DS4 este al doilea Citroen, după DS3, care nu a fost creat doar pentru priviri contemplative. Este un Citroen la volanul căruia vrei să te întorci, fie și măcar pentru o scurtă plimbare.
Am criticat mereu modelele Citroen pentru felul în care se conduc. Nu era ceva intenționat. Apreciam forma caroseriei, rezervorul de parfum, ba chiar și parbrizul panoramic apărut odată cu modelul C3 și nu în cele din urmă, motorizările. HDi-ul de 1.6 l și 110 CP a fost întotdeauna preferatul meu pentru că oferea performanțe dinamice decente și excela printr-un consum de combustibil ridicol de mic. Totul s-a schimbat în momentul în care a apărut DS3. Spuneam atunci că este primul Citroen pe care l-aș cumpăra.
Ei bine, a venit timpul să pun sub lupă DS4. Mă bucur că cineva din conducerea constructorului francez a hotărât să producă și mașini pentru șoferi. Normal că îmi place forma de coupe a caroseriei și pun la loc de cinste micile detalii care particularizează acest model. Aici mă refer la mânerele ascunse ale portierelor spate, LED-urile din jurul luminilor de ceață și jantele de 19”. Spoilerul spate înglobează un ornament cromat ale cărui forme mimează prezența tobelor de eșapament. Acestea sunt în realitate ascunse sub mașină.
Dar nu aceste detalii mă determină să-l laud. Ce contează pentru mine este sentimentul pe care ți-l oferă atunci când ești în spatele volanului. Îți comunică încă din primii metri parcurși că nu este un model lansat de constructor doar din inerție. Nu are o direcție atât de grea cum este cea de BMW, spre exemplu, dar totul răspunde în timp real la comenzi. Pedalele oferă un feedback corect și te acomodezi imediat. După ce pui mașina în mișcare începi să remarci calitățile suspensiei. Nu există vreun dubiu că reglajele au fost făcute pentru a favoriza sportivitatea, dar nu au fost duse la extrem. Așadar încă poți trece peste linii de tramvai și denivelări fără să-ți clănțăne dinții.
Am condus motorizarea de 1.6 l HDi de 112 CP și nu mi-am schimbat părerea. Nu te țintuiește în scaun atunci accelerezi, dar are o autonomie ce te împinge să pleci într-un tur al Europei. Am condus, de asemenea, și motorizarea 1.6 THP ce dezvoltă 200 CP. Iar de aici încolo lucrurile devin interesante. Raportate la o mașină sport, performanțele nu te vor da pe spate, dar nici nu vei simți nevoia de mai mult.
Atitudinea contează
Răspunsul motorului și sunetul evacuării sunt delectări pe care le ai oricând la dispoziție. Supraalimentarea asigură un răspuns instantaneu pe o plajă largă de turații, iar evacuarea este pur și simplu incredibilă. Spun asta pentru că abia așteaptă să miști un milimetru accelerația ca să urle puțin. Când ești cu accelerația la podea umple habitaclul de un sunet grav și perfect rotund, ca de motocicletă. Iar toate astea sunt însoțite de o ținută ireproșabilă de drum. Precizăm faptul că modelul testat avea jante de 19” și pneuri cu talon mic și că ținuta ireproșabilă se raportează la o compactă sportivă, nu la o sportivă pur sânge.
Un mare plus pentru scaune! Au o formă apropiată de cele prezente în C5, iar acelea sunt pentru mine un etalon al confortului. Dacă aducem în discuție tapițeria din piele fină și modelul ce imită brățara unui ceas, putem spune cu mâna pe inimă că DS este sinonim cu premium.
Citroen DS4 beneficiază de asemenea de numeroase compartimente de depozitare pentru a spori confortul calătoriilor, printre care un torpedou mare, compartimente de depozitare în interiorul portierelor suficient de încăpătoare pentru sticle de 1.5 litri. A fost inclus până și un sertar de depozitare sub scaunul pasagerului din față. Șoferii își pot selecta propria ambianță din cadrul celor patru game de sunete polifonice – Classic, Crystal Symphony, Jungle Fantasy & Urban Rythmik – pentru alerte și notificări. Utilizatorii pot de asemenea să aleagă nuanța iluminării panoului de bord, având o paletă de culori care variază de la alb la albastru.
Este un Citroen de care m-aș putea bucura în fiecare zi, indiferent de motorizare. Motivele? Este o mașină care arată bine, are un interior din care nu vrei să cobori prea repede și este bine închegată din punct de vedere dinamic. Singurul argument contra este prețul prohibitiv, specific oricărui lucru premium.
Date tehnice: | Citroen DS4 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 HDi |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1275/1810 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4275/1810/1552 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 385 () |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 HDi |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1560 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 82(112)/3600 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 270/1750 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 190 |
0-100 km/h [s] | 14.3 |
Consum urban/extra/mixt | 5.9/4/4.7 |
Emisii CO2 [g/km] | 122 |