Care este mai frumos? Transalpina sau Transfăgărășan? Un periplu de 1.000 km cu BMW X3 M40i

Jeremy Clarkson a spus că Transfăgărășanul este cel mai frumos drum din lume. Dar nu văzuse Transalpina. Noi le-am parcurs pe amândouă cu un BMW X3 M40i și iată impresiile noastre. 

În 1974, după 4 ani de muncă și pierderea a 40 de vieți omenești (oficial, pentru că neoficial se vorbește de o cifră de 10 ori mai mare), Ceaușescu a inaugurat Transfăgărășanul. Timp de aproape 40 de ani a fost cel mai înalt drum asfaltat din România, punctul cel mai înalt fiind la tunelul de la Bâlea Lac și anume 2.042 metri.

În 2009, a început modernizarea drumului concurent, Transalpina, care avea să devină cea mai înaltă șosea din România. Punctul cel mai înalt este în pasul Urdele la 2.145 metri. Până atunci, drumul era asfaltat doar până la Rânca dinspre Novaci, iar dinspre Sebeș drumul asfaltat se termina la Lacul Oașa.

Șoseaua a fost dată parțial în folosință în 2010 dar oficial drumul a fost deschis abia în 15 august 2015.

De atunci părerile sunt împărțite, unii considerând că Transfăgărășanul rămâne cel mai frumos, iar alții preferând Transalpina. Sigur că discuția poate merge mai departe și pot exista diferențe de opinie și în funcție de sensul parcurs pentru fiecare drum.

Noi am încercat să ne facem o opinie parcurgând ambele trasee cu un SUV sportiv BMW X3 M40i. Este primul model M Performance în gama X3 fiind propulsat de noul motor cu un turbo si 6 cilindri in linie de 3 litri care dezvoltă 360 CP/5.500-6.500 rpm și un cuplu maxim de 500 Nm/1.250-4.800 rpm.

X3 M40i vine standard cu pachetul aerodinamic M, jante de aliaj de 20 inci, frâne M Sport, suspensie M Sport (opțional adaptivă, prezentă pe mașina noastră de test), direcție variabilă și sistem de evacuare M Sport cu flapsuri.
Motorul turbo cu 6 cilindri în linie este cuplat tot standard cu transmisia automată Steptronic cu 8 trepte în versiunea Sport și funcție Launch Control.

Față de alte modele M, sistemul xDrive are o distribuție mai mare a cuplului spre spate iar Performance Control care acționează similar cu un blocabil pe spate, integrat în sistemul DSC, a fost reconfigurat pentru mai mult dinamism.

Comparativ cu Z4 M40i echipat cu același motor (are 20 CP mai puțin în Z4), motorul lui X3 M40i nu are un sunet atât de dramatic. Are un sunet în crescendo la accelerare dar retrogradarea în trepte nu este însoțită de acel bubuit de la Z4 M40i. Am putea spune că în X3 M40i motorul sună mai civil.

Am pornit pe Transfăgărășan dinspre București. X3 șerpuiește agil printre viraje grație direcției agile și variabile care este mai “scurtă” la viteze mici pe virajele spre barajul de la Vidraru.

 

Pe urcare impresionează curba de cuplu fenomenală pentru că toți cei 500 Nm sunt disponibili de la numai 1.250 rpm. Forța de împingere este grozavă de la turații mici și își păstrează vigoarea până la 4.800 rpm, cuplul maxim fiind constant pe tot acest palier.

Pe modul Comfort al suspensiei adaptive M Sport, drumul denivelat de pe malul lacului Vidraru nu mai pare atât de rău. Chiar și cu jantele mari de 20 inci (pneurile au totuși baloane ceva mai mari, de 45 pe față și 40 pe spate), X3 M40i filtrează foarte bine denivelările.

De la cabana Capra începe urcarea abruptă spre Bâlea. Motorul turbo trage liniar fără niciun gol turbo, iar consumul de 12,5 l/100 km poate fi considerat bun având în vedere panta accentuată. Excelentă și cutia automată Steptronic Sport care este foarte predictivă în schimbări și găsește totdeauna treapta inferioară potrivită la ieșirea din viraje.

Priveliștea de dinainte de Bâlea este spectaculoasă datorită golului alpin și a virajelor care se văd de sus. Această zonă combină viraje largi cu unele strânse și trece și prin câteva mici tuneluri. Apoi, cascada de pe dreapta de dinainte de tunel este superbă fiind un plus față de Transalpina.

Nu știu dacă sunt în asentimentul tuturor, dar partea a doua de după tunelul de la Bâlea Lac este cu adevărat cea mai frumoasă. Virajele ac de păr sunt parcă unele deasupra altora și practice vezi toate valea până jos. Este ceea ce face Transfăgărășanul unic și probabil priveliștea aceasta l-a impresionat și pe Jeremy Clarkson. În schimb, calitatea asfaltului este tot mai proastă și în primul weekend din iulie când tocmai de deschisese drumul, parcarea din stânga de la Bâlea era ocupată de un strat gros de zăpadă de 2 metri necurățat de autorități.

Transalpina este împărțită practic în două segmente: zona mai puțin spectaculoasă care începe la Sebeș și se termină la Obârșia Lotrului și zona superbă de la Obârșia Lotrului care urcă prin pasul Urdele și ajunge la Rânca.

Din prima parte, merită oprit pe barajul de la Oașa care oferă o priveliște ce concurează cu cea de pe barajul Vidraru. Drumul pe malul lacului Oașa este în unele zone mai frumos decât cel de pe malul Lacului Vidraru dar și aici asflatul este destul de cariat.

Însă cu câțiva kilometri înainte de Obârșia Lotrului și până la Rânca și apoi până la Novaci asfaltul este impecabil. Aici ne-am dat puțin la X3 M40i și am pus suspensia pe Sport. Direcția are o precizie chirurgicală pe traiectorie, iar suspensia nu generează ruliu aproape deloc. Nici nu îți vine să crezi că mașina asta are 1.885 kg la gol ca să nu mai vorbim că suportă și o sarcină utilă de 640 kg. Motorul se turează cu plăcere și cu ușurință până la 6.500 rpm parcă ar fi un motor aspirat. Dinamica e superbă cu majoritatea cuplului distribuit spre spate. La limită, pare că tracțiunea este aproape toată spre puntea spate, impresia la condus fiind că te afli la volanul unei mașini cu tracțiune spate.

 

Iar Performance Control legat cu DSC-ul ajută la obținerea unei aderențe fenomenale pe urcare.
Transalpina nu oferă acea priveliște unică de pe Transfăgărășan dar pe ruta Obârșia Lotrului – Rânca are niște viraje foarte tehnice care sunt spectaculos de parcurs la volanul acestui SUV sport. Peisajul este mai aerisit decât pe Transfăgărășan și priveliștea de sus din punctul cel mai înalt în care se văd văile munților de o parte și de alta a șoselei este unică. În plus, traseul este mai lung pe Transalpina și priveliștea mai variată.

Verdict

Cu Bâlea Lac, Bâlea cascadă și partea a doua a traseului înspre Sibiu, Transfăgărășanul este unic. Înlănțuirea de viraje situate unul sub altul pe o distanță mică este mai frumoasă și decât în pasul Stelvio. Pe Transalpina asfaltul este mai bun, drumul ajunge pe o coamă care oferă o priveliște superbă de o parte și alta a munților și este mai lung. BMW X3 M40i este o mașină ideală să le abordezi pe amândouă. Trenul de rulare M combinat cu un motor cu putere între un motor M veritabil și unul normal oferă o polivalență ieșită din comun și o mare plăcere în conducere.  

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top