Citroen C3 Aircross – un test cu măsurători complete! Cu un design original, care îl evidențiază printre SUV-urile mici și cu o versatilitate remarcabilă a interiorului, C3 Aircross oferă o doză zdravănă de confort, accentuată de transmisia automată. În test, versiunea PureTech 110 în echiparea de top, Shine.
Citroen C3 Aircross – test cu măsurători complete
Opriți Pământul, vreau să cobor! … sau nu, pentru că aterizarea extraterestrului C3 Aircross în segmentul cross-overelor mici nu mă sperie și nu mă surprinde deloc. În primul rând, a fost prefațată de a treia generație a extravagantului C3, cu care Aircross împarte platforma tehnică și motoarele. Apoi… cine se mai miră când vede un Citroen „altfel”, când casa franceză ne-a răsfățat, de-a lungul timpului, cu atâtea modele nonconformiste?
Și, în final…nu e nevoie decât de o privire la situația tot mai dificilă a monovolumelor, pentru a înțelege de ce Citroen a decis înlocuirea lui C3 Picasso cu C3 Aircross. Știu, precedenta încercare a francezilor de a lansa un SUV nu a fost prea fericită: C4 Aircross nu era decât un Mitsubishi ASX botezat, căruia, în ciuda certelor calități, i-a lipsit „strălucirea” și șarmul tipic produselor Citroen.
Dar eclipsa SUV-urilor a luat sfârșit în Paris: C3 Aircross a adunat peste 20.000 de comenzi în doar câteva săptămâni de la lansare (s-au creat astfel liste de așteptare), fapt care dovedește clar că o bună parte din clienții de SUV-uri este atrasă de modelele cu o identitate puternică. Deja noul SUV a fost încununat de unul dintre cele mai prestigioase premii din Europa, Auto Best, și s-a calificat și în finala Car of The Year.
C3 Aircross este o apariție impozantă: cu o lungime de 4,16 metri, care îl încadrează perfect în media segmentului, SUV-ul francez depășește în înălțime pragul de 1,6 metri (1,63 m) și, odată cu el, pe majoritatea concurenților (mai puțin pe Jeep Renegade, cu 1,66 m). Totuși, pentru a atenua dimensiunile la limita superioară a clasei mici, SUV-ul le disimulează inteligent sub cele 90 de combinații posibile de culori pentru caroserie. Înălțimea mare, combinată cu ampatamentul de top în segment, de 2,6 metri (egal cu al lui Renault Captur și Opel Crossland X), promite o habitabilitate deosebită.
Ei bine, dacă înălțimea interioară este ușor afectată de plafonul panoramic culisant lung de 1metru (340 euro) și care dispune de ghidaje luminate cu benzi LED, lățimea banchetei spate de 1,25 metri permite fără probleme călătoria a trei persoane în spate, mai ales că șezutul este aproape plat, iar podeaua nu are un tunel central foarte pronunțat. Mai mult, spațiul pentru genunchi, care ajunge la maxim 45 cm, este mai mare decât al oricărui concurent, de aceea pasagerii călătoresc în condiții optime. Bancheta glisează pe distanța a 15 cm, de aceea spațiul pentru bagaje poate fi crescut în detrimentul celui al pasagerilor de pe banchetă.
Chiar și în condiții normale, cu bancheta retrasă la maximum, portbagajul are un volum măsurat de colegii de la Quattroruote de 363 litri, neatins de vreun adversar din segment. Dincolo de utilitatea de necontestat, Citroen C3 Aircross nu își uită genele franceze, ci își întâmpină pasagerii cu scaune retro, cu forma și tapițeria aidoma celor din anii ’70, somptuoase și extrem de confortabile. Doar reglarea spătarului cere o mână subțire, din cauza spațiului limitat. Pe de altă parte, volanul are reglaje ample, de aceea șoferul își găsește foarte ușor poziția corectă de conducere. Își poate alege, totodată, una din cele cinci combinații cromatice prestabilite pentru interior, și 12 sisteme de asistență.
Pe lângă ele, poate să comande și sistemul Grip Control (indisponibil pentru dotarea de bază Live și pentru versiunea PureTech 82 CP) care, pentru 340 euro (la pachet cu sistemul de asistență la coborârea pantelor), aduce un controller rotativ cu cinci programe (Standard, Nisip, Toate drumurile, Zăpadă și ESP OFF). Astfel, tracțiunea este optimizată pentru toate tipurile de suprafețe cu care șoferul s-ar putea întâlni, suplinind lipsa din ofertă a unui sistem de tracțiune integrală. Grada la sol de maximum 17 cm îl ajută în plus să treacă peste obstacolele urbane și să abordeze drumuri forestiere fără efort.
