Comparativ SUV-uri compacte: Hyundai Tucson vs SEAT Ateca vs Mazda CX-5 vs Peugeot 3008

compacte

Segmentul SUV-urilor compacte cunoaște cea mai mare creștere dintre toate clasele de SUV-uri. Am provocat o înfruntare între ginta latină formată din Seat Ateca și Peugeot 3008 contra reprezentanții Asiei Mazda CX-5 și Hyundai Tucson, toate modelele fiind cu motoarele diesel de top.

_MG_4346

Segmentul SUV-urilor compacte cunoaște cea mai mare creștere dintre toate clasele de SUV-uri, cu un progres de 33% în Europa în primele 6 luni ale lui 2017. Toți producătorii au cel puțin câte un model în acest segment, iar unii au chiar și derivate ale acestora, ceea ce a dus la segmentarea și mai mult a clasei (vezi Skoda Kodiaq, viitorul Tiguan Allspace și T-Roc). Noi am ales patru modele care se înscriu fără echivoc în clasa compactă: Seat Ateca și Peugeot 3008 reprezintă ginta latină, în timp ce Mazda CX-5 și Hyundai Tucson sunt reprezentantții Asiei.

Faptul că acest segment este în momentul maxim al creșterii sale o dovedește și faptul că toate modelele sunt foarte noi. A doua generație Mazda CX-5 s-a lansat anul acesta în aprilie, Seat Ateca a apărut în vara lui 2016 urmat de Peugeot 3008 în toamna lui 2016, în timp ce Hyundai Tucson a avut premiera în 2015.
Când s-a lansat Peugeot 3008 la finalul anului trecut, am considerat că lipsa tracțiunii integrale va fi un handicap. Eroare! Noul 3008 s-a cocoțat direct pe locul 3 în Europa în primele 6 luni ale lui 2017 cu 82.991 unități vândute după Nissan Qashqai (135.306 unități) și VW Tiguan (126.554 unități) dar înaintea tuturor competitorilor din acest test care ocupă locul 4 (Tucson 79.554 unități), locul 8 (Seat Ateca 40.862 unități) și locul 9 (Mazda Cx-5 28.471 unități).

Toate cele patru modele vin cu motorizările diesel de top combinate cu transmisii automate (excepție Seat care a fost prezent cu transmisie manuală, deoarece turbodieselul de 2 litri și 150 CP e disponibil doar cu o cutie manuală, cea automată fiind oferită doar la același diesel de 2 litri în versiunea de 190 CP) și tracțiune integrală (excepție 3008 la care nu e disponibilă tracțiunea integrală). Dar hai să le luăm la bani mărunți să vedem ce poate fiecare.

Seat Ateca

_MG_4400
Seat Ateca este reprezentantul puternicului concern VW beneficiind astfel de excelenta platformă flexibilă MQB,utilizată și pentru VW Tiguan și Skoda Kodiaq/Karoq. Ateca a fost dezvoltată și reglată pentru a nu se concura cu Tiguan. De aceea, SUV-ul spaniol are un tren de rulare mai ferm decât Tiguan și decât toți concurenții de test și este mai ușoară și mai agilă decât toți rivalii săi. Astfel, în ciuda prezenței tracțiunii integrale, conform măsurătorilor de la Quattroruote, SUV-ul spaniol este cu peste 200 kg mai ușor decât Tucson și cu 150 kg mai ușor decât CX-5. Surprinzător, Ateca este mai ușoară cu 110 kg și decât 3008 care nu are tracțiune integrală. Iar asta se traduce printr-o agilitate remarcabilă conferită atât de masa redusă cât și de direcția incisivă și de trenul de rulare ferm. Având și cea mai joasă poziție de condus (șoferul stă la doar 60 cm de sol), în Ateca te simți ca într-un break mai înalt și nu ca într-un SUV.

