Cel mai ieftin crossover – top 5
5. Dacia Duster – 13.900 euro
Intrăm în zona cea mai accesibilă a clasamentului, conduși de primul model românesc din top. Duster este un SUV care oferă un spațiu interior tipic clasei compacte la preț de crossover mic.
Varianta standard, numită Essential, vine cu radio MP3 cu USB, Bluetooth și comenzi pe volan, geamuri electrice față, asistent la pornirea în rampă și… cam atât. Plus un motor TCe de 1,0 litri și 100 CP.
Dacă, însă, ești dispus să plătești extra, poți primi inclusiv sistem de tracțiune integrală, o dotare rară în clasamentul de azi. Alături de garda la sol de 21 cm și de diferențialul blocabil, acesta îl transformă pe Duster într-un off-roader veritabil printre rivalii din segment.
4. Kia Stonic – 13.714 euro
Fratele lui Kona are un mare atu printre crossoverelede clasă mică: se simte foarte dinamic, pentru că are o caroserie extrem de scundă: doar 1,52 m înălțime. Are și cea mai scurtă demultiplicare a direcției din segment (2,7 ture de volan între capete), deci virează ca un kart. Și nu, n-o să agăți borduri, pentru că, deși nu pare, garda la sol ajunge la 18,3 cm dacă este echipat cu cele mai mari roți.
➡ Test comparativ Stonic vs C3 Aircross vs Arona vs Crossland X 💡
La sfârșitul anului trecut a primit un facelift care alătură fostului motor 1.0 T-GDI de 1.0 litri, un mic motor electric, transformându-l în sistem de propulsie mild-hybrid. Însă versiunea de bază are 1,2 litri și 4 cilindri, este natural aspirată și dezvoltă 84 CP.
3. Dacia Sandero Stepway – 12.050 euro
Bun venit în secolul 21: Stepway scapă, în sfârșit, de antica platformă a lui Clio 2, din 1998. Noua generație ”stă” pe platforma CMF-B a noului Clio 5 și devine foarte silențioasă și confortabilă. Dincolo de asta, noua platformă i-a deschis calea către un pachet de asistență de ultimă generație și către viitorul sistem de propulsie hibrid E-TECH, care va apărea în 2022.
➡ Citește aici testul cu Stepway 💡
Versiunea Essential vine cu sistem multimedia fără ecran, care folosește, în schimb, display-ul telefonului, cu aer condiționat, geamuri electrice față și fază scurtă LED. Motorul este TCe-ul de 1,0 l, ce dezvoltă 90 CP.
2. Suzuki Ignis – 11.920 euro
Mic, mic, mic. De fapt, cel mai mic model din clasament: numai 3.700 mm lungime, și un portbagaj de 204 l. Chiar și așa, Ignis are veleități de dur, datorită gărzii la sol de 18 cm și consolelor ireal de scurte, care asigură unghiuri de trecere excelente. Unde mai pui că îl poți comanda și cu tracțiune integrală AllGrip.
➡ Citește aici testul cu Ignis 💡
Versiunea standard este animată de un sistem mild-hybrid, cu motor pe benzină de 1,2 litri, ce dezvoltă 83 CP și 107 Nm. Nivelul de echipare GL oferă standard aer condiționat, faruri și stopuri LED, proiectoare ceață, oglinzi electrice, radio-CD cu MP3, Bluetooth și 4 boxe, banchetă rabatabilă 60/40%, 6 airbaguri, ESP… Deci, pe scurt, de toate, chiar și pentru cei mai pretențioși clienți.
1. Lada Niva – 10.115 euro
Te așteptai la asta? Cel mai ieftin crossover din România este mai mult decât un crossover. Chiar și mai mult decât un SUV. Este un off-roader pursânge, cu unghiuri de atac / degajare de 40, respectiv 32 de grade și cu sistem de tracțiune integrală 4×4. Are și diferențial blocabil mecanic, cu reductor de tracțiune și cu o gardă la sol de 22 cm!
Sigur, prețul de bază se referă la versiunea scurtă, cu 3 uși, însă nici pentru cea cu 5 uși nu vei scoate din buzunar decât 11.305 euro, adică, oricum ai da-o, Niva rămâne cel mai ieftin crossover din România în 2021! Sau SUV, sau off-roader, sau… simplu, unul dintre cele mai ieftine autoturisme de pe piață.
Motorul aspirat de 1,7 l are 4 cilindri, dezvoltă 82 CP și este cuplat la o transmisie manuală cu 5 trepte. Nu voi aborda, totuși, lista de dotări disponibile standard, ci o poți consulta singur aici.