Este posibil să scoți 340 CP din 28 kg de motor electric? Da, dacă te cheamă Koenigsegg. Iată ce poate face cel mai performant motor electric din lume!
Compania suedeză Koenigsegg este cunoscută pentru hypercarurile pe care le produce. Dar nu se limitează la a înghesui motoare de capacitate mare, sau îndopate cu turbocompresoare gigantice, pentru a dezvolta puteri astronomice. Dimpotrivă. Soluțiile rafinate pe care le dezvoltă suedezii sunt admirabile, și se pot dovedi de folos și pentru alți producători, în perspectiva normelor restrictive de poluare din viitor.
Speța de față se numește Gemera. Este un coupe cu 4 locuri și motor hibrid. Absolut fiecare kilogram integrează tone de tehnologie. De exemplu, motorul termic numit TFG (Tiny Friendly Giant) are 2.0 litri și dezvoltă 600 CP, datorită unor subansambluri revoluționare. De exemplu, nu are arbore de distribuție (sau, popular, ax cu came). Deci suspapele antrenate cu tacheți au fost înlocuite de supape cu actuatoare electro-pneumatice. Adică fiecare supapă își poate modifica momentul deschiderii, al închiderii și cursa pe care o face, astfel fiind acoperit absolut orice scenariu de funcționare a motorului. Este atât de performant, încât, dacă ar fi natural aspirat, ar dezvolta 280 CP, adică 140 CP/l! Și, acum, bomba: are numai 3 cilindri! ➡ Află totul despre el de aici. 💡
Cel mai performant motor electric din lume: detalii
”Fratele” său electric, numit Quark, este la fel de impresionant. Cântărește numai 28 kg și dezvoltă 340 CP și 600 Nm. Adică 12,15 CP/kg, cea mai mare putere specifică din industrie. Doar McLaren Speedtail are un motor electric de 11,3 CP/kg, acesta fiind recordul anterior. În cazul motoarelor electrice, mărimea nu înseamnă totul. Dimpotrivă, aș putea spune, privind fotografia în care motorul Quark are alături o cutie de răcoritoare de 0,33 l.
Cum reușește o asemenea performanță? Quark combină construcțiile cu flux radial și axial. Iar asta îi asigură cel mai bun echilibru între putere și cuplu. Koenigsegg susține că Quark are cel mai bun raport cuplu/greutate și putere/greutate din industrie. Sigur, acestea sunt valorile maxime, dezvoltate pentru 20 s. După această perioadă, ele scad la 136 CP și 250 Nm. Întrebarea e: ce repriză durează peste 20 s?
”Quark este conceput pentru a ajuta la turații reduse ale motorului termic, când este nevoie de accelerații brutale. Apoi, motorul cu ardere internă devine principal, la turații ridicate. Iar asta înseamnă pentru Koenigsegg Gemera o dezvoltare rapidă a puterii, urmată de o împingere-record continuă, până la 400 km/h, fără scăderi de cuplu sau putere”, spune șeful de proiect al motorului electric, Dragoș-Mihai Postariu.
În total, sistemul hibrid dezvoltă 1700 CP și 3500 Nm. Aceștia sunt dezvoltați de un motor termic și trei electrice, două conectate direct la roți și unul la arborele cotit.