Grupul francez Renault, din care face parte și Dacia, și-a prezentat astăzi raportul financiar pentru 2022, iar cifrele arată o redresare a companiei.
Bilanțul finanaciar pentru anul 2022 al grupului Renault arată că cifra de afaceri a atins 46.391 milioane de euro, în creștere cu 11,4 % față de 2021. La nivel constant al ratelor de schimb , cifra de afaceri este în creștere cu 12,4 %.
Cifra de afaceri a perimetrului Automobile se ridică la 43.121 milioane de euro, în creștere cu 11,4 % față de 2021. La nivel constant al ratelor de schimb , cifra de afaceri este în creștere cu 12,6 % (efect negativ de -1,2 puncte al ratelor de schimb, legat în principal de devalorizarea Lirei turcești și a Peso-ului argentinian).
Efectul de volum se ridică la +3,4 puncte, beneficiind de succesul comercial al vehiculelor și de îmbunătățirea disponibilității de componente electronice. Facturările au fost mai ridicate față de înmatriculări, ca urmare a întârzierii livrării vehiculelor comandate și facturate concesionarilor independenți pentru a răspunde cererii clienților. Aceste întârzieri au fost cauzate de dificultățile de aprovizionare pe lanțul logistic în ultima parte a anului.
Efectul preț, pozitiv, de 9,7 puncte, reflectă continuarea politicii comerciale a Grupului, lansată în trimestrul al treilea al anului 2020, care privilegiază valoarea în fața volumelor de vânzări, precum și creșterile de prețuri pentru compensarea inflației costurilor și o optimizare a remizelor comerciale. În semestrul al doilea, efectul preț se cifrează la 12,1 puncte, în creștere față de 7,4 puncte în semestrul 1.
Succesul Renault Megane E-TECH Electric, lansat la sfârșitul trimestrului 2 din 2022, al modelului Renault Arkana, lansat în trimestrul 2 din 2021, și al modelului Dacia Jogger, lansat în trimestrul 1 din 2022, ilustrează ofensiva mărcilor Renault și Dacia în segmentul C, care a permis generarea unui efect produs pozitiv de +2,8 puncte.
Impactul vânzărilor către parteneri, negativ, de -1,4 puncte, rezultă în principal din scăderea producției de motoare diesel și de vehicule către partenerii Renault Group (încheierea contractelor de fabricare a modelului Master pentru Opel și Trafic pentru Fiat la sfârșitul anului 2021).
Grupul înregistrează o marjă operațională pozitivă de 2.595 milioane de euro (5,6 % din cifra de afaceri) față de 1.153 milioane de euro (2,8 % din cifra de afaceri) în 2021 (+1.442 milioane de euro și +2,8 puncte). Ea a crescut la 6,4 % în semestrul al doilea al anului 2022 față de 4,7 % în primul semestru.
Marja operațională a perimetrului Automobile s-a cifrat la 1.402 milioane de euro (3,3 % din cifra de afaceri a perimetrului Automobile) față de -3 milioane de euro în 2021, în creștere cu +3,3 puncte procentuale.
Efectul mix/preț, pozitiv, de 3.539 milioane de euro, ilustrează succesul politicii comerciale care privilegiază valoarea față de volumele de vânzări. Această politică a permis compensarea creșterii costurilor, care s-au ridicat la 2.288 milioane de euro. Creșterea costurilor se explică în principal prin impactul inflației asupra materiilor prime (-1.916 milioane de euro), asupra costurilor de achiziție și asupra costurilor de fabricație și logistice, în pofida creșterii susținute a productivității. Efectul de volum se cifrează la +199 milioane de euro.
Capacitatea de auto-finanțare a perimetrului Automobile a ajuns la 4.818 milioane euro, în creștere cu 519 milioane euro comparativ cu 2021 (inclusiv 800 milioane euro din dividende Mobilize Financial Services față de 1.000 milioane euro în 2021). Acest flux de numerar a acoperit în mare măsură investițiile tangibile și intangibile înainte de cedările de active care s-au ridicat la 2,5 miliarde euro (2,1 miliarde euro net din cedări) și cheltuielile de restructurare (590 milioane euro).
