2. Probleme cu filtrul de particule (DPF)
Filtrul de particule a apărut la diesel odată cu trecerea de la Euro 3 la Euro 4 și este plasat pe traseul evacuării pentru a reține particulele nearse. Nu toate motoarele Euro 4 au însă filtru de particule.
Când știm că filtrul are probleme?
Inițial, se aprinde martorul DPF în bord sau apare un mesaj că aveți probleme cu filtrul de particule. În această fază filtrul nu e compromis dar e parțial înfundat. Dacă mergeți în continuare funiginea se depune în continuare și filtrul începe să se colmateze rezultând o presiune prea mare în motor. Din această cauză motorul intră în regim de avarie și veți constata că nu mai puteți tura motorul peste 2000-2200 rpm.
De ce se întâmplă?
– Când mașina circulă foarte mult în ciclu urban și se iese foarte rar cu ea la drum lung.
– Combustibilul are impurități și apă în el
– Uleiul utilizat are impurități și nu e corespunzător
– Probleme cu supapa de recirculare gaze arse (EGR)
– Probleme cu senzorii care asistă funcționarea filtrului DPF
Cum se remediază?
– La prima aprindere a martorului DPF se poate încerca remedierea în felul următor. Se merge constant cu 1.800-2000 rpm la viteze de 60-70 km/h până se regenerează și se stinge martorul din bord. Sau se iese la un drum mai lung în afara orașului.
– Dacă martorul se aprinde din nou atunci e necesar să mergeți la un service pentru regenerarea filtrului.
– Dacă nici după această operațiune martorul nu se stinge atunci filtrul trebuie demontat și curățat la un service specializat
– Dacă însă ați mers în continuare prin oraș cu martorul în bord aprins, filtrul se poate strica definitiv și trebuie înlocuit, iar operațiunea e foarte scumpă. Un filtru nou poate costa între 1.400 și 2.000 euro iar unul second hand între 400 și 800 euro. Nu e recomandat însă unul de la dezmembrări deoarece poate fi și acela colmatat.