Noul Citroen DS5 reprezintă o altfel de abordare a segmentului limuzinelor de clasă medie, aducând un plus de inovaţie şi o puternică latură nonconformistă.
În ultima perioadă, conceptul de premium a ajuns să fie ţintit, dar mai ales pretins, de o mare parte dintre producătorii de autoturisme.
Este un lucru foarte popular, un must have în rândul noilor modele. Realitatea este însă departe, în cele mai multe cazuri fiind doar un vis frumos. Printre puţinii care reușesc să atingă aceste standarde se află și marca Citroen care, din bun simţ pentru clienţi, dar și pentru presa auto, a relansat gama DS în încercarea de a prinde o felie din clientela premium.
Cea mai nouă creaţie a gamei DS, numită DS5, este o abordare nonconformistă a segmentului D, iar prin prisma preţului de achiziţie se poate lupta atât cu Passat sau CC, cât și cu Noul Seria 3 sau S60. Realitatea bate fotografia Cert este că în realitate DS5 beneficiază de un design greu de trasat: în funcţie de unghiul din care îl privești, poţi descoperi un hatch înălţat, un monovolum sportiv sau un break cu gene de GT.
Rezultatul spectaculos face furori pe stradă și te îndeamnă să visezi. Sentimentul de libertate și dorinţa de a atinge linia orizontului le-am regăsit și la interiorul care păstrează trăsăturile unui cockpit de avion. Multitudinea de butoane, bordul lucrat în piele și cele trei trape contribuie la mult râvnita senzaţie de premium. Este greu să-i găsești cusur atât la nivelul layout-ului, cât și al îmbinărilor, fiind genul de mașină care oferă mai mult decât promite la prima vedere.
Citroen DS5 – Open mind
O atenţie sporită merită scaunele denumite SportLounge, care combină vitalitatea cu rafinamentul, și „brăţară de ceas”, noua semnătură a liniei DS. Deși este cu 25 cm mai scurt decât C5 sedan, oferta de spaţiu este generoasă, inclusiv pentru locurile din spate.
Surprizele se ţin lanţ și când discutăm de tehnologie, pasagerii bucurându-se de dotări precum Citroen WiFi On Board, head-up display sau Citroen eTouch. Dinamic, DS5 nu are nicio legătură cu C5, oferind mai multă sportivitate în condiţiile în care confortul nu a avut prea mult de suferit.
La drum Timp de două zile, pe parcursul a mai mult de 700 de km, am pus la încercare varianta pe benzină de 1.6 litri turbo 200 CP, dar și Hybrid4 diesel cu 200 CP. Pentru a fi în tandem cu senzaţia de avion propusă atât la exterior cât și la interior, prefer motorizarea 1.6 THP de 200 CP.
Incisivă începând cu 1.750 rpm, 1.6 litri turbo propulsează fără prea mult efort, iar în cazul depășirilor elasticitatea acestuia nu te obligă la retrogradări gratuite. În cadrul testului, în care am rulat 80% din drum cu viteza de 130 km/h, consumul mixt de carburant a fost în jurul valorii de 7 l/100 km.
Drumul spre casă s-a desfășurat în Hybrid4, primul Citroen cu tehnologia full hybrid: un motor termic care furnizează 163 CP, restul până la 200 CP fiind asiguraţi de un motor electric.
Puterea este transmisă celor patru roţi printr-un sistem de tracţiune integrală, fiind disponibile patru moduri de lucru – Auto, ZEV, 4 Wheel Drive și Sport. Dacă modul auto comută între cele două motoare, ZEV îţi permite numai electric, dar până la o viteză maximă de 60 km/h și o autonomie de maxim 3 km. 4 Wheel Drive vine ca un ajutor la viteze mici și atunci când aderenţa lasă de dorit, fiind indicat mai ales iarna pe străduţe sau la plecarea din parcare/urcat rampe.
Cei 200 CP sunt puși cel mai bine în evidenţă când selectezi modul Sport, cele două motoare lucrând la unison, impresionând în special la plecările de pe loc sau în cazul depășirilor uzuale între 50 și 100 km/h. Altfel, suspensia este destul de permisivă cu denivelările, iar direcţia putea fi o idee mai bine calibrată, în ton cu pornirile sportive. Impresionant este și nivelul redus de zgomot la rulare obţinut printr-o antifonare mai bună, soluţie de care se bucură o mare parte din gama Citroen.
Cutia robotizată penalizează totuși destul de mult soluţiile adoptate la nivel de propulsie, în special la viteze mici, când schimbarea treptelor se face destul de brutal și cu emoţii.