Verdict AutoExpert
Carlos Ghosn, fostul șef al Alianței Renault-Nissan, va rămâne în istorie ca un mare escroc pentru faptele de care este va acuzat.Sau va reusi sa demonstreze ca a fost lucrat de sefii Nissan?
Pe 19 noiembrie 2018, fostul de acum șef al lui Nissan, Hiroto Saikawa, anunța într-o confoerință de presă fulger că Nissan plănuiește înlăturarea de la conducere a lui Carlos Ghosn, 64 ani, fără a da prea multe detalii.
Saikawa declara atunci: “Prea multă autoritate a fost acordată unei singure persoane… vreau să spun că aceasta este fața întunecată a lui Carlos Ghosn și epoca lui a durat mult timp. Nu știu dacă Ghosn a fost o figură carismatică sau un tiran”.
La vremea respectivă, mulți au crezut că totul este doar un aranjament murdar pentru a îl înlătura pe Carlos Ghosn care dorea să realizeze fuziunea Renault – Nissan și japonezii erau nemulțumiți de poziția lui Nissan în cadrul Alianței.
Renault a continuat să îl sprijine pe Ghosn în primă fază însă imediat au început să apară dovezile.
Prima dintre ele menționa că Ghosn nu declarase fiscului venituri de 36 milioane euro pe o perioadă de cinci ani începând din 2011. Era o acuzație gravă dar nu capitală pentru că astfel de lucruri s-au petrecut și cu fotbaliști celebri vezi cazurile Messi sau Ronaldo care până la urmă au plătit taxele și penalitățile și au scăpat de pușcărie.
Și fapta enumerată mai sus intră în categoria evaziunilor fiscale dar nu era chiar un motiv decisiv pentru înlăturarea lui Ghosn deși în Japonia legislația este foarte dură și Ghosn a fost arestat, fiind pasibil de 10 ani de pușcărie și o amendă de până la 6 milioane euro.
Pe 24 ianuarie 2019 se convinge și Renault de ilegalitățile lui Ghosn și îl demite.
În martie 2019 după 108 zile de detenție Ghosn a fost eliberat din închisoare și trimis în arest la domiciliu la o reședință agreată în Tokio.
Ghosn și-a angajat cel mai bun avocat din Japonia, Takashi Takano, într-o încercare de a câștiga procesul cu fiscul japonez care în proporție de 99% are câștig de cauză.
În perioada arestării au ieșit la lumină și alte fapte care îl transformă pe Ghosn într-un escroc.
Conform Financial Times, Nissan ar fi plătit 5 milioane USD către o filială Nissan din Oman care ulterior ar fi ajuns la o companie controlată de Ghosn.
A doua ilegalitate a fost o plată de 9 milioane USD către Ghosn de către un joint venture între Nissan și Mitsubishi cu sediul în Olanda. Nissan a anunțat oficial că această plată este ilegală și au cerut lui Ghosn să returneze întreaga sumă.
În al treilea rând, Ghosn a folosit banii companiei Nissan în interesul propriu achiziționând patru case în patru țări.
Toate aceste fapte îl transformă pe Ghosn într-un escroc, iar fuga sa din Japonia confirmă ilegalitățile sale.
Ghosn a reușit să păcălească justitția japoneză care l-a lăsat în arest la domiciliu și cu pașapoartele francez, brazilian și libanez închise într-un seif a cărui cheie se afla la avocații săi.
Conform unor surse, Ghosn ar fi chemat o formație de muzică pentru a concerta la el acasă și a plecat apoi ascuns într-o cutie de contrabas după ce l-a păcălit pe unul din avocați să îi dea pașaportul franțuzesc.
A zburat cu un avion privat în Turcia și de acolo în Liban. Autoritățile libaneze care nu au acord de extrădare cu Japonia, au declarat că Ghosn a intrat cu un pașaport legal în Liban și de aceea nu au niciun motiv pentru a îl reține.
Ce rămâne după Ghosn, supranumit cost killer?
Marea realizare este revitalizarea lui Nissan mai ales în Europa, bazată pe noua gamă de SUV-uri, și dezvoltarea mai rapidă decât alți rivali a unor modele electrice.
Însă nu a reușit nicio sinergie între modelele electrice Nissan Leaf lansat în 2010 și Renault Zoe lansat în 2013 care nu au aproape nimic în comun.
Cu toate tăierile de costuri, marja lui Renault este foarte redusă, de 1-1,5% față de 8-9% pentru marca Dacia la relansarea căreia Ghosn nu are niciun merit. Meritul relansării mărcii Dacia aparține fostului șef Louis Schweizer și al lui Gerard DeTourbet, decedat de curând, amândoi vizionari.