SUV-urile coupé sunt la modă și mai ales în versiunile sportive cu motoare performante reprezintă o alternativă la limuzinele sport. Între ele s-a insinuat Porsche Macan GTS, care arată ca un SUV clasic dar merge ca un 911 GTS. Supertest Porsche Macan GTS versus Mercedes-AMG GLC 43 și BMW X4 M40i.
Ce avem aici? Două modele – Mercedes GLC Coupé și BMW X4 sunt derivate din Mercedes GLC, respectiv fostul BMW X3 – și promit mai mult caracter sportiv decât SUV-urile clasice din care provin. Porsche Macan are la bază platforma fostei generații Audi Q5 dar inginerii de la Porsche au reușit o metamorfoză minune și au transformat cel mai compact SUV al lor într-un fel de 911 înălțat. Versiunea GTS se înscrie între modelul S cu V6 turbo de 340 CP și modelul de top Turbo, tot cu V6 turbo, dar cu 400 CP. Macan a fost în 2016 cel mai vândut Porsche, cu cifre de trei ori mai bune decât ale iconicului 911.
GLC 43 AMG este un AMG cu drepturi depline după renunțarea la modelele AMG Performance, fiind mezinul în gamă după apariția versiunii de top GLC 63. În sfârșit, X4 M40i aparține diviziei MPerformance, nefiind chiar un M veritabil, dar sub capotă se ascunde motorul de la M2.
Caroserie și interior
Interioarele celor trei modele sunt impresionante. Îți atrag atenția imediat cusăturile roșii de la tapițeria în combinație piele/alcantara de la GLC 43, consola centrală cu multe butoane ca la un avion de linie și ceasul din bord din pachetul Sport Chrono la Macan sau volanul M și schimbătorul futurist de la X4.
Subiectiv, Mercedes face cea mai bună impresie artistică, ambianța interioară fiind foarte rafinată datorită combinației superbe între lemnul mat, tapițeria de piele și alcantara și posibilităților infinite de personalizare. Porsche combină eleganța și sportivitatea tipică mărcii într-un stil clasic inconfundabil, posibilitățile de personalizare fiind de asemenea fără limite.
Poți să îți comanzi șase culori pentru centurile de siguranță și vreo 20 de modele de jante. La BMW se simte vârsta lui X4, al cărui interior este derivat din fostul X3. Asamblarea este ireproșabilă dar unele materiale nu sunt la fel de fine ca la rivali și lipsește acel tușeu sportiv tipic unor modele M. Însă BMW dispune de cea mai bună ergonomie, sistemul multimedia iDrive updatat cu ultimul soft de la Seria 5 și 7 având cea mai bună structurare a meniurilor și fiind și cel mai ușor de utilizat. Dintre cele trei, Porsche merge pe stilul clasic, cu butoane pentru fiecare comandă, abordarea fiind total opusă conceptului Tesla la care butoanele fizice au fost reduse la minimum.
Rezultatul este spectaculos dar mai ales atunci când ai la dispoziție multe opționale cum a fost cazul mașinii de test, lucrurile par complicate. Însă uneori e plăcut că nu trebuie să cauți prin meniuri și poți regla suspensia sau activa sistemul de sunet al motorului printr-o simplă apăsare de buton. Trebuie să notăm că Macan GTS a fost primul model Porsche care a primit noul sistem multimedia PCM cu ecran tactil, navigație online și integrare smartphone via Apple Car Play. Și Mercedes beneficiază de cea mai nouă evoluție a sistemului Comand Online, care beneficiază de o reorganizare a meniurilor. Nu are comandă tactilă, putându-se acționa din controller sau cu ajutorul touchpad-ului. Însă navigarea prin meniuri nu este la fel de intuitivă ca la BMW.
Spațiul interior este comparabil în cele trei modele. Chiar dacă spațiul în spate nu este o prioritate pentru clienții acestor modele, tragem totuși câteva concluzii. Deși are cel mai mare ampatament, GLC Coupé nu oferă și cel mai mare spațiu la genunchi în spate deși așa pare la prima vedere din cauza șezutului banchetei spate care este mai scurt cu 20, respectiv 40 mm decât la BMW și Porsche. Cu o alură de SUV clasic fără accente de coupé, Porsche oferă cel mai mult spațiu la cap în față și spate, în timp ce BMW a sacrificat câțiva milimetri la cap în spate față de Mercedes pentru a oferi un profil mai elegant în care luneta plonjată vine perfect în prelungirea acoperișului. La Mercedes, luneta este mai verticală și acoperișul nu coboară atât de abrupt spre spate.
