Sursa foto: topautopiese.ro
Bujiile sunt componente ale motorului masinii care au rolul de a aprinde combustibilul (fie ca este benzina sau motorina) din camerele de ardere ale motorului. Acestea sunt introduse in capul cilindrului astfel incat sa ajunga in interiorul camerei de ardere.
Bujiile sunt compuse dintr-un electrod central, izolat cu portelan apoi acoperit cu o carcasa metalica. La celalalt capat se afla un electrod lateral.
In functie de motorul fiecarei masini, bujiile vor fi diferite, adaptate pentru modelul si modul in care actioneaza motorul. In cazul masinilor care au motoare pe benzina, bujiile functioneaza in permanenta asigurand astfel aprinderea benzinei. In schimb, bujiile folosite pentru motoarele pe motorina au doar rolul de a aprinde combustibilul o singura data, in momentul pornirii.
Modul de funtionare al bujiei este destul de simplu. Curentul este trimis catre bobina de inductie printr-un cablu bine izolat. Acesta ajunge la electrodul bujiei, apoi in celalalt capat al bujiei, unde se afla electrodul lateral, producand scanteia care aprinde combustibilul.
Cand trebuie sa schimbi bujiile
Bujiile sunt componente ale masinii care se schimba periodic, in functie de specificatiile din manualul masinii. In cazul in care nu sunt schimbate la timp, acestea se uzeaza iar motorul va porni mai greu, iar in cele din urma deloc.
Exista insa cazuri in care bujiile prezinta semne de deteriorare mult mai devreme si trebuie schimbate pentru a preveni neplaceri. Iata care sunt acestea:
Supraincalzire. Daca la inspectia tehnica periodica se constata ca bujiile se supraincalzesc, poate fi vorba despre o supraincalzire a motorului, care se transmite catre bujie. In acest caz se vor face verificari mai ample pentru depistarea problemei si, daca este cauzata de bujie, aceasta trebuie schimbata.
Depuneri de carbon. In momentul in care pe bujii apar depuneri de carbon se vor verifica bateria si sistemul de pornire al masinii pentru a depista eventuale probleme si se vor inlocui bujiile care prezenta semne de uzura.
Rupturi. Daca pe suprafata unei bujii exista semne de ruptura, aceasta trebuie inlcuita. Ruptura poate fi produsa de obiecte straine care au patruns in camera de ardere, prin urmare trebuie efectuata o verificare amanuntita a tuturor cilindrilor pentru a preveni viitoare rupturi.
Depuneri de cenusa. Daca pe bujie exista depuneri de cenusa se impun verificari atente ale acesteia. Desi, de cele mai multe ori este vorba despre reziduuri generate de aditivii din combustibil, aceste depuneri pot fi intalnite si pe blocul motor, provocand probleme in timp, daca nu sunt curatate.
Bujiile mai trebuie schimbate in momentul in care constati ca masina iti transmite semnale de avertizare ca acestea nu mai functioneaza corect. Iata care sunt semnele la care trebuie sa fii atent si care trebuie sa te trimita de urgenta la mecanic:
Apare un mesaj de avertizare pe bord. O bujie stricata va face ca motorul sa nu mai functioneze corect. Daca ti se aprinde pe bord mesajul de avertizare, mergi cat mai rapid la mecanic.
Simti vibratiile motorului in timpul mersului. In momentul in care o bujie nu mai functioneaza se produc dezechilibre la nivelul mototului care se simt ca niste vibratii. Concret, simti cum mototul tremura.
Masina nu accelereaza cum trebuie. Daca in mod normal cresterea vitezei masinii este liniara, in momentul in care o bujie este defecta se va simti cum motorul se “ineaca” si isi pierde puterea de turatie.
Creste consumul de combustibil. Atat in cazul masinilor pe benzina, cat si a celor pe motorina, se poate observa o crestere a consumul de combustibil in momentul in care una sau mai multe bujii nu mai functioneaza corect.
Miros de sulf. Aparitia unui miros ciudat, ca de sulf, care patrunde in masina, inseamna ca trebuie sa schimbi bujiile. Acest miros este dat de combustibilul ars incomplet, care ajunge in evacuare.
Din fericire, pretul unei bujii nu este mare. Acesta difera, in functie de modelul masinii, insa poti gasi cu usurinta bujii la pret avantajos.