Cifra de afaceri a grupului Renault s-a majorat la 56,2 mld. euro în 2024

Renault Scenic E-Tech Eurocharge AutoExpert

Raportul financiar al grupului francez Renault, din care face parte și Dacia, pentru 2024 arată o creștere cu 7,4% a cifrei de afaceri și o marjă operațională de 7,6%.

Situațiile financiare consolidate ale grupului Renault și conturile companiei Renault SA la 31 decembrie 2024 au fost aprobate de Consiliul de Administrație pe 19 februarie 2025 și au fost date publicității în această dimineață. Conform raportului, cifra de afaceri a grupului a ajuns la 56,232 miliarde de euro, în creștere cu 7,4% față de 2023. La nivel constant al ratelor de schimb, cifra de afaceri a crescut cu 9%.

În acest context, cifra de afaceri a perimetrului Automobile s-a situat la 50,519 miliarde de euro, în creștere cu 4,9% față de 2023. Aceasta include un efect negativ al cursului de schimb de 1,4 puncte procentuale, legat în principal de evoluția peso-ului argentinian, al devalorizării lirei turcești și, într-o măsură mai mică, a real-ului brazilian. La cursuri de schimb constante, cifra de afaceri a perimetrului Automobile a crescut cu 6,3%, în special datorită efectului de volum în creștere cu 1,3 puncte procentuale în concordanță cu creșterea vânzărilor ca urmare a impactului favorabil al lansării de noi modele, a mixului de produse (+2,7 pp), a creșterilor de prețuri (+0,6 pp) și a mixului geografiv (+0,4 pp).

În privința efectului indus de preț în cifra de afaceri, oficialii Renault notează că acesta a fost „conform așteptărilor, reflectând intrarea într-o fază de stabilizare a prețurilor. Renault Group își propune să compenseze efectele negative ale ratelor de schimb prin ajustarea prețurilor, restituind în același timp o parte din reducerea de costuri clienților săi, în principal prin ameliorarea nivelului de echipare a vehiculelor. Această abordare îmbunătățește competitivitatea vehiculelor Grupului, protejând în același timp nivelul marjelor”.

Grupul Renault a înregistrat la finalul lui 2024 o marjă operaţională record, de 4,263 miliarde de euro (în creștere cu 146 milioane de euro față de 2023), echivalentă cu 7,6% din cifra de afaceri. Ajustată pentru a ține cont de impactul operațiunilor legate de crearea Horse, marja operațională a grupului francez a crescut cu 15% în valoare absolută și cu 0,5 puncte procentuale, de la 6,9% din cifra de afaceri în 2023, la 7,4% din cifra de afaceri, în 2024.

Marja operaţională a perimetrului Automobile s-a ridicat la 5,9 % din cifra de afaceri a acestuia. În cifre absolute, ea a atins 2,996 miliarde de euro, față de 3,051 miliarde de euro în 2023.

Contribuția Mobilize Financial Services (Finanțarea Vânzărilor) la marja operaţională a Grupului a atins 1,295 miliarde de euro, față de 1,101 miliarde de euro în 2023, în special ca urmare a creşterii puternice și susținute a activităţi de finanțare a clienţilor, precum și a evitării impactului negativ al evaluării swaps din 2023, cifrată atunci la -83 milioane de euro.

Contribuția Serviciilor de Mobilitate la marja operaţională a Grupului s-a îmbunătățit cu 8 milioane de euro față de 2023, ajungând la – 28 milioane de euro.

Capitolul Alte venituri și sarcini din exploatare a avut un impact negativ, de -1,687 miliarde de euro, (față de -1,632 miliarde de euro în 2023). Aceasta se explică în principal prin cedarea acțiunilor Nissan, în lunile martie și septembrie 2024 (-1,5 miliarde de euro), +0,5 miliarde de euro în urma deconsolidării Horse, -0,3 miliarde de euro în urma deprecierii activelor specifice de producție și -0,3 miliarde de euro ca urmare a costurilor de restructurare.

După integrarea celorlalte venituri și sarcini din exploatare, venitul din exploatare al Grupului s-a situat la 2,576 miliarde de euro față de 2,485 miliarde de euro în 2023 (o creștere de +91 milioane de euro).

