Noile BMW i4 și iX au câteva secrete. Împreună cu alți jurnaliști din Europa, i-am ”descusut” pe experții mărcii într-o sesiune Q&A, și iată ce am aflat.
Dincolo de ce ne spun comunicatele de presă, există câteva informații mai puțin cunoscute despre cele două modele. Iată-le mai jos!
BMW i4 și iX au platforme nou-nouțe
Cel mai important lucru este că platformele noilor modele sunt complet noi. Adică nu avem adaptări ale arhitecturilor CLAR folosite la Seria 4 și X5. Asta, deși mulți dintre noi cred că sunt platforme comune cu ale modelelor convenționale. Este o platformă dezvoltată special pentru modelele electrice, și nu una adaptată. Asta, deși numele, care a rămas tot CLAR, ar putea induce în eroare.
Niciuna dintre platformele deja existente la BMW nu poate găzdui a cincea generație a propulsiei electrice, de aceea a fost nevoie de dezvoltarea uneia noi. Bateriile situate în podea au numai 110 mm înălțime, dar, chiar și așa, nu ar fi încăput în platformele convenționale. Fiind atât de scunde, bateriile au permis realizarea unui coupe cu 4 uși atât de dinamic precum i4. În cazul său, celulele au fost dispuse peste tot pe unde a fost loc, inclusiv sub consola centrală. Astfel, s-a obținut o autonomie de până la 585 km.
Actualmente, arhitectura este pe 400 V. Încă nu se justifică una pe 800 V, ca la Taycan și Kia EV6, dar nemții studiază ipoteza.
Va exista o versiune M pentru i4
Asta ne-au dat de înțeles oficialii BMW. BMW are o strategie clară pentru modelele convenționale. Există versiuni destinate clienților ”cuminți”, versiuni M Performance pentru cei cu aspirații sportive și o versiune M. Aceeași abordare va fi aplicată și la i4. Vom primi, însă, detalii despre versiunea M la momentul potrivit. Important e că ”BMW este deschis la o astfel de versiune”.
Fără rețea proprie de Superchargere, ca Tesla
BMW nu va dezvolta o rețea proprie de încărăctoare rapide. Pune deja umărul la rețeaua Ionity, și asta e suficient. Ambele modele, BMW i4 și iX, vor încărca standard la prizele AC cu 11 kW. În viitor ne putem aștepta și la încărcare cu 22 kW la curent alternativ. La curent continuu, ambele modele ”trag” 200 kW într-o oră, deci câștigă 150 km autonomie în 10 minute la priză.
➡ Și totuși, nu sunt multe stații de încărcare 💡
Și, că tot vorbim despre încărcare, energia recuperată la decelerare, în cazul lui i4 M50, atinge 195 kW. Sunt deja 400.000 de stații fast charge în lume, 200.000 în Europa. Iar până la sfârșitul anului, vor fi 400 de stații Ionity în Europa, fiecare cu câte 4-5 prize. Țelul e ca la fiecare 50 km să existe o priză. Noi spunem că țelul nu va fi atins prea curând.
i4 are 4 programe de rulare
Poți alege EcoPro, Confort, sau poți să optezi pentru Sport. Încă o apăsare pe Sport, activează programul Sport Boost, care adaugă 68 CP timp de 10 s. În total ajunge la 544 CP și 795 Nm.
iX3 nu are mod Off-road
Deși are tracțiune integrală și suspensie pneumatică cu reglare a gărzii la sol, iX nu va avea un mod de rulare dedicat terenului accidentat. Controlul cuplului la roată este realizat electronic, deci va fi oricum bine adaptat în off-road.
De ce Seria 4 și nu Seria 3?
BMW a decis să înceapă cu i4, echivalentul electric al Seriei 4. Ar fi putut începe cu un sedan precum Seria 3, dar i4 este mai interesant pentru public. Are o formă mai dinamică și un portbagaj mare, de 470 l. În viitor, este foarte probabil să apară și echivalentul electric al Seriei 3.
BMW i3 va avea urmaș, dar se va numi altfel
Deja legendarul BMW i3, care este produs de 9 ani încoace, va primi un urmaș. Problema e că, odată cu viitoarea Serie 3 electrică, va exista un conflict pe numele i3. În mod normal, este un nume destinat sedanului. De aceea, viitorul hatch compact electric, cunoscut acum ca i3, ar putea primi un alt nume.
Fără butoane pentru instalația de climatizare
Butoanele fizice au cam dispărut de pe bordul noilor modele electrice. Până și comenzile climei sunt integrate acum în meniul sistemului multimedia. Dar nemții ne promit că nu va fi nicio problemă de funcționalitate. Ele pot fi accesate fie ”butonând” ecranul, fie prin comenzi vocale. ”Asta au cerut clienții”, spun nemții. De exemplu, îi spui că vrei temperatura de 19 grade la pasagerul din dreapta, iar mașina se conformează.
Baterii garantate pe viață
Bateriile noilor modele BMW i4 și iX sunt proiectate să reziste pe toată durata de viață a mașinii. Adică n-o să le schimbi până când o să casezi mașina. Cât despre schimbarea rapidă a bateriei goale cu una plină în ”benzinăriile viitorului”, specialiștii BMW sunt sceptici. Ar trebui baterii identice pentru toate modelele, ceea ce e imposibil. Încărcarea la priză rămâne singura opțiune.
Prietenoase cu mediul
În cazul lui iX, a fost folosit intens aluminiul, iar celula de supraviețuire din fibră de carbon a scăzut greutatea cu 50 kg. Nemții îl descriu drept un model cu gabaritul lui X5, confortul Seriei 7 și agilitatea Seriei 5. Vom vedea la primul test.
Per total, amprenta de carbon a fost redusă cu 45% față de un vehicul convențional. 50% din aluminiul utilizat este reciclat, 60 kg de plastic provin din procesul de reciclare, deci 20% din totalul materialelor sunt reciclate. În plus, uzina din Dingolfing folosește numai energie provenită din surse verzi.
Grila față se va repara singură
”Rinichii” nu au doar rol ornamental la BMW i4 și iX. Ei sunt încălziți, pentru ca sistemele laser să rămână funcționale și la temperaturi scăzute. De asemenea, sunt realizate din poliuretan care poate fi ușor reparat când este zgâriat. Doar îndrepți un jet de căldură spre el și zgârieturile se astupă.