Citroen C5 Aircross – un SUV croit pentru confort

Citreoen C5 Aircorss

Citroen C5 Aircross reprezintă ofensiva Citroen asupra celui mai iubit segmentuli SUV C, cel mai din Europa.

Istorie și tradiție

De peste 100 de ani Citroen scrie o frumoasă poveste în industria auto, fiind printre mărcile cele mai iubite și unul dintre constructorii care a influențat dezvoltarea automobilului modern. Fondată în 1919 de către Andre-Gustave Citroen (1878-1935),  din 1976 marca face parte din grupul PSA Peugeot Citroen.

Text: Adrian Drăgan; Foto: Dragoș Savu

Încă de la apariție, Citreon și-a creat o bună reputație prin patentarea a numeroase tehnologii innovative, dintre care amintim pe scurt modelul Traction Avant, primul automobil de mare serie cu caroserie autoportantă și tracțiune față, precum și celebrul sistem de suspensie hidro-pneumatic ce echipa începând cu anii 1955, revoluționarul model DS. Citroen este și la originea apariției sistemului de faruri direcționale, foarte aproeciate pe drumurile virajate, ce se regăseau pe modele DS și SM încă din 1970.

În paralel cu preocuparea pentru confort și siguranță, Citroen a reprezentat și o prezență importantă în motorsport, folosind competițiile pentru promovarea și dezvoltarea propriilor tehnologii.

Citroen C5 Aircross

Noua identitate și-a plătit dividendele

Ofensiva redobândirii noii identități a pornit în urmă cu trei ani, când Citroen a decis să schimbe filozofia de abordare, atât ca design cât și din prisma gamei. Au rezultat, numai puțin de cinci noi modele, ușor regognoscibile aproapiate ca design și filozofie. Succesul lor a fost subliniat și de numărul mare de unități comercializate care a făcut ca în 2018 Citroen să fie atît pe plan internațional, cât și în România pe o creștere accelerată. Planurile prevăd ca din 2020 până în 2025 peste 50% dintre modele să fie electrificate. De altfel, la Geneva a prezentat primul concept 100% electric de automobil de oraș Ami One, iar la Shanghai un al doilea concept.

Ofensiva nu este însă doar la nivel de gamă. Odată ce autonomia noii mărci premium DS a devenit mai pregnantă, la Citroen s-a simțit nevoia unei repoziționări vizuale și la nivel de prezentare în showroom. La Paris și ulterior la Salonul Auto de la Geneva 2019 a fost prezentat noul concept „La Maison Citroen” care vine cu culori calde, lemn, detalii viu colorate. În curând acest concept va veni și în România.

Citroen C5 Aircross

Altfel de „covor zburător”

Mulți ani sinonimă cu „plutirea”, marca Citroen încearcă acum să rescrie istoria și să ne convingă că proverbialul confort se regăsește și dincolo de suspensiile hidropneumatice din trecut și anume în calitatea materialelor, habitabilitate, spații de depozitare, calitatea aerului din habitaclu, acustica și multe altele. Plecând de al acest deziderat noul SUV C5 Aircross se dorește a fi un exemplu de confort, grație noilor suspensii, a scaunelor și spațiului interior.

Ca în cazul unui „covor zburător” ocupanții noului C5 Aircross experimentează senzația de plutire la trecerea peste o gamă variată de obstacole și denivelări așa cum am avut și noi parte la lansarea națională unde am avut  posibilitatea de a rula în condiții variate, cu noroi, zăpadă și temperaturi negative, condiții relevante pentru marea majoritatea de tipologiilor de drum din România și a genului de aventură preferat de clienții români de modele SUV.