Mercedes are un portbagaj cu 50 litri mai mare decât rivalii cu bancheta spate montată însă hayonul electric costă extra 536 euro (este standard doar cu pachetul Keyless-Go) în timp ce la rivali este parte a echipării standard. Mai trebuie să notăm că toate trei modelele oferă cel puțin 550 kg sarcină utilă și pot remorca o sarcină de minim 2,4 tone, asta dacă cineva vrea să tragă o rulotă sau o barcă după el.
Dinamică și confort
Avem o egalitate aproape perfectă la caracteristicile motoarelor: șase cilindri (în V la Porsche și Mercedes) și în linie la BMW, trei litri cilindree, una sau două turbine, un sunet sportiv și multă putere, cu 360 CP (BMW și Porsche) și 367 CP (Mercedes).
X4 preia motorul de la M2 cu o singură turbină față de două la M3/M4, acesta fiind derivat din cel de 306 CP de la X4 xDrive 35i, dar utilizează arborele cotit forjat de la M3/M4. Nu lipsesc nici distribuția variabilă Double Vanos pe admisie și evacuare și sistemul Valvetronic fără clapete de aer. Mercedes și Porsche utilizează două turbine, câte una pe fiecare linie de cilindri. În practică, motorul lui Mercedes răspunde cel mai spontan, iar pe modul Sport Plus, apăsarea accelerației generează o reacție instantanee.
La acest răspuns vioi contribuie și noua cutie automată cu 9 trepte adaptată de AMG și care în Sport, Sport Plus și Manual schimbă mai rapid. La BMW, supraalimentarea cu o singură turbină conduce la o oarecare inerție și motorul lui X4 răspunde cu o mică întârziere care nu se manifestă doar la pornire ci și atunci când se apasă brusc accelerația la 3.000 rpm. Surprinzător, aceeași întârziere apare și la motorul bi-turbo al lui Porsche. La fel ca și BMW, motorul V6 bi-turbo al lui Porsche oferă performanțe dinamice de top, cele mai bune din test, dar asta se întâmplă abia după o mică pauză turbo și asta în ciuda senzaționalei cutii automate PDK care schimbă fulgerător în modul Sport Plus.
Cu atâta putere, este greu să fii și eficient. Motorul lui Porsche este și cel mai gurmand, cu un consum măsurat de 14,6 l/100 km, urmat îndeaproape de Mercedes cu 14,4 l/100 km. Este relativ mult chiar pentru această clasă sport. În schimb, BMW își dovedește încă o dată eficiența, având nevoie de 1 l/100 km mai puțin în condițiile în care performanțele dinamice sunt relativ similare, Macan GTS fiind doar o idee mai rapid.
O luptă aprigă se dă și în domeniul tonalității motoarelor. În zona inferioară de turații, motorul lui BMW are o tonalitate domestică pentru ca apoi, de la 3.000 rpm în sus, apare un sunet baritonal care este însoțit de bubuituri ca la mașinile sport de anduranță atunci când se trece pe modul Sport+.
Este un sunet fascinant dar ne lipsește acel crescendo și dramatism care ne încânta urechea la ultimul M3 cu motor aspirat. Tot standard ca și la BMW este și sistemul de sunet de la Mercedes cu două clapete de reglaj pe evacuare. Acesta conferă un sunet mai ascuțit, în crescendo odată cu turația și care devine mai pregnant pe modul Sport Plus dar se simte și pe Comfort. Dacă îți iei Macan GTS ești privilegiat chiar și față de Macan Turbo pentru că senzaționalul sistem de sunet al motorului care costă extra 2.501 euro, este aici standard, trebuind să plătești extra doar tobele de eșapament sport (804 euro). Iar Macan GTS sună fabulos, cu un sunet ascuțit și un bass puțin mai prezent decât la AMG care crește proportional cu turația și te înseamnă să îl turezi tot mai mult.
GLC 43 AMG vine standard cu suspensia pneumatică la versiunile AMG în timp ce Macan de test era echipat cu suspensia pneumatică oferită opțional (2.737 euro) care permite ca și la GLC 43 AMG și reglajul gărzii la sol, iar X4 M40i este configurat standard cu suspensie adaptivă cu arcuri clasice. Pentru utilizarea de zi cu zi, GLC 43 este alegerea ideală deoarece oferă un confort la rulare exceptional chiar și cu jantele de 20 inci de pe mașina de test. Însă nu este la fel de incisiv ca X4 M40i și Macan GTS cu toate adaptările aduse de AMG suspensiei pneumatice. Pe modul Sport Plus, suspensia este ceva mai permisivă și generează un mic ruliu, iar direcția este ceva mai ușoară decât la BMW.
