Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 – ”Crème de la… cream”

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

Un joc de cuvinte „franglez“ care, dincolo de latura amuzantă, exprimă un adevăr irefutabil – modelele din testul de azi sunt stilate, extrovertite, comode… Pe scurt, sunt „cele mai altfel“ SUV-uri compacte de pe piață. Test comparativ Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4. Foto: Adrian Cobzașu

„Bonjour, mes eleves! Hello, teacher!“ Iată un exemplu de dialog care ți-ar fi putut aduce un 4 cu brio la liceu. Dar azi nu suntem la liceu. În testul nostru, francezul și englezul se înțeleg de minune, pentru că au un numitor comun – ambii își doresc să fie diferiți de ceilalți colegi de clasă.

Caroserie și interior

Francezul, de exemplu, deși arată ca un SUV pursânge, este garnisit cu elemente de design neconvenționale, precum calandrul față cu lumini integrate, tăiat în două de o bandă albă, și linia stilizată a geamurilor laterale, care se îngustează simțitor spre spate. Noblesse oblige, se spune, iar C5 Aircross nu se sfiește s-o arate. Ca să se ridice la nivelul pedigriului excepțional, care include modele precum DS (1955), SM (1970) și CX (1974), acesta epatează cu exterior în două nuanțe, precum și cu contur albastru la protecțiile airbumps și la prizele de aer din bară. A, și peste toate, cu mult crom. Un potpouriu aparent eterogen, dar care, ajutat de jantele pe 19 inchi, creează o imagine aleasă, plăcută ochiului, care emană deopotrivă și eleganță, și robustețe.

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

Cu Mini, altfel stă treaba. Britanicul e în mod evident, durul „ochios“ și care nu se ia în serios, tocmai de aceea poate topi orice inimă de doamnă și îl poate impresiona pe orice temerar. Un badass, cum se spune în țara lui de baștină. E mai degrabă un crossover decât un SUV, deci pare dintr-un alt film decât C5 Aircross. Prin elementele de stil, aduce un tribut evident minionului verde produs în 1977, cu care Mr. Bean străbătea arterele londoneze, dar Countryman a crescut în dimensiuni la nivelul la care l-ar putea găzdui fără efort și pe Benny Hill.

Nu știe ce-i timiditatea, ci epatează cu mult negru, inclusiv în dungile longitudinale ce evocă competițiile de autoturisme, cu farurile conturate de luminile de zi și cu stopurile – acele minunate opere de artă ce evocă drapelul Union Jack. Plus silueta. Dacă la C5 Aircross linia urcă spre spate, ca la un atlet aflat în blocstart, la Countryman coboară ca la struțul Road Runner, care scapă de neinspiratul coiot.

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

Exact aceeași abordare neconvențională se regăsește și în habitaclul lui Countryman. Elemente circulare, de la display-ul central până la clanțele ușilor, selectoare old-school pe consola centrală, dedicate sistemului de propulsie, și tapițerie caroiată, toate sunt gata să te primească în cel mai funky interior din segment. Mai lipsește globul disco atârnat la oglindă și melodia lui Elton John, Made in England, în difuzoare, și scenariul britanic e creionat complet. Materialele sunt mai bune decât în C5 Aircross, cu plastice moi practic peste tot, dar vizibilitatea dată de poziția la volan este mai slabă decât la rivalul francez.

Galul își întâmpină pasagerii cu un interior mai conformist, mai ordonat, cu o poziție la volan mai înaltă cu 3 cm și cu un tunel central mai amplu. Scaunele sunt peste măsură de confortabile, dar nu egalează nivelul de reținere laterală al celor de la Countryman.

Legat de instrumentarele de bord, niciunul nu m-a impresionat în vreun fel. De exemplu, cel nou-nouț de la Mini nu arată fluxul de energie. Dacă vrei, poți să-l afișezi pe ecranul central, fără însă a beneficia de o animație în timp real. Revenind la instrumentarul de bord, acesta este mat și ai tendința să-i dezlipești mereu folia (care nu există). Nu există nici padele de schimbat treptele de viteză sau de variat nivelul de regenerare a curentului, dar semicadranul din stânga substituie într-o oarecare măsură turometrul.