Venitul net s-a ridicat la 891 milioane de euro, iar Venitul net, parte a Grupului, a fost de 752 milioane de euro (echivalent cu 2,76 euro per acțiune). Excluzând pierderea de capital în urma vânzării de acțiuni Nissan (-1,5 miliarde de euro), contribuția Nissan (+0,2 miliarde de euro) și ajustarea investiției în Nissan (- 0,7 miliarde de euro), venitul net s-a cifrat la 2,8 miliarde de euro, față de 2,3 miliarde de euro în 2023.

Capacitatea de auto-finanțare a perimetrului Automobile a atins 5,239 miliarde de euro în 2024. Aceasta a inclus 600 milioane de euro din dividende ale Mobilize Financial Services. Investițiile tangibile și intangibile înainte de cedările de active s-au ridicat la 2,915 miliarde de euro (2,821 miliarde de euro net, din cedări) iar cheltuielile de restructurare s-au ridicat la 379 milioane de euro.
Variația necesarului de fond de rulment a fost pozitivă, de 844 milioane de euro, ca urmare a activităţii susținute din ultimul trimestru al anului 2024.

Postura financiară netă a perimetrului Automobile a atins un nivel record, de 7,096 miliarde de euro la 31 decembrie 2024, față de 3,724 miliarde de euro, la 31 decembrie 2023, în creștere cu 3,372 miliarde de euro. Această creștere a fost generată de nivelul ridicat al free cash flow-ului, de impactul pozitiv al operațiunilor Horse (1,058 miliarde de euro, din care 324 milioane de euro corespunzător achiziționării de către Aramco a 10% din acțiunile Horse), de suma de 852 milioane de euro obținută din vânzarea acțiunilor Nissan, la care se adaugă 142 milioane de euro din dividende primite de la Nissan. Valorile de mai sus au fost parțial compensate de dividendele plătite acționarilor (de 631 milioane de euro, din care 540 milioane de euro plătiți de Renault SA către acționarii săi), de investițiile financiare (478 milioane de euro, din care 260 milioane de euro în Flexis SAS), la care se adaugă alte efecte, de -454 milioane de euro, legate de impactul acțiunilor de trezorerie și al normei IFRS16.

Rezerva de lichidități a perimetrului Automobile la sfârșitul lunii decembrie 2024 s-a menținut la un nivel ridicat, de 18,5 miliarde de euro, față de 17,8 miliarde de euro, la 31 decembrie 2023.

Luca de Meo este noul CEO și președinte Renault Dacia

„Renault Group continuă să-și îmbunătățească performanța operațională, să-și pună în practică strategia și să-și atingă obiectivele. 2024 a fost un an important în care am cules primele rezultate ale ofensivei noastre fără precedent în materie de lansare a unor noi modele. Această performanță este rezultatul unei transformări profunde a companiei, ca urmare a unui efort colectiv remarcabil. Am transformat Renault Group într-o companie mult mai flexibilă, mai eficientă și mai performantă. Și nu ne vom opri aici! Datorită bazelor solide construite în ultimii 4 ani și a unei mentalități agile și inovatoare, pregătim următorul capitol, urmărind o creștere profitabilă în timp ce investim pentru viitor. Vreau să le mulțumesc colegilor noștri pentru aceste realizări: pasiunea, angajamentul și spiritul lor de echipă sunt motoarele succesului nostru”, a declarat Luca de Meo, CEO al grupului Renault.

Conform oficialilor grupului, gama de produse a fost în curs de înnoire, cu 10 lansări de modele noi și două facelift-uri în 2024. Pentru anul 2025 sunt prevăzute alte șapte lansări de modele noi și două facelift-uri.

În Europa, marca Renault se află pe locul 3 în clasamentul vânzărilor de autoturisme și vehicule utilitare (VP+VU ) și pe primul loc în vânzările de utilitare (VU) . În Franța, Renault ocupă primul loc la vânzările de autoturisme, vehicule electrice și utilitare.