Cu o distribuție a maselor aproape perfectă, de 51/49%, o suspensie sport fermă și o direcție la care forța în volan este mai mare pe modul Sport Plus, BMW are o precizie chirurgicală pe traiectorie și se simte mai angajant și mai incitant când este condus la limită. Dacă BMW este extrem de sportiv, atunci Porsche este fascinant de sportiv. Rămâne o enigmă pentru mine cum cel mai greu model din test și cu cea mai dezechilibrată distribuție a maselor (57/43% față spate) este cel mai incisiv, o contribuție importantă având și suspensia coborâtă cu 15 mm mai joasă decât la Macan S (Porsche are totuși cea mai înaltă gardă la sol).
La condus, Macan GTS se simte mai ușor decât rivalii săi și pare că are mai multă putere decât arată pe hârtie. Nu este doar o senzație deoarece Porsche are cele mai bune cifre în materie de accelerații. Subiectiv, pare că Porsche necesită mai puțin efort pentru a se conduce rapid, fiind extrem de neutru și de controlabil, iar pe Sport Plus ruliul este practic zero. Și asta în condițiile în care mașina de test nu avea și sistemul Porsche Torque Vectoring Plus, disponibil opțional pentru 1.548 euro.
Cu pachetul Sport Chrono și pe modul Sport Plus, Macan GTS este o adevărată bestie. Direcția lui Macan GTS este ceva mai ușoară decât la BMW, dar oferă un feedback excepțional. Deși era încălțat cu jante de 21 inci, Porsche oferă un confort la rulare foarte bun, apropiat de al lui Mercedes. Ca și la Mercedes, suspensia pneumatică joacă un rol decisiv la disciplina confort. Deși nu este cel mai sportiv, Mercedes are cea mai joasă poziție de condus, șoferul stând la doar 60 cm față de sol, cu 8, respectiv 10 cm mai jos decât în BMW, respectiv Porsche.
Costuri
Deși teoretic fac parte din același segment, prețul lui Porsche este dintr-o altă galaxie, fiind cu 10.000 euro mai scump decât al rivalilor. Și nu numai asta, dar când se configurează diverse opționale, Porsche devine și mai scump la prețul comparat. Între Mercedes și BMW diferențele sunt mici. BMW este mai scump la prețul de bază cu numai 1.000 euro însă la final ajunge mai ieftin cu aproape 3.000 de euro și are și pachetul de revizii gratuite pentru 5 ani sau 100.000 km.
Porsche Macan GTS
O mașină fascinantă care oferă cele mai bune performanțe dinamice, un confort la rulare neașteptat de bun și o sportivitate ieșită din comun. Este însă și fascinant de scump, consumă mult și în ciuda celor două turbine, are un turbo-lag.
Mercedes-AMG GLC 43
Confortul la rulare de excepție este principalul său atu alături de răspunsul exceptional al motorului și interiorul superb. Performanțele dinamice sunt de top dar nu are incisivitatea lui Porsche și BMW. Consumă relativ mult, dar este mai ieftin.
BMW X4 M40i
O mașinărie de condus care produce multă plăcere în conducere, o ergonomie perfectă și cel mai mic preț comparat din test. Are performanțe dinamice foarte bune dar la confort este o idee sub Mercedes și Porsche și are un mic lag turbo.
Verdict AutoExpert
SUV-urile coupé au reușit să sfideze multe din legile fizicii în versiunile lor sportive în ciuda maselor destul de mari și a centrelor de greutate mai înalte. În plus, aceste modele sunt astăzi mai populare decât modelele sport omoloage, Macan fiind cel mai vândut Porsche. BMW și Porsche pun mai mult accent pe cartea sportivității în timp ce GLC 43 AMG joacă cartea unui allrounder, dar are cea mai sportivă poziție de condus și cel mai sportiv interior.