Excluzând impactul cedărilor de active, indicatorii CAPEX net și R&D ale Grupului s-au ridicat la 3.451 milioane euro în 2022 (7,4% din venituri), stabil față de 2021 (3.579 milioane euro și 8,6% din venituri).
Free cash flow-ul operațional pentru perimetrul Automobile a fost pozitiv, la valoarea de +2.119 milioane euro, ținând cont de o modificare pozitivă a necesarului de capital de lucru de +7 milioane euro.
La 31 decembrie 2022, stocurile totale de vehicule noi (inclusiv rețeaua de dealeri independenți) reprezentau 480.000 de vehicule, comparativ cu 336.000 la sfârșitul lunii decembrie 2021. Această creștere este explicată de stocurile mai mari ale dealerilor independenți, în special din cauza tensiunilor logistice de la finalul anului. Acest nivel de stocuri trebuie corelat cu nivelul record de comenzi înregistrate.
Postura financiară a perimetrului Automobile este acum pozitivă, de +549 milioane euro la 31 decembrie 2022, comparativ cu -1.100 milioane euro, ajustat din operațiunile AVTOVAZ și Renault Rusia la 31 decembrie 2021, o îmbunătățire de 1,6 miliarde euro.
În 2022, Renault Group a efectuat o rambursare anticipată de 1 miliard de euro și a returnat 1 miliard de euro pentru rambursarea anuală obligatorie a împrumutului unui pool bancar care beneficiază de garanția statului francez (PGE). După cum a fost anunțat, întregul împrumut va fi rambursat cel târziu până la sfârșitul anului 2023.
Rezerva de lichidități la sfârșitul anului 2022 s-a situat la un nivel ridicat, de 17,7 miliarde de euro, în creștere cu 1 miliard de euro față de 31 decembrie 2021.
În acest context, Luca de Meo, directorul executiv al Renault Group consideră că „anul 2022 și-a depășit promisiunile: cu rezultate peste obiectivele inițiale și peste așteptările pieței, încheiem etapa «Renașterii» cu trei ani în avans. Această performanță reflectă energia și angajamentul echipelor Renault Group în condițiile în care a trebuit să facem față dificultăților provocate de cedarea activității din Rusia, de criza de semi-conductori și de inflația costurilor. Situația Grupului a fost îmbunătățită în profunzime și nu vom reveni înapoi. Perspectivele financiare pentru anul 2023 și revenirea la acordarea de dividende demonstrează acest lucru. În plus, ne atingem obiectivul reducerii cu 25% a amprentei noastre de carbon pe plan mondial față de nivelul înregistrat în anul 2010”.
De asemenea, oficialul este de părere că „a doua fază a planului, «Renovarea», concentrată asupra produselor și angajată deja de mai mult timp, va permite Grupului să dispună de cea mai bună gamă a sa de vehicule din ultimii 30 de ani. Renault Megane E-TECH Electric, Renault Austral și Dacia Jogger sunt primele reprezentante de succes ale acestui val de noi modele. Avansul pe care l-am înregistrat în executarea primelor jaloane strategice și financiare ale planului Renaulution ne permit deja să deschidem capitolul cel mai incitant al planului nostru: «Revoluția». În plus, așa cum am anunțat în data de 6 februarie împreună cu partenerii noștri Nissan și Mitsubishi, noile baze ale Alianței noastre vor permite încă din acest an lansarea unor proiecte operaționale creatoare de valoare pentru toate părțile implicate.
Go 2023!”.
Conform oficialilor Renault, perspective financiare pentru 2023 includ o marjă operațională a grupului superioară sau egală cu 6 % și un free cash-flow operațional al perimetrului Automobile superior sau egal cu două miliarde de euro.