S-a mai terminat un an și – clișeu sau nu – a venit vremea bilanțului. De data asta, un bilanț care ar trebui să te intereseze (poate) mai mult decât oricare altul. Care sunt cele mai sigure mașini la impact? Rezultatele sunt surprinzătoare… și nu prea. Foto: EuroNCAP
Sigur că-ți pasă cât de repede accelerează, cât de fiabilă este, ce autonomie electrică are, cu ce spațiu interior sau cu ce calitate a asamblărilor te întâmpină. Dar mai e ceva ce n-ar trebui să neglijezi când „vânezi“ o mașină, pentru că se poate dovedi fi un criteriu mai important decât toate celelalte la un loc. Este nivelul de protecție pe care i-l poate oferi familiei tale.
Aici, am decis să nu țin cont de sistemele de asistență, cu toate că și acestea sunt cruciale. Dar, chiar dacă mașina ta are un pachet complet de siguranță activă disponibil încă din echiparea de bază, probabilitatea să te întâlnești pe străzile din România cu un autoturism care nu dispune de asistent activ de bandă sau de frânare automată este uriașă. Trei sferturi din mașinile care circulă în țară au peste 12 ani. Un studiu prezentat anul trecut releva că cele mai sigure șosele din Europa sunt în Suedia, unde se înregistrează 26 de decese la un milion de locuitori. România e (unde crezi?) fix în coada clasamentului, cu 86 de decese la milion în 2022.
Acum, te întreb, dacă mașinile ar fi avut sistem de frânare automată, care este dotare obligatorie la autoturismele noi înmatriculate în UE începând cu 6 iulie 2022, câte accidente ar fi avut efecte mai puțin tragice? Mai ales într-o țară în care drogații care conduc fără permis mașini și ucid nevinovați sunt lăsați liberi? Acum, înțelegem cu toții de ce e crucial ca mașina pe care o conducem să fie sigură. Pentru că poate reprezenta diferența dintre viață și moarte, dintre a te întoarce acasă și a fi +1 într-o statistică sumbră.
Așadar, care sunt cele mai sigure la impact mașini noi pe care le poți cumpăra în Europa, în 2024? Ca să aflăm răspunsul, am ordonat descrescător cele mai multe puncte obținute pentru protecția adulților la testele de impact frontal și lateral organizate de Euro NCAP cu modele mai noi de 2020. Unde scorurile au fost egale, am departajat în funcție de scorul obținut la protecția copiilor. În sfârșit, în eventualitatea unei egalități și la acest capitol, al treilea criteriu a fost nivelul sistemelor de asistență activă prezente în versiunea de bază.
Aplicând nemțește toate aceste criterii, cea mai sigură mașină de pe piață este… Tesla Model Y! Modelul american a fost testat în 2022, iar nivelul de protecție a adulților a fost de 97%, în timp ce al copiilor a fost de 87%, adică fix la fel ca la al doilea model din clasament, Hyundai Ioniq 6. Totuși, Model Y a punctat decisiv la capitolul sistemelor de asistență disponibile la versiunea de bază (98% față de 90%, cât a obținut Ioniq 6). Sunt singurele modele testate după cele mai recente norme care au obținut scor de 97% pentru protecția adulților. Sub ele, un grup de patru modele cu 96%, trei chinezești și unul german.
În ordinea criteriilor de mai sus, Mercedes EQS, Lynk & Co. 01, smart #1 și Nio ET5. Un aspect interesant atrage atenția aici, și anume cele două modele care fac parte din familia mărcii Volvo. Și, cum EX30 și (mai ales) EX90 nu au fost testate încă, ne putem imagina ce rezultate vor obține, mai ales că beneficiază de experiența Volvo în materie de siguranță, fiind testate în centrul din Göteborg. Sigur, Lynk & Co. 01 are la bază platforma CMA, a lui Volvo XC40 și C40, iar smart #1, SEA, dezvoltată în comun de Volvo și Geely. Ei bine, Volvo EX30 va veni pe evoluția platformei SEA numită SEA 2 (deci, teoretic, un plus), iar EX90 pe evoluția platformei lui XC90, SPA2.
Mai jos, stau două sedanuri germane de segment D (dacă le mai putem numi sedanuri, privindu-le forma), care au obținut 95%, în speță Mercedes EQE și Volkswagen ID.7. Sub ele, Tesla Model S și WEY Coffee 02, iar VW continuă în forță cu primele două modele din top care au motoare termice, Polo și Taigo.
Ce concluzie tragem? Că modelele electrice sunt mai sigure la impact decât cele termice, datorită componentelor mai compacte ale sistemului de propulsie, care le permit inginerilor să „jongleze“ cu zonele de deformare. De asemenea, că evoluția softurilor utilizate în cazul testării virtuale la impact le-a permis chinezilor să recupereze extrem de rapid decalajul față de producătorii consacrați și, în unele cazuri, chiar să-i depășească.
Cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year – a ajuns la etapa finaliste. Cei…
Euro NCAP a dat publicității rezultatele unui nou set de teste de siguranță care au vizat modelele Cupra Tavascan, MG…
HORSE Romania, parte a companiei HORSE, la rândul său divizie a HORSE Powertrain Limited, entitatea formată de grupurile Renault, Geely…
Compania chineză CATL, cel mai mare producător de baterii din lume, este dispusă să construiască o fabrică în SUA dacă…
Grupul Volkswagen și-a majorat cu 16% investiția în startup-ul Rivian ce produce vehicule electrice, ajungând la un total de 5,8…
Un studiu realizat de compania de cercetări de piață Rho Motion arată că vânzările mondiale de vehicule complet electrice și…
Acest site utilizeaza cookies.
Leave a Comment