Până nu demult, proprietarii de mașini de lux atenți la economia de combustibil, optau exclusiv pentru motoare diesel. Acum însă, odată cu explozia sistemelor Plug-In Hibrid, situația devine mai complexă. Este și cazul Seriei 7 de la BMW. Care consumă, însă, mai puțin în trafic real? Test de consum BMW 730d vs 740Le, ambele în versiunile xDrive. Foto: Bogdan Paraschiv
N-au apus încă vremurile propulsoarelor diesel. Dimpotrivă, chiar: cuplul mare, disponibil încă de la cele mai joase turații și consumul mic de motorină plus progresul în materie de rafinament înregistrat de dieseluri le recomandă drept variante ideale, mai ales dacă discutăm despre autoturisme de lux, cu masă destul de mare. Totuși, combinația dintre motorul electric și cel pe benzină cu posibilitatea încărcării bateriei și de la priză, din ce în ce mai accesibilă și mai răspândită, aduce pe hârtie o mulțime de avantaje: vibrații și zgomot reduse, cuplu mare pe toată plaja de turație datorită prezenței motorului electric și economie de combustibil plus posibilitatea de a merge cu emisii zero prin oraș pe distanțe din ce în ce mai mari, toate superioare propulsorului diesel.
În gama BMW găsim sisteme Plug-In Hibrid pe o bună parte dintre modele: Seria 2 Active Tourer, Seria 3, Seria 7, X5 și i8. Este deci, evident, că bavarezii au dezvoltat un sistem de propulsie suficient de matur pentru a-l implementa cu succes într-o mare parte din gamă. În plus, politica de prețuri BMW poziționează modelele hibride între cele diesel și cele pe benzină cu puteri similare, fapt care-i crește și mai mult gradul de atractivitate.
Bavarezii oferă pe Seria 7 ambele variante de propulsie, iar noi am profitat pentru a le testa comparativ în trafic real. Cei doi actori principali sunt BMW 730d xDrive și BMW 740Le xDrive. Ne axăm în primă instanță pe varianta Plug-In Hibrid, care alătură motorului electric un propulsor pe benzină de 2 litri turbo. Sistemul pune la dispoziția șoferului cele trei moduri de funcționare tipice BMW: Sport, Comfort și Eco Pro. În plus, modelul de test dispunea și de modul Adaptive inclus în pachetul Executive Drive Pro, ce permite reglajul suspensiei funcție de tipul drumului și profilul șoferului, incluzând și bare stabilizatoare adaptive.
În modul Sport, la apăsarea parțială a accelerației, propulsia este asigurată exclusiv de către motorul termic, care încarcă simultan și bateriile. Totuși, atunci când culci pedala intră în scenă și propulsorul electric, care aduce acel extra-kick necesar reprizelor rapide. Altfel spus, în acest mod de funcționare, primiți maximum de putere și încărcați bateria cel mai rapid, grație folosirii benzinarului pe post de generator de curent și a unei frânări regenerative puternice.
În modurile Comfort și Eco Pro, mașina decide singură care sunt combinațiile ideale termic – electric, pentru a oferi maximum de rafinament, respectiv cel mai bun consum. Astfel, bateria rămâne încărcată la maximum 30% din capacitate, pentru că motorul electric este folosit frecvent.
Dincolo de aceste moduri de funcționare, BMW mai aduce și trei setări specifice pentru sistemul hibrid. Auto eDrive lasă controlul în seama mașinii, care rulează în modul electric la viteze de până la 80 km/h și trece pe benzină dincolo de această graniță sau la apăsarea completă a accelerației. În plus, se bazează pe sistemul de navigație, optimizând încărcarea bateriei la drum întins și folosind-o în ciclul urban.
Pentru a merge doar cu propulsie electrică, trebuie activat modul Max eDrive, care permite rularea exclusiv electrică până la maximum 40 km (între 20 și 30 în mod real) și 120 km/h, urmând ca dincolo de aceste valori sau atunci când este nevoie de putere, să activeze și motorul termic.
În sfârșit, Battery Control permite șoferului să seteze cantitatea de curent pe care vrea s-o pună deoparte pentru a o folosi la nevoie. De exemplu, dacă traseul are la sfârșit 20 km de oraș, puteți seta nivelul de umplere a bateriei la 60%, activând rularea exclusiv electrică la intrarea în oraș.
Gata! Confuz? Nu trebuie, pentru că nu e neapărată nevoie să jonglați printre sisteme în urmărirea celor mai bune performanțe. Apăsați doar butonul Adaptive și conduceți: 740Le se va ocupa de restul. Noi însă ne-am jucat cu toate și veți vedea mai jos ce-a ieșit.
Varianta diesel beneficiază de o interfață a sistemelor dinamice mult mai simplistă: firește, nu există setări ale sistemului hibrid, deci jumătate din complexitate este eliminată. Există însă cele patru moduri de funcționare pe care le-am regăsit în cazul variantei hibride – Eco Pro, Comfort, Sport și Adaptive – care modifică în același mod ca și acolo parametrii de funcționare ai motorului, transmisiei, direcției și suspensiei.