Alte două atuuri conferite de masa redusă sunt dinamica și consumul. Deși modelul spaniol are cea mai mică putere în test, are cele mai bune accelerații și pe circuitul dela Vairano a fost cel mai rapid. Iar consumul de 6,94 l/100 km este net mai economic decât al lui CX-5 sau Tucson fiind aproape la nivelul lui 3008 care are doar tracțiune față.

Tot ca urmare a utilizării platformei MQB, Ateca oferă un interior extrem de spațios deși are cea mai mică lungime din test. Astfel, alături de Hyundai, Ateca dispune de cel mai mare spațiu la genunchi în spate urmat îndeaproape de Mazda și are cea mai mare înălțime interioară în față și în spate deși este cel mai scund model. Volumul măsurat al portbagajului, de 421 litri, este decent, doar CX-5 oferind mai mult. Prin rabaterea 40/60% a spătarului nu se obține suprafață plană de încărcare și se creează un mic prag la încărcare (podeaua dublă care permite realizarea unei suprafețe plane este opțională doar la versiunile 4×2), dar portbagajul are o formă regulată, bancheta se poate rabate și din portbagaj și este foarte bine configurată pentru două persoane la echiparea de top Xcellence.

Ca și la Tiguan, finisarea este ireproșabilă dar plasticele moi sunt doar în zonele principale, sub linia mediană a bordului și pe fețele de uși fiind plastice mai tari care arată însă mai bine decât la Hyundai spre exemplu. Ținând cont de fermitatea suspensiei, confortul la rulare este foarte bun și trecerea peste denivelările scurte este bine filtrată de suspensie. Standard, Seat oferă un tren de rulare adaptiv cu modurile Eco, Normal, Sport, Individual, Snow și Off-road dar acesta reglează doar răspunsul motorului, direcției, sistemului ESP nu și tăria suspensiei. Motorul turbodiesel de 2 litri este frugal și dinamic dar la accelerații, sunetul său de diesel este destul de prezent.Seat oferă și cea mai bună vizibilitate, având cel mai mic unghi întunecat dintre toate modelele din test.

Ateca beneficiază de un sistem multimedia excelent, cu un ecran tactil de 8 inch cu o rezoluție excelentă, iar întreg sistemul se mișcă foarte rapid și intutiv.

SUV-ul spaniol este și cea mai bună afacere dacă privim prețul standard de 28.599 euro al versiunii de top Xcellence 2.0 TDI 4Drive. Chiar și la prețul comparat, adunând echipamentele pe care asiaticii le au standard, Ateca rămâne cea mai ieftină ofertă. Cine caută însă neapărat transmisia automată va trebui să opteze pentru versiunea diesel de 2 litri mai puternică, de 190 CP, caz în care prețul crește cu 4.000 de euro și ajunge la nivelul lui Mazda sau Peugeot.

Mazda CX-5

_MG_4414
A doua generație Mazda CX-5 este construită pe o platformă similară cu a primei generații, accentul fiind pus pe optimizarea bazei tehnice. Astfel, mașina este mai rafinată și mai silențioasă, iar designul a fost împrospătat, subiectiv noua CX-5 având una dintre cele mai atractive siluete mai ales când este vopsită în culoarea roșu soul crystal ca mașina de test (790 euro față de 510 euro cât costă vopseaua metalizată normală). Dar nu doar silueta atrage la noua CX-5.

Motorul bi-turbodiesel trage foarte bine de jos și după Ateca, Mazda este cea mai rapidă atât la accelerații cât și pe circuitul de la Vairano. În același timp, motorul este extrem de rafinat și se armonizează foarte bine cu transmisia automată cu 6 trepte. Încă o dată am remarcat că Mazda are cel mai rafinat sistem start&stop de pe piață, tehnologia i-stop fiind cea mai evoluată tehnic de pe piață.

