CE a anunțat potențiale taxe de 17,4% pentru mașinile BYD, 20% pentru Geely, 38,1% pentru SAIC

Diesel Volkswagen Mojave (8) mașini China

Comisia Europeană a concluzionat astăzi, provizoriu, că lanțul valoric al vehiculelor electrice produse în China beneficiază de subvenții neloiale. Prin urmare, după negocieri cu autoritățile chineze, începând cu 4 iulie 2024 taxele propuse sunt cuprinse între 17,4% și 38,1%.

Comisia Europeană (CE) a derulat o anchetă cu privire la subvențiile încasate de companiile producătoare de mașini electrice din China. Astăzi, oficialii CE au anunțat că „în cadrul anchetei sale în curs, Comisia a concluzionat provizoriu că lanțul valoric al vehiculelor electrice cu baterii (BEV) din China beneficiază de subvenții neloiale, ceea ce reprezintă o amenințare de prejudiciu economic pentru producătorii de BEV din UE”.

Ancheta a examinat, de asemenea, consecințele și impactul posibil al măsurilor asupra importatorilor, utilizatorilor și consumatorilor de mașini electrice din UE.

În consecință, CE a luat legătura cu autoritățile chineze pentru a discuta aceste constatări și pentru a explora posibile modalități de soluționare a problemelor identificate într-un mod compatibil cu normele OMC (n.n. – Organizația Mondială a Comerțului).

În acest context, Comisia a anunțat, în prealabil, nivelul taxelor compensatorii provizorii pe care le va impune la importurile de vehicule electrice provenite din China.

„În cazul în care discuțiile cu autoritățile chineze nu vor conduce la o soluție eficientă, aceste taxe compensatorii provizorii vor fi introduse începând cu 4 iulie printr-o garanție (în forma care urmează să fie decisă de autoritățile vamale din fiecare stat membru). Această garanție urmează a fi percepută numai dacă și atunci când se impun taxe definitive”, notează oficialii CE.

Cele trei companii chineze incluse în eșantionul verificat de Comisia Europeană vor fi taxate în funcție de deschiderea cu care au colaborat în timpul anchetei. Astfel, pentru BYD este propusă o taxă de 17,4% (BYD și Denza) , pentru Geely (mașinile mărcilor Geely, Zeekr, LYNK & CO, Volvo și Polestar produse în China) de 20% și pentru SAIC (MG și Maxus) de 38,1%.

Ceilalți producători de mașini electrice din China, care au cooperat la anchetă, dar care nu au fost incluși în eșantion, vor fi supuși unei taxe medii ponderate de 21%. Toți ceilalți producători de electrice din China care nu au cooperat la anchetă vor fi supuși unei taxe de 38,1%.

Este important de menționat că, în urma unei cereri motivate, un producător de mașini electrice cu uzină în China – Tesla – poate beneficia de un nivel al taxei calculat individual în etapa definitivă.

„Orice altă societate producătoare din China care nu a fost inclusă în eșantionul final și care dorește ca situația sa specială să fie investigată poate solicita o reexaminare accelerată, în conformitate cu regulamentul antisubvenții de bază, imediat după instituirea măsurilor definitive (adică la 13 luni de la inițiere). Termenul pentru încheierea unei astfel de reexaminări este de 9 luni”, notează oficialii europeni.

Fiind vorba despre taxe compensatorii, acestea „vor fi adăugate la taxa de import obișnuită de 10% percepută la importurile de vehicule electrice”.

Taxele anunțate de CE sunt peste estimările analiştilor, care mizau pe tarife vamale suplimentare cuprinse între 10% şi 25% pentru automobilele electrice importate din China.

Societățile incluse în eșantion au primit în mod individual informații privind modul de calcul și au posibilitatea de a face observații cu privire la acuratețea acestuia. În cazul în care aceste eventuale observații furnizează suficiente elemente de contrabalansare, Comisia își poate revizui calculele în conformitate cu legislația UE.

Pe 4 octombrie 2023 CE a inițiat oficial o anchetă antisubvenție privind importurile de vehicule electrice pentru pasageri originare din China. Conform legislației europene, orice anchetă trebuie să se încheie în termen de maximum 13 luni de la deschidere. Comisia poate publica taxe compensatorii provizorii în termen de nouă luni de la deschidere (adică cel mai târziu pe 4 iulie). Măsurile definitive trebuie să intre în vigoare în termen de patru luni de la instituirea taxelor provizorii.

Este important de înțeles că taxele comunicate în prealabil nu sunt în vigoare. Societățile incluse în eșantion au în prezent posibilitatea de a formula observații numai cu privire la acuratețea calculelor. Apoi, până pe 4 iulie 2024 Comisia va publica în Jurnalul Oficial un regulament care să explice în detaliu constatările care au condus la acest nivel al taxelor. Taxele vor intra în vigoare în ziua următoare publicării, iar din următoarea zi acestea vor fi asigurate printr-o garanție. În cele din urmă taxele vor fi colectate numai dacă și atunci când devin definitive.

Deși, în prezent, statele membre UE nu au posibilitatea de a interveni în procesul de stabilire a taxelor compensatorii, înainte de impunerea celor definitive, dacă este cazul, statele membre vor avea posibilitatea de a vota cu privire la propunerea Comisiei.

O informați importantă este, de asemenea, cea care arată că „orice potențială percepere retroactivă a taxelor pe importuri înregistrată cu 90 de zile înainte de data instituirii măsurilor provizorii (de exemplu, începând cu 5 aprilie 2024 dacă taxele intră în vigoare pe 5 iulie 2024) va fi abordată într-o etapă ulterioară a anchetei, care va decide dacă sunt îndeplinite condițiile legale pentru o astfel de percepere retroactivă”.

Odată însă ce devin definitive, taxele compensatorii vor rămâne în vigoare timp de cinci ani.

– Anunțul cu privire la majorarea taxelor pentru mașinile electrice din China, așteptat zilele următoare
– T&E: 25% dintre vehiculele electrice vândute în Europa în 2024 vor fi produse în China

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top