Am măsurat consumul urban pe traseul Auto Expert de 19 km, care include unele dintre cele mai mari artere din București. L-am parcurs de două ori, o dată cu bateria încărcată la 20%, a doua oară cu ea încărcată complet. În ambele cazuri am activat modul Comfort, pentru a măsura un consum cât mai apropiat de realitate și am circulat cu viteza legală. În prima situație, am obținut un consum de 9,8 l/100 km, de-a dreptul impresionant pentru greutatea mașinii. Cele 2.075 kg au fost propulsate inițial electric, până la golirea bateriei, ulterior mașina intrând în mod de rulare termic. Spre comparație, motorul diesel pe care l-am avut drept etalon a înregistrat un consum mai mare pe același traseu, de 10,9 l/100 km, în pofida greutății mai mici cu 175 kg (hibridul pentru test a fost disponibil în varianta cu ampatament lung și tracțiune integrală, iar dieselul cu ampatament scurt și tracțiune integrală). Trebuie menționat însă că, dacă am fi continuat rularea în oraș, valorile s-ar fi apropiat mai mult, pentru că, după ce sistemul hibrid consumă curentul din baterie, rulează exclusiv pe benzină.
Am ieșit din oraș, în modul Sport și cu Battery Control la 100%, pentru a încărca complet acumulatorul, apoi ne-am întors pentru a doua probă de consum urban. La bord, bateria încărcată complet era creditată cu o autonomie de 40 km, fapt care ne-ar fi permis parcurgerea celor 19 km fără să consumăm benzină. În mod real, autonomia nu e chiar 40 km, dar am reușit să parcurgem electric cei 19 km și am rămas și cu 20% din baterie. Asta înseamnă că teoretic am putea atinge o autonomie de circa 24 km, cu 10 km mai mult decât am reușit anul trecut cu Mercedes S 500e pe același traseu. Apoi am părăsit orașul, pentru testul de consum extraurban. Cu bateria încărcată la 50% din capacitate, am luat în piept DN1 și câteva localități din zonă, parcurgând 76 km pe traseul extraubran AutoExpert. Am selectat, de asemenea, modul Comfort și avut grijă să ne menținem în limitele legale de viteză, fără însă să menajăm pedala de accelerație. În aceste condiții, consumul rezultat a fost de 5,7 l/100 km, mai slab decât cel de 5,2 l/100 km al versiunii diesel. De remarcat că, la eliberarea pedalei de accelerație, motorul pe benzină se oprește, iar mașina intră în modul Coasting, cu consum zero de combustibil. Dieselul reușește să-și mențină consumul scăzut facând uz din plin de cuplul mare la turații joase. O mare parte din cei 620 Nm sunt disponibili de la ralanti, schimburile de trepte făcându-se, în mod uzual, la 1.800 rpm. De aceea, imaginea acului turometrului aflat la 1.200 – 1.300 rpm este uzuală în cazul lui 730d xDrive. La apăsarea parțială a accelerației, transmisia nu se grăbește să retrogradeze, bazându-se fix pe acest cuplu impresionant.
Care sunt concluziile pe care le-am tras? În primul rând, sistemul Plug-In Hibrid este perfect pentru traseele urbane mai scurte de 30 km. Deci dacă aveți priză de curent și acasă și la birou, v-ați găsit companionul ideal. Bani de achiziție vă mai trebuie! Și asta nu e tot: la călătoriile prin țară, sistemul automat de gestiune a bateriei știe să comute inteligent între motorul termic și cel electric, minimizând consumul de combustibil. Astfel, el încarcă bateria la drum întins, unde consumul este oricum mai mic și o folosește în localități, unde opririle ar crește consumul. Dar dincolo de eficiență, sistemul Plug-In hibrid are un mare plus: rafinamentul. Mașina alternează motoarele imperceptibil, iar cuplul la roată, disponibil practic la orice turație, te copleșește cu cei 500 Nm pe care-i are.
Asta nu înseamnă însă că motorul diesel suferă în vreun fel. Dimpotrivă: cele 6,1 secunde pentru demarajul 0-100 km/h și viteza maximă de 250 km/h îi oglindesc perfect potențialul. La ralanti, o fire cârcotașă ar putea detecta ușoara vibrație din coloana de direcție, dar neajunsul se estompează odată cu pornirea de pe loc. Totuși, diferența de preț, de 9.360 euro luând în calcul versiunile lungi 730 Ld xDrive și 740Le xDrive, este rezonabilă, oglindind diferența de finețe dintre cele două propulsoare dar și eficiența remarcabilă în oraș a hibridului.
Verdict AutoExpert

DATE TEHNICE | ||
---|---|---|
Model | 740Le xDrive | 730d xDrive |
Motor | L4 turbo | L6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1,998 | 2,993 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 258/5.000 - 6.500 | 265/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.550 - 4.400 | 620/2.000 - 2.500 |
Motor electric | ||
Putere maximã (CP) | 113/3.170 | n.a. |
Cuplu maxim (Nm) | 250/0-3.170 | n.a. |
Putere maximã sistem hibrid (CP) | 326 | n.a. |
Cuplu maxim sistem hibrid (Nm) | 500 | n.a. |
Transmisie | integralã | integralã |
Cutie de viteze | automatã, 8 trepte | automatã, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 5.238/1.902/1.479 | 5.098/1.902/1.478 |
Ampatament (mm) | 3,21 | 3,07 |
Masã la gol (kg) | 2015 | 1900 |
Volum portbagaj (l) | 420 | 515 |
Baterie (kWh) | 9,2 | n.a. |
Timp de încãrcare baterie (h) | n.a. | |
Autonomie electricã (km) | 48 | n.a. |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,5 | 5,8 |
Vitezã maximã (km/h) | 250 (140 în mod electric) | 250 |
Consum mediu (l/100 km) | 2,0 | 5,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 45 | 137 |
Preț (euro cu TVA, RO) | 109500 | 91680 (100140) |
Mãsurãtori Auto Expert | ||
Consum | ||
Urban cu bateria 100% | 7,4 kWh | 10,9 l/100 km |
Urban cu bateria 20% | 9,8 l/100 km | n.a. |
Extraurban | 5,7 l/100 km | 5,2 l/100 km |