Ciprian Lupu, o poveste uimitoare despre izbândă în viață

Cipiran Lupu autoexpert.ro

De câte ori ți s-a întâmplat să ți se pună piedică și să renunți? Să crezi despre tine că ești ghinionist, să te refugiezi în vicii? Să crezi că problemele tale sunt cele mai mari? Azi, am avut parte de o lecție care m-a învățat că niciodată nu e prea greu. Niciodată nu ești prea lovit ca să poți reveni. Ciprian Lupu este imaginea izbânzii, în cea mai pură formă! Foto: Mihnea Tatu

Azi am fost pasager. Am stat prins în scoica din dreapta a unui Renault Clio unic în lume. Aparține lui Ciprian, un tânăr obișnuit până la vârsta de 18 ani. Până atunci când un accident petrecut în cea mai banală situație, în care (poate) toți ne-am aflat cel puțin o dată în viață, i-a secționat măduva spinării. Un banal plonjon în apa mării care, în cazul lui, s-a terminat prost. De atunci, Ciprian se deplasează folosind un scaun cu rotile.

Cipiran Lupu autoexpert.ro

Câți dintre noi am fi avut puterea să ne revenim? E o întrebare retorică. Nici cu gândul nu te poți pune în situația lui Ciprian fără să te ia fiori pe șira spinării. Ei bine, el a reușit!

Restart

Povestea pilotului Ciprian Lupu începe în vara lui 2017, odată cu înscrierea la cursurile de pilotaj sportiv organizate de echipa Napoca Rally Academy. I-a fost profesor multiplul Campionul Național de Raliuri, Simone Tempestini. Apoi, a fost forlighter, adică deschizător la etapa de viteză în coastă din Brașov.

În 2018, a cumpărat și adaptat un Citroen C2. Cu el a luat primul start într-un concurs automobilistic, cel de viteză în coastă.

Renault Clio ATA autoexpert.ro

„Țin minte bine că pentru foarte mulți părea imposibil ce îmi doream. Acum, judecând la rece, probabil că nici eu nu eram ferm convins că pot concura de la egal la egal. Erau, clar, diferențe majore. Principala era dată de faptul că urma ca toate comenzile automobilului să fie acționate manual. Existau de mult mașini de stradă controlate așa, chiar și în România, însă într-o competiție sportivă era ceva inedit.

Numai că, vedeți voi, așa cum și între piloții „clasici”, să le spunem, există tipologii, există unii care frânează cu stângul, pentru un plus de eficiență din punct de vedere al pilotajului, iar alții care nu pot decât cu piciorul drept, își mai făcea loc una în momentul în care apărea unul care frâna cu mâna. Pur și Simplu! Diversitate”, povestește Ciprian.

Ciprian Lupu, campion național de raliu

Dar nu viteza în coastă era visul lui Ciprian. Un alt gând pusese stăpânire pe el. Să participe la competițiile mai complexe, de tip raliu. O primă etapă la Sibiu, în 2019, câteva participări sporadice în 2020 și, în final, încununarea tuturor eforturilor uriașe, în 2021. Ciprian ajungea Campion Național al categoriei Debutanți.

Este primul titlu de campion național obținut de un pilot FIA cu dizabilități, oriunde în lume! O premieră istorică.

Iar azi, mă aflu în dreapta campionului, pentru câteva tururi pe circuitul Academiei Titi Aur. Scopul întâlnirii este prezentarea noii mașini a lui Ciprian, un Renault Clio Rally5. Este produs de uzina Alpine din Dieppe, Franța. Are motorul de 1,33 litri, TCe, de pe Dacia, Nissan și Renault, dar reglat după învățăturile bibliei Alpine. Dezvoltă 180 CP și 300 Nm, pe care îi trimite roților din față, și cântărește 1080 kg. Cutia de viteze secvențială Sadev are 6 trepte. Este ajutat de un diferențial cu alunecare limitată (LSD) de origine ZF. Dar, ce e cu adevărat spectaculos, abia acum începe.

Clio a fost adaptat pentru a fi condus de persoane cu dizabilități. Sistemul este complex și permite accelerarea utilizând un inel de comandă centrat pe volan, schimbarea treptelor de viteză prin intermediul clapetelor din spatele acestuia și ambreierea cu ajutorul mâinii, printr-o pârghie montată pe levierul special conceput pentru frână.

Operarea comenzilor este facilitată de o serie de servo-motorașe, iar ambreiajul poate fi setat ca sub anumite limite ale vitezei să poată acționa automat, pentru a evita riscul de a opri accidental motorul.

Proba practică pe circuit

Teoria e complicată, iar practica e… și mai și. Am încercat să stau cu ochii pe comenzi, în timp ce Ciprian pilota pe circuit. Accelerarea, frânarea, schimbarea treptelor, acționarea ambreiajului… Toate s-au adunat într-o procedură fascinantă, repetată nemțește, tur după tur, pe care, poate, aș fi înțeles-o pe deplin după încă atâția kilometri. E o coregrafie, pe alocuri armonioasă, pe alocuri brutală (că, na, vorbim despre o mașină de curse), acompaniată de zgomote viscerale venite de la motor și transmisie. E o experiență terifiantă și înălțătore, în același timp.

Renault Clio ATA autoexpert.ro

În cel mai pur stil românesc, dau cu visul de pământ, ca să-ți povestesc despre costuri. Sistemul care îi permite lui Ciprian Lupu să conducă a costat aproximativ 10.000 euro. Iar mașina, cu adaptare cu tot, a ajuns să coste 60.000 de euro. În acest preț sunt incluse două kituri de suspensie, unul pentru asfalt, altul pentru macadam.

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top