La Citroën, instrumentarul arată fluxul de energie în mod dinamic, dar ferestrele din ecran, deși sunt așezate ca la școala generală, adică îngrijit, nu evocă sub nicio formă cadranele clasice, deci sunt neintuitive. Francezul are padele în spatele volanului, dar, în absența turometrului, sunt total inutile. E clar, ambele sunt genul de mașini care îi vânează pe șoferii mai comozi, mai puțin interesați de controlul absolut al tuturor parametrilor.

Spațiul interior este mare la ambele modele, dar Citroën vine cu un avantaj major, dacă obișnuiești să călătorești cu cinci persoane la bord – locurile din spate sunt, de fapt, trei scaune individuale care, în plus, și glisează. Are și podea plată, deci pasagerul din mijloc își spate mișca liber picioarele. Mini nu are cu asemenea trufe în versiunea hibridă plug-in.

Totuși, dacă nu transporți trei persoane în spate, vei fi mai bine deservit de britanic, cele două locuri fiind mai bine profilate decât cele ale lui Citroën și existând inclusiv cotieră centrală, care la Citroën lipsește. În plus, plasticele de pe uși sunt moi de la buzunare în sus, în timp ce la Citroën doar cotierele sunt plăcute la atingere. Evident, britanicul oferă o atmosferă bazată pe calitate și, cu toate că nu e la fel de versatil, impresionează mai mult. Vine și cu două mufe USB-C pentru călătorii de pe banchetă (un singur USB-A la Citroën).

Portbagajul? Avantaj pentru C5 Aircross la volum, inclusiv când are scaunele împinse la maximum în spate. În apărarea sa, Countryman aduce argumente solide – o margine de încărcare cu 6 cm mai coborâtă (68 versus 74 cm), deci ridici mai puțin valizele când pleci în vacanță, și o finisare net mai bună, cu pereți laterali din pâslă, față de cei din plastic tare la C5 Aircross.

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4: dinamică și confort

Poate, am să te surprind când îți voi spune că mașinile astea sunt înrudite. Motorul turbo de 1,6 litri de sub capota lui C5 Aircross a fost dezvoltat de PSA împreună cu proprietarul companiei Mini, BMW. Grupul PSA l-a ales să stea la baza sistemelor de propulsie PHEV ale modelelor Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008 și Opel Grandland X. Dacă la 3008 și la Grandland X poate fi combinat cu unul sau două motoare (224 CP și tracțiune față, respectiv 300 CP și tracțiune integrală), la C5 Aircross singura versiune este cea mai puțin puternică. În consecință, beneficiază doar de tracțiune față, având motorul electric în serie cu cel termic, iar bateria este poziționată sub scaunele individuale din rândul al doilea.

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

În cazul lui Countryman, BMW a ales să folosească excepționalul propulsor de 1,5 litri pe benzină, 3 cilindri, care antrenează puntea față, căruia i-a adăugat un motor electric pe puntea spate. Așadar, nu avem de-a face cu un sistem hibrid cu cele două motoare înseriate, ci cu două lanțuri cinematice independente. De aici decurg și cele două avantaje majore. Primul e că puterea totală a sistemului este egală cu suma puterilor celor două motoare. Adică, cei 125 CP ai benzinarului, plus cei 95 ai celui electric dau fix cei 220 CP ai sistemului de propulsie.

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

În cazul francezului, cei 179 CP ai benzinarului plus cei 109 ai celui electric ar trebui să însumeze 288 CP, însă puterea totală a sistemului este de 224 CP. Al doilea avantaj este dat de tracțiunea integrală electrică, indiferent cât curent se află în baterie. Practic, motorul pe benzină poate funcționa ca generator de curent în timp real, alimentând motorul electric.

Citroen C5 Aircross Hybrid autoexpert.ro

C5 Aircross îi permite șoferului să aleagă unul dintre cele trei moduri de funcționare: Electric, Hybrid și Sport. În plus, există și un mod B, care regenerează energia când eliberezi accelerația, dar nu permite conducerea „one pedal“. Totodată, poți încărca bateria folosind motorul termic, dacă accesezi meniul sistemului multimedia și alegi autonomia țintită: 10 km, 20 km sau full.