La condus, în Mazda se stă cel mai sus dar poziția de condus este foarte confortabilă, ținuta de drum este foarte închegată și trenul de rulare este foarte omogen și bine reglat. Chiar cu jantele de 19 inch, standard la echiparea de top Revolution Top, Mazda oferă un confort foarte bun la rulare și ruliul este redus. În virajele rapide, place foarte mult faptul că efectul subvirator este mult redus pentru că fața se înscrie totdeauna precis pe traiectorie. Apare însă o ușoară reacție a punții spate care tinde să iasă în exterior dar acțiunea este bine temperată de sistemul ESP. Tăticii sportivi vor fi încântați de acest reglaj al trenului de rulare.

Și interiorul este printre cele mai mari din clasă, fiind doar cu foarte puțin mai mic decât la Hyundai sau Seat. În schimb, Mazda are cel mai mare portbagaj conform măsurătorilor, cu o formă regulată, iar prin rabatarea 40/20/40% a banchetei se creează o suprafață aproape plană de încărcare. De subliniat să segmentele 40/20/40% se rabat și de la două manete din portbagaj inclusiv cel central de 20% și spătarul banchetei este înclinabil sub două unghiuri.

În versiunea de top Revolution Top, Mazda este scumpă dar ai aproape totul în serie inclusiv faruri cu LED, scaune încălzite față și spate, scaune reglabile electric, tapițerie de piele (cea neagră e standard, cea albă de pe mașina de test costă extra 200 euro) și jante de 19 inch. Păcat că Mazda cere totuși 500 euro pentru navigație la acest nivel de dotare și că sistemul multimedia este puțin rămas în urma concurenței având un ecran mai mic decât la rivali, care nu se poate acționa tactil ci doar de la controllerul central.

Trebuie totuși să remarcăm că displayul sistemului multimedia are acum o ramă mai elegantă. În rest, pentru prețul plătit, Mazda oferă multă calitate, cu materiale moi, de calitate, aproape peste tot, inclusiv pe fețele de uși, o tapițerie de piele fină, buzunare în uși capitonate în față dar destul de puțin adânci și o ambianță interioară demnă de segmentul premium.

Peugeot 3008

_MG_4406
Numele este vechi, dar doar atât a rămas pentru că Peugeot a produs o adevărată revoluție. SUV-ul monovolum 3008 a fost înlocuit cu SUV-ul veritabil 3008 care nu mai are nimic în comun cu predecesorul său. Prin 3008, Peugeot își exprimă aspirațiile spre premium, iar interiorul lui 3008 este o dovadă clară a acestei orientări.

Chiar dacă în testul nostru vorbim de versiunea de top GT, foarte bine dotată și cu materiale de calitate, cel puțin în această versiune, Peugeot și-a depășit condiția de constructor de volum. Pentru un preț de bază de 33.410 euro, 3008 oferă foarte mult, de la spectaculoasele scaune sport, la indicatoarele de bord virtuale configurabile în cinci moduri (Minimum, Personal, Dials – mod clasic de afișare cu turometru și vitezometru, Navigation – cu harta în loc de indicatoare și Driving) și la sistemul multimedia care include și comenzile climatizării, cu ecran tactil de 7 inch, extrem de intuitiv.

Cei mai în vârstă nu trebuie să se teamă de inovația Peugeot deoarece comenzile principale ale climatizării există încă ca butoane fizice, iar restul reglajelor este foarte bine figurat pe displayul tactil. Apoi, inserția centrală de lemn, plasticul moale care este prezent aproape peste tot, buzunarele față capitonate în întregime cu velur de foarte bună calitate și volanul sport, gros și mai mic în diametru cu 2 cm decât un volan normal oferă o ambianță cu adevărat premium.

Construit pe platforma EMP2 utilizată și la noul 308, 3008 este foarte agil și plăcut la condus, trenul de rulare fiind excelent reglat. Peugeot 3008 absoarbe elegant denivelările scurte și are un ruliu moderat, fiind la fel de incisiv ca Mazda. Se stă cu câțiva centimetri mai jos decât în Mazda și Hyundai în scaune sport excelent configurate cu o susținere laterală foarte bună. Există și un mod Sport care schimbă răspunsul motorului și al direcției, fiind foarte plăcut de condus în acest mod grație și volanului mic care conferă o priză foarte bună.