Dacia a încheiat 2024 în top 10 al celor mai vândute mărci din Europa și pe podium în vânzările către clienții persoane fizice. Sandero a fost cea mai vândută mașină din Europa pe toate canalele de vânzare. Alpine a înregistrat o creștere a vânzărilor cu +5.9%, până la 4.585 unități, înainte de lansarea unor noi modele în gamă.

Renault Group și-a continuat ofensiva în segmentul vehiculelor electrificate. Ponderea acestora a ajuns la 33% din vânzările grupului în Europa (în creștere cu +4,1 puncte procentuale față de 2023), din care 24% vehicule hibride și 9%, vehicule electrice (EV), în condițiile în care 2024 a fost un an de tranziție în gama electrică. Efectele acestui proces de înnoire a gamei de vehicule electrice au început să devină vizibile în trimestrul IV când ponderea vânzărilor acestora a urcat la 12%, cu aproape cinci puncte procentuale mai mult decât în prima parte a anului.

În ceea ce privește marca Renault, vehiculele electrificate reprezintă 49% din vânzările sale pe piața europeană. Astfel, brandul s-a situat pe locul 2 în topul mărcilor cu cele mai mari vânzări de vehicule hibrid (HEV) din Europa, cu volume în creștere cu 30% față de 2023 și un mix de 36% din total vânzări. Vânzările de vehicule electrice ale mărcii Renault au reprezentat 13% din total și chiar peste 16% in ultimul trimestru al anului.

Vânzările către clienții persoane fizice din Europa au ajuns să reprezinte 63% din vânzările totale ale grupului (+21 puncte procentuale față de media pieței). Nu mai puțin de patru modele aflându-se în Top 10 vânzări către acest segment de clienți. Modelele din segmentul C și cele superioare au ajuns la o pondere de 41,3% din vânzările totale ale mărcii Renault în Europa (+15 puncte procentuale în decursul ultimilor patru ani). Valoarea reziduală a fost superioară celei înregistrate în 2023 (creșterea cumulată în ultimii patru ani fiind de 9,1 puncte procentuale pentru marca Renault și +9,5 puncte procentuale pentru marca Dacia), depășind media pieței în 2024.

În contextul menționat, dividendul propus în contul exercițiului financiar 2024 se ridică la 2,20 euro per acțiune, în creștere cu
+19% față de anul trecut (+0,35 euro per acțiune). Procentul de distribuire este de 21,5% din rezultatul net – parte a grupului. Acest dividend, vărsat integral în numerar, va fi supus aprobării adunării generale a acționarilor din data de 30 aprilie 2025. Data de alocare a dividendului este prevăzută pentru 8 mai 2025, iar plata acestuia va avea loc pe 12 mai 2025.

Pe o piață care va rămâne marcată de incertitudini în ceea ce privește cererea clienților și, mai ales, a constrângerilor reglementare, Renault Group va beneficia de impactul ofensivei produs demarate în 2024 și care va continua și în 2025, la care se va adăuga efectul accelerării procesului de reducere a costurilor. Împreună, acestea vor fi motoarele performanței operaționale a Grupului.

În 2025, ținând cont de incertitudinile de pe piață, în special ca urmare a impactului reglementărilor în privința emisiilor de CO₂ în Europa (CAFE), Renault Group vizează o marjă operațională mai mare sau egală cu 7% (incluzând un impact negativ al CAFE de circa 1 punct procentual).

Este de așteptat, totodată, un free cash-flow mai mare sau egal cu două miliarde de euro, incluzând 150 milioane de euro de dividende ale Mobilize Financial Services (MFS) (față de 600 milioane de euro în 2024). Politica de dividende a MFS depinde de un nivel minim al fondurilor proprii necesare pentru respectarea nivelului de solvabilitate stabilit de Banca Centrală Europeană și de agențiile de rating. Astfel, rata de distribuție a MFS depinde de nivelul sumelor restante finanțate și de cel al fondurilor proprii. Creșterea puternică a sumelor restante finanțate în 2024, datorată creșterii activității și creșterii prețului mediu al vehiculelor, a determinat MFS să propună un dividend de 150 milioane de euro. Începând de anul viitor, dividendele distribuite de MFS vor reveni la un nivel comparabil cu media lor istorică (sub rezerva aprobării din partea autorităților de reglementare și a Consiliului de administrație al MFS).

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top