De cealaltă parte, Countryman vine cu o soluție un pic mai complexă. În primul rând, la fel ca la modelele convenționale, poți alege între trei setări ale răspunsului direcției, sistemului de propulsie și climatizării: Sport, Mid și Green. De asemenea, pentru a modifica exclusiv parametrii sistemului hibrid, poți opta pentru încă trei moduri: MAX eDrive, AUTO eDrive și Save Battery (păstrează în baterie un nivel de curent presetat de utilizator, pentru a-l folosi mai târziu).

Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

Mașina pornește automat în Mid și Auto eDrive, cea mai echilibrată setare posibilă. Însă mie mi-a plăcut cel mai mult Green, care, spre deosebire de Mid, face coasting la fiecare eliberare a pedalei de accelerație, deci asigură o rulare liberă. Nu există un mod B, ca la Citroën.

➡ Acesta este cel mai ieftin Citroen C3! 💡

Francezul își folosește toate atuurile cu un singur scop: confortul suprem. Și-i iese de minune. Chiar dacă are jante pe 19 inchi, amortizează mai bine denivelările decât Mini, cu ale sale jante pe 17 inchi. Amortizoarele Progressive Hydraulic Cushions se descurcă admirabil cu gropile mioritice, fără zgomote parazite și fără să zdruncine. Direcția este ușoară ca un fulg, fapt care place în oraș, dar care, la viteză mare, nu asigură un control optim. Însă, pe măsură ce crește viteza, vei aprecia geamurile laterale laminate pe față, caz unic la acest nivel de preț, care asigură un nivel de zgomot extrem de redus. Iar dacă ai curent suficient în baterie, senzația la 135 km/h, viteza maximă cu care poți rula electric, este ireal de relaxantă.

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

Dacă ai înclinații de pilot, francezul nu te va susține decât cu un kick à la BMW 135i la schimbarea treptelor în Sport. În rest, absolut toate sistemele sunt setate pentru confort și ignoră sportivitatea. Ruliul este sesizabil la abordarea în forță a virajelor, iar diferența de 35 kg în defavoarea sa, deși nu pare mare, combinată cu tracțiune față și cu suspensia moale, împinge puntea față spre exteriorul virajului îndeajuns cât să înțelegi că altele sunt virtuțile lui C5 Aircross.

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

Pe lângă el, Countryman este un racer. Stă ireproșabil pe trasă, indiferent cât de tare apeși accelerația, în special datorită tracțiunii integrale, care asigură un nivel de aderență superb. E și mai controlabil, datorită direcției mai tari, și mai incisiv, mulțumită greutății mai mici, suspensiei mai echilibrate și gărzii la sol mai reduse… pe scurt, e mai sportiv. În linie dreaptă devine clar că inginerii de la BMW au reglat componentele sistemului de propulsie favorizând dinamica, mai ales că, indiferent de modul de rulare pentru care ai optat, reacțiile la apăsarea accelerației sunt mai prompte decât la Citroën. Iar sunetul celor trei cilindri incită atât datorită prezenței „mai vocale“ în habitaclu, cât și timbrului eminamente sportiv.

Minusuri? Poate, doar confortul ceva mai slab decât la francez, dar nici în Mini nu-ți strici vertebrele. E clar, dacă privește cele două modele, că garda la sol e mai mică cu peste 8 cm la Mini (14,7 versus 23 cm), deci francezul ia în piept denivelările cu mai mult talent, dar cu prețul sportivității reduse. Pe măsură ce viteza crește, Mini devine mai zgomotos, însă fără a deranja.