Numai vești bune de sub capotă: propulsorul turbo pe benzină cu trei cilindri funcționează silențios și fără vibrații. Versiunea de 110 CP este bine echilibrată și ar trebui luat în considerație dacă nu călătoriți mult pe autostradă (în caz contrar, mai potrivită este versiunea echipată cu „legendarul” 1.6 HDI). Dincolo de cuplul superior (254 Nm), dieselul reușește să mențină și consumul mai scăzut pe autostradă (7,1 vs 8,6 l/100 km la versiunea pe benzină).
În toate celelalte situații, cuplul de 205 Nm este generos, forța de tracțiune se simte de la turații scăzute și, deși nu trage extrem de viguros, motorul este suplu și oferă accelerații și reprize bune: SUV-ul nu este prins în offside nici la plecările de la semafor, nici la depășirile rapide. Singura limitare pe șosea este dată de cauciucurile M+S cu care este echipat din fabrică și care a afectat distanța de frânare din test. Am remarcat aceeași înclinație generală spre un stil relaxat, confortabil de conducere și la transmisia automată cu convertizor de cuplu EAT6, care nu schimbă foarte rapid, ci mai degrabă confortabil și fără șocuri.
Direcția este foarte ușor de manevrat în trafic urban (1,4 kg forța de învârtire a volanului), suspensiile confortabile sunt bine adaptate denivelărilor scurte din oraș, iar consumul se menține sub 8 l/100 km. La ieșirea din oraș, consumul se stabilizează la 6,5 l/100 km, iar motorul rămâne extrem de liniștit, chiar și în accelerare maximă.
Doar zgomotul la vânt și cel cauzat de anvelopele de iarnă pătrund în habitaclu, în special la viteze mai mari de 110 km/h. Pe porțiunile sinuoase abordate la limită, suspensia confortabilă și direcția puternic asistată nu oferă cele mai sportive senzații, dar să fim cinstiți: cine se așteaptă să experimenteze pilotajul la volanul unui SUV urban?
Verdict AutoExpert
C3 Aircross este unul dintre cele mai extravagante, confortabile și spațioase SUV-uri mici. Pasagerii de pe banchetă se bucură de spațiu de top pentru genunchi, iar portbagajul oferă cel mai mare volum din segment. Micuțul motor cu trei cilindri asigură o rulare relaxată și se potrivește de minune cu transmisia automată. Cine are drumuri preponderent pe autostradă, ar trebui să opteze pentru motoarele diesel.
Citroën C3 Aircross Shine 1.2 PureTech 110 S&S EAT6 18.400 euro
Dotări standard: Climatizare automată cu filtru de polen, geamuri electrice f/s, sistem multimedia Connect Nav, cu ecran tactil de 7 inci, navigație, conexiuni bluetooth și USB, senzori parcare spate, jante 17 inci.
Dotări opționale: Vopsea metalizată 309 euro, scaune încălzite 201 euro, Pachet supraveghere unghi mort+senzori parcare f/s+cameră marșarier+ park assist 665 euro, Pachet Techno 2 (încărcător wireless+head-up display) 882 euro, Grip Control+HDC 340 euro
DATE TEHNICE | Citroën C3 Aircross Shine |
---|---|
Model | 1.2 PureTech |
Motor/ nr. cilindri | L3, turbo, benzină |
Cilindree (cmc) | 1.199 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 110/5500 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 205/1500 |
Transmisie | fata |
Cutie de viteze | 6 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4160/1820/1630 |
Ampatament (mm) | 2.600 |
Volum portbagaj (l) | 410 |
Masa la gol (kg) | 1.203 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 10,6 |
Viteza maxima (km/h) | 183 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 124 |
MASURATORI QUATTRORUOTE | |
Acceleratii | |
0-60 km/h (s) | 4,5 |
0-100 km/h (s) | 11,0 |
0-130 km/h (s) | 20,0 |
1 km cu start de pe loc (s) | 32.9 |
Reprize | |
Repriza 70-90 km/h (s) | 4,4 |
Repriza 70-120 km/h (s) | 11,4 |
Franare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 45,6 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,74/6,37/9,17 |
In oras/drum national/ autostrada (l/100 km) | 7,87/6,49/8,62 |
Consum in test (l/100 km) | 7,69 |
Autonomie (km) | 586 |
Masa masurata (kg) | 1.430 |
Zgomot interior | |
La 50 km/h (dBA) | 59,3 |
In accelerare maxima | 72,4 |
Pret (euro cu TVA) | 18.400 |