DATE TEHNICE |
BMW X4 |
Mercedes-AMG GLC |
Porsche Macan |
Model |
M40i |
43 AMG Coupé |
GTS |
Motor/nr.cilindri |
L6, turbo |
V6, bi-turbo |
V6, turbo |
Cilindree (cmc) |
2.979 |
2.996 |
2.997 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) |
360/5.800-6.000 |
367/5.500-6.000 |
360/6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) |
465/1.350-5.250 |
520/2.500-4.500 |
500/1.650-4.000 |
Transmisie |
integrală |
integrală |
integrală |
Distribuție cuplu față/spate |
0-100/50-50 (40/60 normal) |
31/69 |
0-100/50-50 |
Cutie de viteze |
automată, 8 trepte |
automată, 9 trepte |
automată, 7 trepte PDK |
Pneuri față/spate |
245/40 R20 – 275/35 R20 |
255/45 R20 – 285/40 R20 |
255/40 R21- 295/35 R21 |
L/l/h (mm) |
4.671/1.901/1.624 |
4.732/1.890/1.602 |
4.692/1.926/1.609 |
Ampatament (mm) |
2.810 |
2.873 |
2.807 |
Masă la gol (kg) |
1.879 |
1.855 |
1.955 |
Volum portbagaj (l) |
500-1.400 |
550-1.400 |
500-1.500 |
Accelerație 0-100 km/h (s) |
4,9 |
4,9 |
5,2 (5,0) |
Viteză maximă (km/h) |
250 |
250 |
256 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) |
11,3/7,0/8,6 |
11,5/7,5/8,9 |
11,4/7,4/8,8 |
Emisii CO2 (g/km) |
199 |
203 |
207 |
Volum rezervor (l) |
67 |
66 |
68 |
MĂSURĂTORI |
|||
Accelerații |
|||
0-100 km/h (s) |
5,0 |
4,9 |
4,7 |
0-130 km/h (s) |
8,1 |
7,8 |
7,7 |
0-160 km/h (s) |
12,4 |
11,7 |
11,7 |
Frânare de la 100 km/h |
|||
La gol, rece (m) |
39,4 |
39,1 |
38,4 |
Consum |
|||
Consum în test (l/100 km) |
13,4 |
14,4 |
14,6 |
Autonomie (km) |
500 |
458 |
465 |
Masă și dimensiuni |
|||
Înălțime interioară față/spate (cm) |
92-98/93 |
91,5-98,5/94,5 |
97-103,5/96,5 |
Lungime șezut scaune față (cm) |
52 |
50 |
51 |
Lungime șezut scaune spate (cm) |
46 |
44 |
48 |
Spațiu genunchi spate (cm) |
21-40 |
22,5-39 |
13,5-38,5 |
Înălțime poziție de condus |
68 |
56,5 |
70 |
Distribuție mase (%) |
51/49 |
55/45 |
57/43 |
Zgomot interior |
|||
La 130 km/h (dB(A)) |
70 |
70 |
70 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) |
|||
Impozit anual (lei/an) |
2.145 |
2.157 |
2.157 |
Interval revizii (km) |
cf. computer de bord |
15.000 |
|
Costuri revizii 60.000 km (lei) |
0 |
4.494 |
|
Garanție |
2 ani fără limită km |
2 ani fără limită km |
2 ani fără limită km |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) |
|||
Preț de bază |
67.830 |
66.938 |
77.760 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină |
serie/serie/serie |
serie/serie/serie |
serie/serie/serie |
Airbag genunchi |
– |
serie |
– |
Cutie automată |
serie |
serie |
serie |
Climatizare automată |
serie |
serie |
serie |
Sistem audio Hi-Fi |
817 |
922 |
1.226 |
Radio/Bluetooth |
serie/serie |
serie/serie |
serie/serie |
Sistem de navigație |
2.481 (1) |
2.963 |
1.647 |
Asistent frânare de urgență |
2.383 (2) |
2.350 (4) |
– |
Pilot automat/adaptiv |
serie/(2) |
serie/(4) |
serie/1.276 |
Asistent de bandă/unghi mort |
(2) |
(4) |
1.214 |
Cameră marșarier |
(2) |
476 |
(6) |
Senzori parcare față/spate |
serie/serie |
serie/serie |
1.363 (6) |
Scaune încălzite față |
(3) |
387 |
433 |
Scaune reglabile electric față |
(3) |
1.547 |
1.535 |
Tapițerie piele |
2.549 (3) |
1.952 |
3.975 (piele/alcantara) |
Banchetă fracționabilă |
serie |
serie |
serie |
Hayon electric |
serie |
536 |
serie |
Suspensie adaptivă |
serie |
serie (5) |
2.737 (5) |
Jante aliaj 19/20 inci |
serie/1.025 |
serie/1.011 |
serie/serie/1.128 |
Faruri xenon/LED/LED adaptive |
serie/-/1.835 |
-/1.029/1.725 |
serie/-/713 |
Vopsea metalizată |
serie |
928 |
929 |
Preț comparat (euro cu TVA) |
78.920 |
81.735 |
95.936 |
(1) inclus în pachetul BMW Connected Drive; (2) incluse în pachetele Driving Assistant și Driving Assistant Plus; (3) incluse în pachetul Business Class care vine și cu tapițerie din piele Nevada; (4) incluse în pachetul de asistență Plus; (5) suspesnie pneumatică; (6) pachet cameră de marșarier și senzori parcare față și spate |