Noul Citroen C3 emite pretentii serioase in clasa mica asa ca am ales sa il comparam cu cele mai de succes modele concurente – VW Polo si Ford Fiesta.
- Plansa de bord inspirata – materiale de top
- Suspensie foarte confortabila
- Directie lipsita de feedback
- Pedale foarte inghesuite
Ultimii ani au marcat o creștere considerabilă în importanță a clasei mici, atât în ochii producătorilor de automobile cât ai clienților. Sigur, cel mai simplu ar fi să dai vina pe criza economică, lumea nu mai are bani așa că se reorientează către modele din segmentele inferioare.
Raționamentul nu este unul total greșit, dar ocolește un set de factori importanți printre care se numără economia de carburant, scăderea emisiilor poluante precum și centrele urbane din ce în ce mai aglomerate. Adaugă și două modele care și-au demonstrat calitățile în fața juriilor internaționale (Car of the Year 2010: Polo primul loc, Fiesta locul secund) cât și din punctul de vedere al vânzărilor și aprecierea constantă a segmentului mic se explică. Cum se poziționează Citroen C3 în acest context competițional?
Sofisticat, și afară și înăuntru
Din punctul de vedere al designului este destul de departe de concurenții săi din acest test. Dacă Fiesta preferă abordarea sportivă, iar Polo pe cea sigură – care implică operațiunea de intrare la apă a unui Golf, noul C3 a ales o garderobă elegantă și sofisticată.
Înainte ca publicul masculin să dea nervos pagina, țin să precizez că francezii au câteva culori și modele de jante în lista de opționale care pot face din această mașină și o opțiune masculină. Sigur asta nu înseamnă că Citroen nu țintește cu preponderență publicul feminim, ci doar că acest model, spre deosebire de generația precentă, are o adresabilitate ceva mai largă.
Unul dintre avantajele lansării unui model după ce au fost prezentati contracandidații direcți îl reprezintă faptul că poți învăța din greșelile lor. Spre exemplu Fiesta a fost primul model de clasă mică (non-premium) care a înțeles că formele interiorului trebuie să ofere un compromis între funcționalitate și personalitate. Ceea ce a și reușit, cu precizarea că materialele și finisările aferente lasă loc de mai bine. Polo, ca un VW care se respectă, a înțeles partea cu materialele doar că nu prea le-a ieșit asamblarea. Rezultatul arată ca o bucată mare de plastic negru (de calitate) plus butoanele aferente.
C3 a urmărit o strategie asemănătoare cu Fiesta, bazată pe cromatică și imaginație reușind să o completeze fericit cu materiale și finisări de calitate. Ai putea spune că francezii au luat ce era mai bun de la concurenți construind un interior care, cel puțin la nivel de aspect, poate fi considerat noul reper al clasei. Asta fără să includem în ecuație parbrizul panoramic Zenith, un element care poate cu de la sine putere să vândă această mașină.
Diferențele mici de ampatament dintre cele trei modele nu recomandă clar o mașină ca lider în materie de spațiu interior, toate trei pot acomoda patru adulți în condiții decente cât și un volum mediu de bagaje (300 l pentru C3). Ca o precizare C3 oferă o poziție un pic mai înaltă situație ce poate afecta spațiul disponibil pentru cap în cazul în care înălțimea pasagerilor de pe banchetă trece de 1.85 m.
Alergător de cursă scurtă
În cele patru zile de test rezervate acestui comparativ noul C3 a parcurs zero km în regim extraurban. Motivul pentru care francezul nu a primit ordinul de ieșire din București a fost lansarea națională de acum o lună, ocazie la care am parcurs peste 400 de km în regim extraurban.
Concluzia la care am ajuns atunci nu s-a schimbat, acest Citroen are două cuvinte în vocabularul dinamic, confortabil și sigur. Elemente ca ruliul accentuat sau direcția lipsită de feedback nu o califică pentru prea multe expediții afară din oraș, pentru asta atât Fiesta cât și Polo se dovedesc alegeri mai inspirate. În apărarea lui C3 țin să precizez că un model de clasă mică va fi condus în proporție covârșitoare printre străduțe aglomerate, așadar depunctarea lui pentru aceste aspecte nu este întrutotul justificată.
Majoritatea clienților, a se nota că am evitat termentul cliente, văd în suspensia moale și direcția ultraasistată atuuri pentru oraș. Motorul de 1.4 l și 95 CP se manifestă mai vioi și mai dispus la turații decât cel al lui Polo, beneficiind în același timp de o insonorizare superioară Fiestei.
Prețul de pornire nu este chiar mic, dar lista de dotări standard este superioară modelelor concurente, iar dacă optezi pentru o variantă de echipare de vârf C3 te va costa mai puțin decât un Polo sau o Fiesta.
