Continuă impresiile despre modelele nominalizate la cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year. Am testat de curând o mare parte dintre modelele nominalizate și eligibile pentru finala de șapte. A fost o sesiune complexă de teste, pe toate categoriile de drum, la care s-a adăugat faimosul test al elanului, realizat de colegii noștri suedezi, pe o pista de aeroport, în aceleași condiții și cu aceiași piloți pentru toate modelele testate.
Ca român nu poți să nu te bucuri când vezi faptul că pe lista de mașini eligibile la titlul Car Of The Year sunt și doua modele fabricate în România– Dacia Duster și Ford Tourneo Courier. Este prima data în istoria de peste 60 de ani Car Of The Year când avem doua modele fabricate în România pe lista de mașini eligibile in finala COTY.
La fiecare dintre modele voi prezenta o scurtă descriere generală, 5 puncte pro, 5 puncte contra și rezultatul de la testul elanului.
Dacia Duster
Noul Duster este un model care a realizat o ruptură spectaculoasă de generațiile anterioare. Avem o cu totul linie de design, mult mai brutală, care parcă declară că noul Duster se descurcă în orice situație. Impresia asta este accentuată de la volan, de unde vezi o capotă profilată, care îți sugerează ca te afli la bordul unui vehicul puternic. Este de remarcat motorizarea hibridă eficientă, în ciuda unor schimburi ciudate ale treptelor in cutia de viteze – de multe ori turația motorului crește nejustificat, până la schimbarea treptei superioare. Interiorul este spectaculos de departe, cu suprafețe și linii care se intersectează într-un ansamblu inedit. Din păcate, toate materialele interiorului sunt spartane, ca și cum Duster ar fi o mașină militară. O surpriză plăcută este echiparea cu senzori de proximitate laterali.
Trebuie să menționez ca domnul Denis le Vot, CEO Dacia a fost singurul șef de marcă care a venit la Tannis să interacționeze pe viu cu membrii juriului Car Of The Year și să ia impresii la cald de la noi. A fost de acord cu observațiile mele, așa cum și eu am fost de acord cu mențiunile lui, cu faptul că și noul Duster se învârte în jurul ideii de “smart buy”, adică alegere rațională.
Firesc, domnul Denis le Vot este încrezător în Duster și spear că va ajunge cel puțin între finaliste.
Pro Dacia Duster
- noua linie de design, exterior și interior, care induce o senzație de forță
- stabilitate bună
- absoarbe eficient zgomotele pe macadam
- are roată de rezervă de dimensiuni normale
- are senzori de proximitate în lateral
Contra Dacia Duster
- materiale tari peste tot în interior
- spațiu mic în spate
- vizibilitate redusă către înapoi, din cauza lunetei mici și înclinate
- lipsa climatizării bizonă
- modul de schimbare a treptelor la varianta hibrid
Rezultat testul elanului
Dacia Duster Extreme Hybrid 140, anvelope Conti Ecocontact 6 215/60 r18
60 km/h – aderență bună
66 km/h – ESP rapid care stabilizează corect mașina, comportament sigur
72 km/h – subvirează și lovește conurile
77 km/h – prea repede, subvirează
Concluzie – s-a schimbat rapid comportamentul – ESP a fost eficient la început, dar a funcționat insuficient la viteze mai mari.
Ford Tourneo Courier
Celălalt reprezentant al industriei românești este Ford Tourneo Courier, un vehicul de persoane provenit dintr-un model utilitar. Acest tip de vehicul este polivalent, util atât ca mașină de companie, cât și ca mașină de familie. Ford a adus la Tannis și o variantă electrică. Am condus și motorizarea de 1.0 litri, care se dovedește gurmandă pentru un vehicul atât de mare. În rest, spații uriașe peste tot, inclusiv deasupra parbrizului. Excepția este dată de locurile din spate, care sunt mici față de cât de mare este mașina. Accesul are plusuri și minusuri – ușile laterale culisante asigură pasagerilor din spate un acces facil, în timp ce hayonul uriaș este foarte greu, îți trebuie ceva forță să-l închizi, te împiedică să mai accesezi portbagajul dacă ai parcat aproape de un perete și, surprinzător, nu se deschide decât la un unghi de aproximativ 90 de grade, fapt ce face ca o persoană înaltă de peste 1,80 m să dea cu capul în acesta. Este păcat că, în ciuda dimensiunilor mari ale caroseriei, nu au fost găsite soluții pentru un al treilea rând de scaune.
Pro Ford Tourneo Courier
- exterior bicolor
- acces ușor peste tot, în față datorită ușilor mari iar în spate datorită ușilor culisante
- ergonomie corectă
- multe spații de depozitare în față, inclusiv deasupra parbrizului
- portbagaj uriaș
Contra Ford Tourneo Courier
- consum mare la varianta pe benzină
- lipsa celui de-al treilea rând de scaune
- materiale tari la interior, specifice utilitarelor
- frâne elastice
- ușă spate de tip hayon foarte grea, care necesită efort mare la închidere și care se deschide insuficient
Rezultat testul elanului
Ford Tourneo Courier Active 1,0 EcoBoost , anvelope Goodyear Efficient Grip 215/55 17
56 km/h – balans, ESP nu acționează
62 km/h – intervenție puternică a ESP, se simte derapajul, dar ramâne pe traiectorie
65 km/h – intervenție puternică a ESP, blochează direcția, nicio șansă pe traiectorie
66 km/h – intervenție puternică a ESP, rămâne pe traiectorie
70 km/h – frânare puternică, roțile se blochează, conurile zboară.
Concluzie – Comportament ciudat. Se bazează în totalitate pe ESP, dar este dificil de condus.
Ford Tourneo Courier BEV, anvelope Goodyear Efficient Grip 215/55 17
59 km/h – intervenție puternică a ESP, ca și la cealaltă variant de motorizare
67 km/h – traiectorie corectă, ESP nu afectează direcția
70 km/h – intervenție puternică a ESP, rămâne pe traiectorie
75 km/h – viteză prea mare
Concluzie – impredictibil – atunci când ESP este activ, ai senzația de nesiguranță, ESP afectează direcția mai puțin decât la celălalt Tourneo.