Motorul turbodiesel de 2 litri este de departe cel mai rafinat, fiind singurul care nu se aude ca un diesel. Și în accelerare maximă este cel mai silențios. În plus, deși este cel mai puternic motor din test, este cel mai economic dar aici trebuie să menționăm că 3008 nu are tracțiune integrală. Motorul lui 3008 urcă rapid în ture și are un răspuns extrem de spontan. Cutia automată are un levier desprins parcă din Războiul Stelelor, însă impresia artistică este stricată de faptul că la pornirea de pe loc, cutia zmucește ușor în primele trei trepte și nu există buton Auto Hold, iar în modul manual cutia se manevrează doar de la padelele de la volan.
Vorbim așadar de multe calități dar de ce nu este 3008 învingător? Lipsa tracțiunii integrale este un mic minus dar nu decisiv pentru că așa cum se vede din clasamentul vânzărilor lumea caută ideea de SUV nu pe cea de 4×4. Și chiar dacă sistemul Extended Grip cu modurile ESP off, Normal, Snow, Mud și Sand, foarte bine marketat de Peugeot nu poate suplini întru totul un sistem 4×4 clasic, acesta ajută totuși într-o oarecare măsură la trecerea printr-o mocirlă sau la parcurgerea unui drum acoperit cu puțină zăpadă.

Însă puntea spate semirigidă poate deveni un minus în anumite situații. În virajele denivelate luate în viteză mare, puntea spate nu păstrează eficient contactul cu solul dar acestea sunt situații destul de rar întâlnite pentru un șofer obișnuit.

Apoi, interiorul este cel mai mic din testul nostru, 3008 având cel mai restrâns spațiu la genunchi în spate și cea mai mică înălțime interioară în față și în spate. În schimb, portbagajul este la nivelul lui Ateca, având același volum măsurat de 421 litri și cea mai regulată formă. Iar prin rabaterea banchetei fracționabile 40/60% atât din portbagaj cât și clasic, se obține o suprafață perfect plană de încărcare.

Prețul de bază de 33.410 euro e atractiv dar când se adaugă opțiunile de la Mazda și Hyundai, 3008 ajunge să fie la fel de scump ca Mazda.

Hyundai Tucson

_MG_4410
Cu noul Tucson, Hyundai pune accentul pe valorile de familie. Modelul coreean oferă un spațiu interior foarte generos, aproape la nivelul lui Ateca, și o echipare standard extrem de generoasă. Cu prețul de 33.906 euro cu TVA inclus (prețul de listă este 37.961 euro, dar mașina se vinde cu promoția de 33.906 euro), Hyundai este net mei ieftin decât Mazda și 3008 la preț comparat și oferă dotări cum ar fi scaune ventilate care nu există la rivali nici în lista de opțiuni. Mai menționăm în standard scaunele încălzite față și spate, sistemul de navigație sau farurile cu LED. Așadar, Hyundai oferă foarte multe pentru banii investiți plus cele mai bune condiții de garanție.

Ca și în cazul altor modele Hyundai, finisarea este ireproșabilă dar se simte o oarecare economie prin prezența unor plastice mai tari în multe locuri. Însă acestea sunt acceptabile dacă privim prețul și ergonomia generală care este foarte bună. Sistemul multimedia cu ecran tactil de 8 inch nu are rezoluția celui de la Seat dar are comenzi intuitive și ecranul plasat sus în câmpul vederii.