Citroen C5 Aircross

Cu gândul la raliuri

Citroen a cochetat și mai cochetează încă cu motorsportul, iar acest lucru nu putea să nu influențeze și configurația suspensiilor sau confortul interior.  Astfel, pentru a face așadar uitată „hidropneumatica” , Citroen a gândit un nou sistem de suspensii, să spunem clasice, dar care beneficiază de peste 20 de patente în motorsport, practic o soluție tehnică mai economică, dar cu un efect similar grație amortizoarelor hidraulice progresive. Sistemul inspirat direct din cel utilizat în raliuri pe Citroen C3 WRC, se dovedește destul de incisiv, în special la viteze ridicate și în viraje. Dar avantajele reale se remarcă la trecerea peste denivelările care sunt absorbite progresiv, suspensia controlând practic și faza de compresie, dar și pe cea de detentă (rebound), ceea ce are ca efect și diminuarea masivă a ruliului. Un efect secundar este întărirea gradului de amortizare pe măsură ce suspensia se comprimă, spre exemplu la frânare.

.

Citroen C5 Aircross

 

Habitaclul modular

Singura șansă reală a lui C5 Aircross pe acest segment era să vină cu ceva diferit. Confortul oferit de suspensii este peste media segmentului, acesta fiind amplificat și de noile scaune, Advanced Confort, care oferă o bună susținere laterală, superioară, fiind  confecționate dintr-o spumă poliuretanică de înaltă densitate,  precum și de insonorizarea foarte bună a habitaclului și filtrarea aerului. De insonorizare sunt răspunzătoare și geamurile dublu-laminate. Am apreciat foarte mult poziția joasă la volan, scaunul cu reglaje ample, inclusiv la nivelul volanului care se pote poziționa aproape vertical, exact ca într-o mașină de raliu, dar mai ales vizibilitatea exterioară 360 de grade, grație suprafețelor vitrate mari.

Bancheta spate, unică în segment, are trei locuri individuale, culisabile independent, atât în lungime (150mm) cât și ca înclinare. Acest sistem oferă un avantaj major nu doar pentru pasageri, dar și pentru spațiul de încărcare din portbagaj, care pornește de la 580 litri și poate ajunge până la 1630 litri, putând primi obiecte lungi de până la 1,9m.

Citroen C5 Aircross

Echipare de top din standard

Un alt punct forte îl reprezintă echiparea. În varianta testată propulsată de motorul de 1,6 litri trubo de 180CP am avut la dispoziție vârful de echipare Shine, care începe de la 30300 euro (cu TVA). Interesant este că Citroen România, a anunțat cu această ocazie că Aircross va dispune de toate echipamentele de confort și siguranță încă de la prima echipare. Astfel încă de pe varianta standard există sistemul audio cu opt boxe și ecran tactil de 8 inch. Sunt disponibile de asemenea peste 20 de sisteme de siguranță activă și pasivă care pe lângă ABS+AFU+ESP și ASR includ și pachetul AFIL: avertizor depășire involuntară bandă de rulare, Active Safety Brake, Alertă Risc de Coliziune, Recunoaștere indicatoare rutiere și recomandări, Coffee Break Alert și Alertă Atenție Șofer.

De la nivelul doi (Feel) este introdus sistemul de climatizare bi-zonă, iar  pentru Shine există în plus faruri full LED, incărcător wireless pentru telefon și sistemul Pack Drive Assist care include Pack Safety+ Regulator de viteză adaptiv și Stop&Go. Se mai adaugă aici sistemul de asistare la deplasarea pe autostradă (Highway Driver Assist) foarte util la păstrarea distanței față de vehiculul din față și cameră pentru marșarier.

În aceste condiții lista de opționale include în special elemente de personalizare precum tapițerie piele, funcție masaj, plafon vitrat, diferite combinații cromatice pentru elementele de design etc.

De asemenea, opțional, dar noi îl recomandăm cu căldură, sistemul ConnectedCAM Citroen (194 euro), care este practic o cameră video HD ce înregistrează permanent călătoria, păstrând ultimele 6 ore sau în cazul unui accident ultimele 30 de secunde+ 1 minut după accident.