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

În oraș, bateria mai mare cu 3,2 kWh a lui C5 Aircross ține cam cu 5 km mai mult decât a britanicului, iar asta înseamnă aproximativ 53 versus 48 km. Pe drum național, diferența se reduce la 3 km (48, respectiv 45 km), în timp ce pe autostradă distanțele fără emisii ajung la 35, respectiv 32 km. După ce se termină bateria, C5 Aircross e un pic mai eficient, reușind un consum mixt în test de 6,8 l/100 km, față de 7,0 la Countryman. În plus, bateria lui C5 Aircross are încărcător on-board de 7,4 kW (numai 3,7 la Countryman), deci se încarcă mult mai repede. Numai că, PHEV-urile fiind prin definiție vehicule care se încarcă peste noapte sau în timpul programului de lucru, avantajul nu este decisiv.

Costuri

Cel mai accesibil model în varianta de bază este Mini Cooper SE Countryman All4, care, cu un preț de pornire de 38.199 de euro, este cu 2600 de euro mai ieftin decât C5 Aircross Hybrid. Dacă britanicul oferă o singură echipare de bază la care poți adăuga diverse dotări, francezul e disponibil în două echipări predefinite, Feel și Shine. Pentru acest duel, am primit versiunea Shine, care mărește diferența de preț la 5100 de euro. Totuși, la echipări de top echivalente, Mini ajunge să fie mai scump cu 1000 de euro.

Concluzii

Citroën C5 Aircross Hybrid

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

Francezul își canalizează toate eforturile pentru un singur scop, acela de a fi cel mai confortabil model din segment. Și îi iese perfect! Este și puțin mai spațios decât britanicul și, la echipare de top, e ceva mai accesibil decât acesta.

Mini Cooper SE Countryman All4

Citroën C5 Aircross Hybrid vs Mini Cooper SE Countryman All4 autoexpert.ro

Cu tracțiunea sa integrală, ținuta de drum sportivă și accelerațiile superioare, britanicul este mai plăcut de condus. În plus, are finisaje mai bune și un preț de pornire mai mic, de aceea modelul Mini este mai bun pentru șoferii cu pretenții.

Date tehniceCitroenMini
ModelC5 Aircross Hybrid ShineCooper SE Countryman All4
Motor termic/nr.cilindriL4, turboL3, turbo
Cilindree (cmc)15981499
Putere maxima/turatie (CP/rpm)179/nc125/5000-5500
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)250/nc220/1500-3800
Motor electric
Putere maxima/turatie (CP/rpm)109/nc95/nc
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)320/nc165/3000
Putere totala ansamblu (CP)224220
Cuplu total ansamblu (Nm)nc385
Transmisiefațăintegrală
Cutie de vitezeautomata, 8 trepteautomata, 6 trepte
L x l x h (mm)4500 x 1840 x 16544297 x 1822 x 1559
Ampatament (mm)27302670
Masa la gol (kg)18251790
Volum portbagaj (l)460-600/1510405/1275
Capacitate baterie (kWh)13,210
Acceleratie 0-100 km/h (s)8,96,8
Autonomie electrica (km)5552
Viteza maxima hibrid/electric (km/h)225/135196/125
Consum mixt (l/100 km)1,41,8
Emisii CO2 (g/km)3240
Volum rezervor (l)4336
Preturi/echipare (euro cu TVA)
Pret de baza43.300*38.199*
Airbaguri frontale/laterale/cortinaserie/serie/serieserie/serie/serie
Airbag genunchinunu
Climatizare automataserie505
Sistem audio Hi-Finc808
Sistem de navigatieserie808
Pilot automat/inteligentnc/serieserie/404
Camera marsarierserie404
Asistent banda/unghi mortserie/serieserie/serie
Senzori parcare fata/spateserie/serie808(2)/(2)
Scaune electrice/încălzite/masaj2475(1)/(1)/(1)1212/354/nc
Tapițerie de piele/mixtă(1)/serie1919/1818
Faruri LED/LED adaptiveserie/ncserie/404
Vopsea metalizată/bi-ton418/387657/151
Jante 17/18/19 inchinc/serie/232serie/1010/2424
Încărcător 7 kW232nu
Plafon vitrat9281010
Preț comparat (euro cu TVA)47.74048.754
*prețurile erau valabile la data realizării testului, 15 martie 2021. (1) pachet tapițerie pieleNappa, scaune încălzite, cu masaj, scaun șofer electric; (2) senzori parcare f/s

 

 

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top