- Ergonomia si calitatea interiorului
- Pret de achizitie si fiabilitatea
- Pozitie usor incomoda la volan
- Design exterior conservator
Citroën C3 a ajuns sub lupa AutoExpert. Modelul se remarcă, la prima vedere, printr-un design plăcut şi prin parbrizul Zenith atât de mediatizat încât poate crea impresia că această particularitate va deveni un standard în clasa mică. Îl eclipsează pe Fiesta la capitolul design exterior (ce este una dintre apariţiile plăcute ochiului atunci când caroseria este vopsită în culoarea potrivită), iar când ajungi în spatele volanului şi îl compari cu Polo, ai impresia că are un avans de vreo două generaţii în privinţa interiorului.
Revenind la Polo, subiectul acestui articol, aducem aminte că este una dintre acele maşini germane care este contruită astfel încât să nu displacă, nu pentru a impresiona. Este o replică la scară a lui Golf, iar acest lucru poate fi oricând considerat un avantaj.
Ce găsim înăuntru?
Ergonomie. Pare sec, dar interiorul sobru nu lasă loc de interpretări. Apreciez faptul că toate comenzile sunt amplasate intuitiv şi că materialele folosite la construcţie şi finisările sunt de calitate, dar nu pot să afirm că mi-a plăcut ceva în mod special, cu excepţia ergonomiei. Chiar dacă nu poţi vedea stelele printr-un parbriz extins până la jumătatea plafonului, vizibilitatea este bună către toate direcţiile.
Priorități anormale
Indiferent de locul ocupat te vei bucura de suficient spaţiu la cap şi la nivelul umerilor şi chiar la nivel genunchi, asta dacă nu ocupi locul şoferului. Dacă ai tras băţul scurt şi eşti „legătura” dintre volan şi pedale, vei descoperi că acceleraţia este amplasată… după colţ. Pentru a apăsa acceleraţia trebuie efectiv să ocoleşti consola centrală. Desigur, poţi regla scaunul mutându-l către spate, dar atunci când nu mai loveşti consola cu genunchiul, nu mai ajungi la pedale şi volan, deci actul conducerii devine imposibil. Bat pasul pe loc pentru că nu este un lucru cu care te obişnuieşti, iar consola te „împinge” pentru că în acea zonă se află un spaţiu de depozitare de dimensiuni generoase, o gaură cu alte cuvinte.
Insonorizarea este bună, zgomotele produse de vânt şi celelalte surse de poluare fonică sunt filtrate eficient pentru a nu deranja pasagerii. Aici contribuie şi suspensia care se comportă excelent la trecerea peste denivelări, în habitaclu nepătrunzând zgomote suspecte provenite din zona roţilor.
Cum se conduce?
Pare o maşină din clasa compactă datorită suspensiilor. Acestea oferă pasagerilor o călătorie confortabilă şi odată cu ea sentimentul că maşina este bine închegată. Ambreiajul are o cursă suficient de lungă pentru ca şoferul să poată schimba treptele lin fără să acorde o atenţie prea mare acestui aspect.
Direcţia este precisă şi nu îţi crează sentimentul că are un răspuns întârziat, aşa cum se prezintă celelalte modele din test. Timoneria schimbătorului de viteze este scurtă şi precisă. Toate aceste detalii contribuie la formarea unei păreri generale impresionante despre calităţile „fierului” numit Polo şi e normal să fie aşa atunci când se comportă mai bine decât te-ai aştepta.
Motorul este atât de silenţios încât îţi crează sentimentul că este oprit atunci când are turaţia de relanti. Marchează puncte la turaţii scăzute pentru că vibraţiile nu sunt perceptibile din habitaclu. Acceleraţia este doar o expresie până la turaţia de 3.000 rpm, performanţele fiind disponibile după acest prag. Desigur, consumul este foarte mic chiar și în oraș.
Motorul ce echipează modelul Citroën dezvoltă o putere mai mare cu 10 CP decât unitatea regăsită la Polo, dar livrează puterea mai liniar, reprizele de accelerație lăsând o impresie mai bună pe toată plaja de turații.
Singurul dezavantaj al lui Polo, pe lângă faptul că genunchiul şoferului este mereu „în” consolă, este designul conservator, atât cel al caroseriei cât şi cel al interiorului.
Fiind vorba de maşini din clasa mică sportivitatea, domeniu la care Polo stă bine (nu uitaţi că se va lansa şi versiunea Polo GTI), nu este foarte importantă. Totul ţine de cum te simţi la bordul ei, aşadar, dacă vrei o maşină „bună la toate”, Polo este alegerea potrivită.
- Lider in materie de comportament dinamic
- Interior usor de personalizat
- Vizibilitatea prin luneta
- Unele materiale pot fi imbunatatite
Clasa mică a început să câștige teren pe piața europeană, o parte din clienții clasei compacte trecând la aceasta datorită actualului context economic, dar și pentru că mașina este utilizată majoritar în mediul urban unde dimensiunile reduse sunt un avantaj.
Totuși fiindcă imaginea contează în continuare pentru cumpărător, designul este un element hotărâtor la achiziționare. Se pare că noul Ford Fiesta a găsit rețeta câștigătoare prin designul kinetic, fiind în fruntea preferințelor europenilor, dacă ne uităm la statisticile de vânzări. Proporțiile echilibrate și liniile ascuțite ne duc cu gândul la sportivitate și prospețime.
