Car of the Year 2025 – modele produse în România, nominalizate ep.3

Car of The Year AutoExpert

Continuă impresiile despre modelele nominalizate la cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year. Am testat de curând o mare parte dintre modelele nominalizate și eligibile pentru finala de șapte. A fost o sesiune complexă de teste, pe toate categoriile de drum, la care s-a adăugat faimosul test al elanului, realizat de colegii noștri suedezi, pe o pista de aeroport, în aceleași condiții și cu aceiași piloți pentru toate modelele testate.

 

Ca român nu poți să nu te bucuri când vezi faptul că pe lista de mașini eligibile la titlul Car Of The Year sunt și doua modele fabricate în România– Dacia Duster și Ford Tourneo Courier. Este prima data în istoria de peste 60 de ani Car Of The Year când avem doua modele fabricate în România pe lista de mașini eligibile in finala COTY.

La fiecare dintre modele voi prezenta o scurtă descriere generală, 5 puncte pro, 5 puncte contra și rezultatul de la testul elanului.

 

Dacia Duster

 

Dacia Duster Car of The Year - AutoExpert

Noul Duster este un model care a realizat o ruptură spectaculoasă de generațiile anterioare. Avem o cu totul linie de design, mult mai brutală, care parcă declară că noul Duster se descurcă în orice situație. Impresia asta este accentuată de la volan, de unde vezi o capotă profilată, care îți sugerează ca te afli la bordul unui vehicul puternic. Este de remarcat motorizarea hibridă eficientă, în ciuda unor schimburi ciudate ale treptelor in cutia de viteze – de multe ori turația motorului crește nejustificat, până la schimbarea treptei superioare. Interiorul este spectaculos de departe, cu suprafețe și linii care se intersectează într-un ansamblu inedit. Din păcate, toate materialele interiorului sunt spartane, ca și cum Duster ar fi o mașină militară. O surpriză plăcută este echiparea cu senzori de proximitate laterali.

Dacia Duster Car of The Year - AutoExpert

Trebuie să menționez ca domnul Denis le Vot, CEO Dacia a fost singurul șef de marcă care a venit la Tannis să interacționeze pe viu cu membrii juriului Car Of The Year și să ia impresii la cald de la noi. A fost de acord cu observațiile mele, așa cum și eu am fost de acord cu mențiunile lui, cu faptul că și noul Duster se învârte în jurul ideii de “smart buy”, adică alegere rațională.

Dacia Duster Car of The Year - AutoExpert

Firesc, domnul Denis le Vot este încrezător în Duster și spear că va ajunge cel puțin între finaliste.

Pro Dacia Duster

  • noua linie de design, exterior și interior, care induce o senzație de forță
  • stabilitate bună
  • absoarbe eficient zgomotele pe macadam
  • are roată de rezervă de dimensiuni normale
  • are senzori de proximitate în lateral

Dacia Duster Car of The Year - AutoExpert

Contra Dacia Duster

  • materiale tari peste tot în interior
  • spațiu mic în spate
  • vizibilitate redusă către înapoi, din cauza lunetei mici și înclinate
  • lipsa climatizării bizonă
  • modul de schimbare a treptelor la varianta hibrid

Rezultat testul elanului

Dacia Duster Extreme Hybrid 140, anvelope Conti Ecocontact 6 215/60 r18

60 km/h – aderență bună

66 km/h – ESP rapid care stabilizează corect mașina, comportament sigur

72 km/h – subvirează și lovește conurile

77 km/h – prea repede, subvirează

Concluzie – s-a schimbat rapid comportamentul – ESP a fost eficient la început, dar a funcționat insuficient la viteze mai mari.

Ford Tourneo Courier

 

Ford Tourneo Courier BEV Car of The Year - AutoExpert

Celălalt reprezentant al industriei românești este Ford Tourneo Courier, un vehicul de persoane provenit dintr-un model utilitar. Acest tip de vehicul este polivalent, util atât ca mașină de companie, cât și ca mașină de familie. Ford a adus la Tannis și o variantă electrică. Am condus și motorizarea de 1.0 litri, care se dovedește gurmandă pentru un vehicul atât de mare. În rest, spații uriașe peste tot, inclusiv deasupra parbrizului. Excepția este dată de locurile din spate, care sunt mici față de cât de mare este mașina. Accesul are plusuri și minusuri – ușile laterale culisante asigură pasagerilor din spate un acces facil, în timp ce hayonul uriaș este foarte greu, îți trebuie ceva forță să-l închizi, te împiedică să mai accesezi portbagajul dacă ai parcat aproape de un perete și, surprinzător, nu se deschide decât la un unghi de aproximativ 90 de grade, fapt ce face ca o persoană înaltă de peste 1,80 m să dea cu capul în acesta. Este păcat că, în ciuda dimensiunilor mari ale caroseriei, nu au fost găsite soluții pentru un al treilea rând de scaune.

Ford Tourneo Courier 1.0 Car of The Year - AutoExpert

Pro Ford Tourneo Courier

  • exterior bicolor
  • acces ușor peste tot, în față datorită ușilor mari iar în spate datorită ușilor culisante
  • ergonomie corectă
  • multe spații de depozitare în față, inclusiv deasupra parbrizului
  • portbagaj uriaș

Ford Tourneo Courier BEV Car of The Year - AutoExpert

Contra Ford Tourneo Courier

  • consum mare la varianta pe benzină
  • lipsa celui de-al treilea rând de scaune
  • materiale tari la interior, specifice utilitarelor
  • frâne elastice
  • ușă spate de tip hayon foarte grea, care necesită efort mare la închidere și care se deschide insuficient

 

Rezultat testul elanului

Ford Tourneo Courier Active 1,0 EcoBoost , anvelope Goodyear Efficient Grip 215/55 17

Ford Tourneo Courier 1.0 Car of The Year - AutoExpert

56 km/h – balans, ESP nu acționează

62 km/h – intervenție puternică a ESP, se simte derapajul, dar ramâne pe traiectorie

65 km/h – intervenție puternică a ESP, blochează direcția, nicio șansă pe traiectorie

66 km/h – intervenție puternică a ESP, rămâne pe traiectorie

70 km/h – frânare puternică, roțile se blochează, conurile zboară.

Concluzie – Comportament ciudat. Se bazează în totalitate pe ESP, dar este dificil de condus.

Ford Tourneo Courier BEV, anvelope Goodyear Efficient Grip 215/55 17

Ford Tourneo Courier BEV Car of The Year - AutoExpert

59 km/h – intervenție puternică a ESP, ca și la cealaltă variant de motorizare

67 km/h – traiectorie corectă, ESP nu afectează direcția

70 km/h – intervenție puternică a ESP, rămâne pe traiectorie

75 km/h – viteză prea mare

Concluzie – impredictibil – atunci când ESP este activ, ai senzația de nesiguranță, ESP afectează direcția mai puțin decât la celălalt Tourneo.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top