În schimb, Hyundai are cel mai mic portbagaj conform măsurătorilor Quattroruote. Aici trebuie să ținem cont însă de un aspect și anume că Hyundai avea roată de rezervă normală care ocupă mai mult loc, în timp ce Seat și Peugeot aveau roată îngustă, iar Mazda tirefit și un subwoofer în locul roții de rezervă. Bancheta este fracționabilă 40/60% dar se rabate doar la o manetă de la baza șezutului, nu și din portbagaj, care are o formă destul de neregulată. În schimb, suprafața creată este perfect plană și spătarul are șase grade înclinare diferite.

Tucson are și cel mai puternic motor din test care îi conferă cele mai bune reprize din test și accelerații foarte bune. De asemenea, nivelul de zgomot general este extrem de redus, acesta fiind unul din obiectivele Hyundai la toate noile modele ale sale. Cutia automată cu 6 trepte este extrem de fluentă în schimbări și împreună cu trenul de rulare mai moale asigură un nivel foarte bun de confort general.

Însă cel mai puternic motor din test și cea mai mare masă din test își cer tributul lor. Tucson consumă cel mai mult, media de 8,33 l/100 km fiind cea mai ridicată din test. De asemenea, cine caută aptitudini sportive la acest model nu s-a orientat prea bine. Direcția este destul de moale și are un feedback discret, iar apăsarea butonului Drive Mode și trecerea în modul Sport nu rezolvă prea multe pentru că nu se simte decât un răspuns mai spontan al motorului nu și o incisivitate sporită a direcției. La condus, se simte inerția masei și Tucson are cel mai evident caracter subvirator dintre toate modelele din test.

Tucson este în schimb singurul care oferă o tracțiune integrală cu posibilitate de blocare a transmisiei care se poate dovedi utilă în situații limită.

Verdict
Seat Ateca
Cel mai mare interior, cea mai bună dinamică și cel mai mic consum dintre modelele 4×4 din test, cel mai sofisticat sistem multimedia și cel mai atractiv preț – sunt atuuri incontestabile care îi asigură victoria lui Ateca care pornea inițial ca un outsider.

Mazda CX-5
Rafinată, plăcută la condus, cu un motor foarte potent și silențios, un tren de rulare bine reglat, un interior spațios și cel mai mare portbagaj îi asigură locul al doilea. Este foarte bine dotată și are materiale de calitate dar e scumpă, unele echipamente standard la rivali costă extra și consumă relativ mult.

Peugeot 3008
Deși fără tracțiune integrală, 3008 se implică în lupta pentru supremație cu un interior premium, un motor superb din toate punctele de vedere, rafinat, potent și cel mai economic din test și o ținută de drum foarte bună. Interiorul mai mic decât la rivali și prețul comparat la fel de mare ca la Mazda îl depunctează.

Hyundai Tucson
Tucson nu este un învins pentru că are un interior spațios și cea mai bună dotare standard la un preț comparat mai atractiv decât Mazda sau Peugeot. Are și cel mai puternic motor și o transmisie rafinată. Consumă însă mult, nu este prea incisiv și unele plastice tari sunt sub nivelul rivalilor.