Aspectul exterior reprezintă un compromis fericit între sobrietatea excesivă a unui Volkswagen Polo și rotunjimile mult prea feminine ale noului Citroen C3. Adăugați din lista de accesorii opționale eleronul, pragurile și un spoiler, alături de o pereche de jante adecvate și veți obține o mașină cu aspect sportiv.
Cu personalitate
Interiorul lui Ford Fiesta este și el tineresc, existând multiple variante de personalizare. Culoare plasticelor care acoperă bordul este de fiecare dată asortată cu a tapițeriei, pentru care există o paletă largă de culori și texturi. Acestea pot concura la nivel cromatic cu noul Citroen C3 și discretul Polo. Dar la nivelul finisărilor putem găsi elemente perfectibile, modelul francez și cel german disputând supremația în clasă la acest nivel.
Totuși Fiesta compensează prin consola centrală cu aspect modern, dar și cu o ergonomie bună. Comenzile sunt grupate intuitiv, în partea superioară regăsindu-le pe cele ale sistemului audio, iar în partea de jos pe cele ale climatizării. Numărul redus al butoanelor și poziționarea lor inspirată face din acomodarea cu noua mașină un proces care durează extrem de puțin. Poziția la volan este suficient de joasă și împreună cu scaunele comode fac din mașină un loc plăcut pentru petrecerea timpului.
Chiar dacă montanții față sunt foarte înclinați, pentru a accentua aspectul sportiv, vizibilitatea către înainte este bună. Nu același lucru poate fi spus despre vizibilitatea în partea din spate, restricționată de luneta mică și de montanții groși. O pereche de senzori de parcare sunt recomandați pentru șoferii începători. Din această cauză, investiția amortizându-se prin limitarea vizitelor la tinichigerie.
Designul cu tentă sportivă se îmbină la Ford Fiesta cu spațiu suficient atât pe locurile din față cât și pentru pasagerii de pe banchetă. Persoanele cu înălțimea de maxim 1,80 m au loc suficient atât la nivelul capului cât și la nivelul genunchilor. Și acest lucru se întâmplă în condițiile în care volumul portbagajului a rămas la un nivel acceptabil, de 295 de litri.
Sportiva testului
Un alt atu al lui Ford Fiesta față de noul Citroen C3 este plăcerea conducerii indusă de comportamentul rutier. Ținuta de drum este una exemplară pentru clasa mică, mașina fiind extrem de stabilă fără a deveni prea rigidă la trecerea peste denivelări. Suspensia nu produce nici zgomote suspecte care să ajungă în habitaclu, foarte bine insonorizat de altfel. Direcția facilitează slalomul zilnic prin trafic, dar este plăcută și pe un drum de munte virajat.
Timoneria schimbătorului este precisă și etajarea cutiei asigură reprize bune în primele trepte de viteză. Frânele sunt și ele sigure și reglate pentru a opri mașina progresiv. Siguranța este și ea la nivel înalt pentru Ford Fiesta, cele 5 stele EuroNCAP fiind garantate de airbag-urile frontale și laterale și de cel pentru genunchii șoferului.
Concluzie
Ford Fiesta este o mașină făcută pentru a sta între liderii clasei mici, aceasta fiind cu siguranță preferata tinerilor datorită dinamismului și sportivității, ce se regăsesc atât în design cât și în comportamentul rutier.
Date tehnice: | Citroen C3 |
Volkswagen Polo |
Ford Fiesta |
---|---|---|---|
Sasiu si caroserie | |||
Motorizare | 1.4 VTi 16 v | 1.4i | 1.4i |
Nr. usi/locuri | 5/5 | 5/5 | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1075/1575 | 995/1550 | 965/1490 |
Dimensiuni si capacitati | |||
Lung/lat/inalt [mm] | 3940/1730/1525 | 3970/1680/1460 | 3950/1720/1480 |
Ampatament | 2465 | 2470 | 2490 |
Volum portbagaj [l] | 300 (1120) | 280 (950) | 295 (980) |
Motor si transmisie | |||
Tip motor | 1.4 VTi 16 v | 1.4i | 1.4i |
Combustibil | Benzina | Benzina | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1397 | 1390 | 1388 |
Sistem alimentare | injectie multipunct | injectie multipunct | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 70(95)/6000 | 63(85)/5000 | 71(96)/5750 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 135/4000 | 132/3800 | 128/4200 |
Cutie de viteze | Manuala/5 | Manuala/5 | Manuala/5 |
Performante si consum | |||
Viteza maxima [km/h] | 184 | 177 | 175 |
0-100 km/h [s] | 10.6 | 12.1 | 12.2 |
Consum urban/extra/mixt | 7.6/4.8/5.8 | 8/4.7/5.9 | 7.5/4.6/5.7 |
Emisii CO2 [g/km] | 134 | 139 | 133 |