal U și-au dovedit limitele la testul elanului, clasându-se pe ultimul loc între cele 38 de modele testate. Am apreciat reacția chinezilor care, după șocul inițial, s-au dus cuminți la echipa de testare, au discutat cu ei un timp îndelungat și au promis că vor reveni în scurt timp cu mașina resetată.
Pro BYD Seal U
- design exterior fluid, fără vreun exces de forme sau linii
- este un model chinezesc care îmbunătățește mașinile europene, nu unul care copiază Tesla
- ergonomie corectă, cu acces ușor la principalele comenzi
- materiale de bună calitate la interior și câteva cusături care dau o pată interesantă de culoare
- autonomia modelului hibrid – spre 700 de kilometri
Contra BYD Seal U
- pornire brutală de pe loc la varianta electrică
- portbagaj mic pentru cât de mare este mașina
- sistem greoi de rabatare a banchetei rabatabile
- lipsa unui tunel pentru obiecte lungi (de exemplu schiuri)
- autonomie mică la varianta electrică – aproximativ 400 de kilometri
Rezultat testul elanului
BYD Seal U EV, anvelope Michelin e-premacy 235/50 19
63 km/h – supravirare puternică, nu se simte acțiunea ESP
66 km/h – derapare puternică, dar pilotul reușește redresarea
76 km/h – derapare și ieșire de pe traiectorie
Concluzie – comportament inacceptabil
BYD Seal U PHEV, anvelope Michelin e-primacy 235/50 r19
60 km/h – trece testul, dar derapează și se balansează
64 km/h – același comportament, nu menține traiectoria, sunt atinse multe conuri
65 km/h – ESP activ, trece testul
74 km/h – mult derapaj și balans, nu trece testul
Concluzie – comportament imprevizibil, mult derapaj, este necesară regândirea setărilor suspensiei și a sistemului ESP.
Citroen C3, e-C3
A fost una dintre cele mai simpatice mașini prezente la testul Car Of The Year. De la aspectul exterior general până la cele mai mici detalii interioare, totul pare o joacă, o îmbinare veselă și tinerească de forme, linii, culori și materiale. Datorită barelor longitudinale de pe tavan, care îi amplifică înălțimea, ai zice, de departe, că este un mini SUV. De fapt, este o mașinuță ideală pentru traficul urban, disponibilă atât în varianta electrică, cât și hibridă, pe care te bucuri să o conduci. Dacă tot avem două culori la caroserie, francezii au păstrat două culori și la interior, unde totul pare altfel – aeratoarele laterale verticale, volanul cu o formă neregulată sau spațiul de deasupra torpedoului. În ciuda dimensiunii reduse, oferă un acces ușor pentru locurile din față. Chiar dacă este în principiu un vehicul urban, este surprinzător de agil și în afara localităților.
Pro Citroen C3, e-C3
- aspectul exterior de SUV, cu bare longitudinale pe tavan
- design interior simpatic și original
- culorile și materialele de la interior
- spații de depozitare suficiente
- dinamica variantei electrice
Contra Citroen C3, e-C3
- autonomie redusă la varianta electrică – aproximativ 200 km reali
- scaune față fără susținere laterală
- spațiu redus în spate, doar pentru copii
- deschidere hayon de deasupra numărului – zonă care se murdărește
- sigla supradimensionată de pe grila din față, care nu se potrivește cu restul detaliilor de design exterior
Rezultat testul elanului
Citroën e-C3 VTR Sport, anvelope Goodyear Efficient Grip 205/50 R17
62 km/h – puțin balans, diecția greoaie, ESP nu acționează
66 km/h – ESP menține mașina pe traiectorie, balans mai mare
69 km/h – ESP acționează efficient, traiectoria menținută
74 km/h – subvirare și ieșire de pe traiectorie
Concluzie – comportament sigur, ESP corect.
Citroën C3 1,2 Turbo, anvelope Goodyear Efficient Grip 205/50 17
59 km/h – balans, păstrează traiectoria
63 km/h – ESP activ, trece testul, necesită forță în volan / direcție
66 km/h – ESP active, comportament similar variantei electrice
68 km/h – subvirare accentuată, ieșire de pe traiectorie
Concluzie – direcție greu de controlat, comportament similar variantei electrice.