Verdict AutoExpert

În segmentul SUV-urilor compacte nu mai există produse slabe. Fiecare din cele patru modele are punctele sale forte evidențiate mai sus care pot deveni un argument solid de cumpărare. În final a învins un outsider care nu e tocmai un outsider pentru că beneficiază de tot ce are mai bun concernul VW în acest moment și marca Seat trece prin cea mai bună perioadă din istoria sa. Mazda CX-5 este o valoare sigură iar Peugeot 3008 reprezintă surpriza extrem de plăcută chiar și fără tracțiune integrală. Hyundai încheie clasamentul dar prețul său atractiv, dotările complete și condițiile de garanție pot fi decisive pentru cei ce caută un SUV de familie.
verdict
DATE TEHNICEHyundai TucsonMazda CX-5Peugeot 3008Seat Ateca
Model2.0 CRDI Aut. Lux Pack+CD175 Revolution Top AT62.0 BlueHDI EAT6 GT2.0 TDI 4Drive Xcellence
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1,9952,1911,9971,968
Putere maximă/turație (CP/rpm)184/4.000175/4.500181/3.750150/3.500-4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)400/1.750-2.750420/2.000400/2.000340/1.750-3.000
Transmisieintegralăintegralăfațăintegrală
Cutie de vitezeautomată, 6 trepteautomată, 6 trepteautomată, 6 treptemanuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.475/1.850/1.6454.550/1.840/1.6754.447/1.841/1.6244.363/1.841/1.611
Ampatament (mm)2,6702,7002,6752,630
Masă la gol (kg)1,6901,6101,4651,548
Volum portbagaj (l)488-1.478506-1.620520-1.482485
Accelerație 0-100 km/h (s)9.59.58.99.6
Viteză maximă (km/h)201206207196
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)8,0/5,6/6,55,8/5,3/6,75,5/4.4/4,85,8/4,6/5,0
Emisii CO2 (g/km)170152124128
Volum rezervor (l)62585355
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s)4.33.843.5
0-100 km/h (s)9.78.79.28.4
0-130 km/h (s)15.914.715.114.7
0-160 km/h (s)24.920.224.425.5
1 km cu start de pe loc (s)31.130.130.430.1
Reprize
70-90 km/h (în ultima treaptă) (s)3.33.74.28,9 (1)
70-120 km/h (în ultima treaptă) (s)8.798.918,8 (1)
performanțe dinamice
Viteză maximă (km/h)197.1208.3210.6199.176
Tur de circuit Vairano (s)1 min 31”141 min 30”881 min 31”141 min 29”23
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)40.242.842.339.5
Consum
În ultima treaptă la
90/100/130 km/h (l/100 km)5,59/6,25/8,475,05/6,25/8,554,88/5,46/7,465,23/5,85/8,06
În oraș/drum național/
autostradă (l/100 km)9,52/7,14/8,138,47/7,40/8,137,24/5,95/7,097,09/5,98/7,69
Consum în test (l/100 km)8.338.066.86.94
Autonomie (km)744696779794
Masă și dimensiuni
Masă măsurat? (kg)1,8771,8221,7681,659
Distribuție mase (%)60/4060/4061/3958/42
Volum portbagaj (l)378479421421
Zgomot interior
La 50 km/h (dB(A))53.754.753.453.9
La accelerare maximă (dB(A))71.872.569.881.1
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)180789180177
Interval revizii (km)30,00020,00030,00015,000
Costuri revizii 60.000 km (lei)2,2432,7251,5303,837
Garanție5 ani fără limită km3 ani sau 100.000 km4 ani sau 100.000 km4 ani sau 120.000 km
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Preț de bază35,87936,79033,41028,599
Airbaguri frontale/laterale/cortin?serie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Cutie automatăserieserieserie-
Climatizare manuală/automată-/serie-/serie-/serie-/serie
Sistem audio Hi-Fiserieserie856272
Radio/CD/Bluetoothserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Sistem de naviga?ieserie500serie386
Pilot automat/adaptivserie/--/serieserie/302serie/168
Asistent de bandă/unghi mortserie/serieserie/serieserie/serie682 (2)
Cameră marșarierserieserieserieserie
Senzori parcare față/spateserie/serieserie/serieserie/serie534 (3)/serie
Scaune încălzite față/spateserie/serieserie/serie(1)/-(4)/-
Scaune reglabile electric fațăserieserie-1296 (5)
Tapițerie pieleserieserie1.911 (1)841 (4)
Banchetă fracționabilăserieserieserieserie
Hayon electricserieserie318458
Jante aliaj 17/18/19 inch-/-/serie-/-/serie-/-/serie-/serie/738
Faruri xenon/LED-/serie-/serie-/serie-/serie
Vopsea metalizată583510474613
Preț comparat (euro cu TVA)36,46237,80037,27133,587

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top