Un alt sistem oferit opțional pentru oricare dintre echipări sau motorizări este Grip Control. Printr-un comutator rotativ acesta modifică rata de răspuns a transmisiei, motorului și sistemelor de siguranță activă (precum ESP și Hill Descent Control) în funcție de programul selectat (Normal, Zăpadă, Denivelări) oferit pentru doar 309 euro. Acest sistem nu mai este condiționat acum de dimensiunea jantelor, dar nu mai vine la „pachet” cu pneuri all-season.

Citești și „Test de stabilitate cu 10 SUV-uri mici”

Cockpit de avion

Impresionează intrumentarul de bord digital, cu indicații lizibile și ușor de urmărit ce poate fi personalizat în mai multe moduri prin simpla acționare a unui buton rotativ aflat pe volan. Cu un detaliu interesant, indicatorul de kilometraj apare în partea superioară ca o scală radio, iar designul general amintește de cel al avioanelor. Șoferul poate alege modul navigație, când întregul display devine o hartă digitală.

Sistemul de climatizare a fost integrat în ecranul tactil central, ceea ce a făcut să dispară orice comutator rotativ, cu excepția celui de volum radio. O soluție elegantă, modernă, dar nu și practică. Lipsa unui comutator obligând adeseori șoferul să-și ia privirea de la drum. De altfel, și alte funcții sunt tactile, precum încălzirea în scaune, acționarea sistemului CarPlay, sisteme ce necesită o oarecare adaptare.

Citroen C5 Aircross

Micul mare turbo

Motorul urcă voios în ture acompaniat de un sunet plăcut cu accente sportive.  Acesta este cuplat la o cutie automată cu 8 trepte, produsă de  Aisin. Schimbările sunt fluide, cutia este reactivă atât pe accelerare cât și pe retrogradare. Funcționează atât de bine încât nu simți nevoia să o utilizezi în modul manual, selectabil de la un buton aflat la baza joystickului, similar cu cel prezent și pe 3008. Două butoane aflate pe consolă îți fac viața ușoară, pe de o parte cel „ECO” care te ajută să utilizezi resursele rațional, iar pe de alta cel „SPORT” care te face să-și consumi cu plăcere adrenalina. Desigur, în modul „SPORT” motorul  parcă se înfoaie menținând permanent o turație mai ridicată, și schimbarea treptelor la un regim mai înalt de turație.

Întregul pachet este perfect sicronizat, motorul, transmisia și suspensia lucrând complementar și eficient indiferent de modul în care se rulează. Sigur, reprizele sunt puțin penalizate de cutie în modul auto, selectarea treptei optime la kickdown fiind ușor lentă, dar în mers normal deplasarea cu C5 Aircross este o adevărată plăcere. Am remarcat frânele rezistente și eficiente, măsurătorile indicând sub 40m de la 100km/h, ceea ce pentru un automobile de peste 1600kg este mai mult decât onorabil.

Un preț atractiv

La nivelul de echipare oferit standard, C5 Aircross nu prea are rival. În varianta de bază ce va beneficia de motorul de 1.2 PureTech de 130CP și cutie manuală cu șase trepte costă 21600euro. Cutia automată este disponibilă de la varianta 1.6 PureTech de 180CP care începe de la 26900 euro. La lansare beneficiază în plus de 1000 euro discount.

De altfel pentru România gama de preț se întinde între 21600 și 33700 Euro, ceea ce înseamnă că principlaii rivali sunt Ford Kuga sau Hyundai Tucson, în timp ce fratele de platform Peugeot 3008 rivalizează direct cu VW Tiguan.

În loc de concluzie

Un SUV spațios, care oferă modularitatea unui MPV cât și aspectele practice ale un SUV, grație gărzii la sol de 23cm și a sistemelor de asitare în teren. Confort demn de renumele Citroen și echipare completă încă din standard. Din punctul meu de vedere, noua referință a clasei.

Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross
Citroen C5 Aircross

Citește și „La Maison Citroen”

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top