Francezii par a se adapta din mers la condiţiile unei clientele europene tot mai dificile şi mai pragmatice. Pentru aceştia, Citroen a adus la lumină un sedan compact nou-nouţ botezat C-Elysée.
- Motor diesel rafinat si economic
- oferta generoasa de spatiu interior
- Insonorizare perfectibila
- tinuta dinamica modesta
Primul lucru care atrage atenţia la C-Elysée îl reprezintă, pe lângă apariţia sa subită precum cea a unei ploi de vară, designul îndrăzneţ şi destul de agresiv cu care Citroen încearcă să se alăture celorlalţi producătorii francezi care au îmbrăţişat de la un timp această modă. Rezultatul nu este tocmai rău şi face din C-Elysée o prezenţă interesantă şi foarte uşor de observat într-un trafic dominat de prezențe destul de anoste.
Interiorul a fost gândit de la început pentru a fi unul impunător în această clasă din punct de vedere al spaţiului oferit, iar de acest lucru te poţi convinge imediat ce ai urcat, fie la volan, fie pasager pe scaunul din dreapta sau pe banchetă. Singurele minusuri la acest capitol sunt date de insuficienţa spaţiilor de depozitare, concentrate mai mult către partea din faţă a habitaclului. Vizibilitatea este un capitol la care C-Elysée stă destul de bine, singurele dezavantaje în zonele aglomerate fiind date de perspectiva redusă asupra extremităţilor caroseriei, lucru care se deprinde ușor după o perioadă de acomodare.
Planşa de bord este desenată simplist, destul de ergonomică şi lejeră în exploatare, comparativ cu mult mai sofisticatele abordări stilistice din trecut şi care nu se adresau foarte eficient unui public larg. Materialele nu sunt la cel mai înalt nivel, dar par durabile şi, în mare parte, sunt îmbinate corespunzător, singurele extravaganţe de care se bucură ocupanţii fiind cele câteva elemente lăcuite şi volanul sau schimbătorul îmbrăcate în piele, accesorii care intră desigur pe lista opţionalelor.
Deşi zgomotul motorului nu este foarte perceptibil în habitaclu, cel puţin la turaţii joase, insonorizarea este un capitol la care se mai putea lucra, în special la partea de plafon unde, spre exemplu, o simplă ploaie de vară este în stare să aducă un disconfort sonor deloc de neglijat. La capitolul dotări lucrurile stau modest dacă vorbim de echiparea standard, dar acest aspect se poate îmbunătăţi printr-o listă de opţionale care include aer condiţionat manual, pilot automat, limitator de viteză, sistem audio cu conectare USB şi Bluetooth, geamuri cu comandă electrică, senzori de parcare, parbriz şi scaune încălzite.
Scaunele şi bancheta sunt disponibile doar cu îmbrăcăminte textilă şi s-au dovedit suficient de confortabile pentru mai multe ore de condus relaxant, lipsit de excese sportive. Portbagajul este unul dintre cele mai generoase din clasă, care oferă, în ciuda prezenţei unei roţi de rezervă de dimensiuni normale, un volum de 506 litri, ce se poate mări semnificativ dacă pe lista de opţionale aţi bifat-o şi pe cea care vizează bancheta rabatabilă. Accesul nu este unul nemaipomenit, dar lucrul care necesită şi mai multă obişnuinţă este acela că pentru a deschide portbagajul nu există decât două alternative, fie din telecomandă, fie prin intermediul unui buton dedicat, plasat pe bord.
Din punct de vedere dinamic, C-Elysée este destul de temperat şi nu agrează excesele, în primul rând din cauza trenului de rulare setat mai mult către confort şi care nu tolerează abordările sportive. Sistemul de direcţie este însă unul destul de precis şi confortabil, cu o setare foarte corectă pentru o maşină de familie.
Motorul de 1.6 litri pe care l-am mai încercat şi pe alte surate din grupul PSA este unul de 92 CP, destul de paşnic ca reprize, dar silenţios şi foarte economic, condus vădit în această direcţie de către o transmisie manuală cu cinci rapoarte foarte lungi. Un “gol” de putere resimţit în plaja joasă de turaţii penalizează demarajele, dar odată urcat în ture, motorul trage excelent şi poate susţine viteze de croazieră destul de ridicate.
Fără a folosi o formulă costisitoare, Citroen pare că a reuşit să aducă suficientă originalitate unui model construit având la bază o platformă pe care grupul PSA nu i-a dedicat-o exclusiv şi care oferă suficiente avantaje pentru un model low-cost. Principalele atuuri ale lui C-Elysée rămân consumul de combustibil foarte redus şi preţul, lucruri deloc de neglijat în prezent şi care vin asezonate şi cu puţin şarm francez.
Date tehnice: | Citroen C-Elysee |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 HDi |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1165/1548 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4427/1548/1466 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 506 () |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 HDi |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1560 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 68(92)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 230/1750 |
Cutie de viteze | Manuala/5 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 180 |
0-100 km/h [s] | 11.2 |
Consum urban/extra/mixt | 4.9/3.9/4.3 |
Emisii CO2 [g/km] | 112 |