La peste 20 de ani după ce primele maşini cu sisteme telematice avansate au ieşit de pe linia de producţie, conectivitatea devine standard în fiecare vehicul. Acest lucru este posibil odată ce sistemul automat de apeluri de urgenţă, eCall, trebuie instalat din aprilie 2018, în toate autoturismele noi din Uniunea Europeană, indiferent de producător, model sau categorie de preţ.
Compania tehnologică Continental dezvoltă unităţi telematice începând cu 1996 şi salută decizia Comisiei Europene privind eCall.
“Pentru noi, eCall înseamnă că suntem cu un pas uriaş mai aproape de Vision Zero – mobilitatea fără decese sau răniri, deoarece ajutorul este acum în mod automat pe drum în caz de accident. Prin utilizarea unităţii telematice pentru alte aplicaţii, cum ar fi oferirea de informaţii în timp real despre fluxurile de trafic sau potenţialele pericole, accidentele pot fi chiar evitate şi blocajele reduse la minim”, spune Johann Hiebl, şeful departamentului Infotainment & Connectivity al Continental.
Datorită sistemului eCall, maşinile au un sistem de apel de urgenţă la bord care poate trimite automat o alertă de urgenţă cu locaţia exactă a vehiculului la cel mai apropiat centru de intervenţie. Sistemul utilizează numărul standard de urgenţă în Europa, 112. Potrivit Comisiei Europene, acest lucru va reduce timpul de răspuns cu până la 40% în zonele urbane şi chiar până la 50% în zonele rurale. În mod statistic, un timp de răspuns mai scurt înseamnă că victimele primesc ajutor mai repede, astfel încât se poate preveni înrăutăţirea situaţiei acestora. În acelaşi timp, conform informaţiilor furnizate de Comisia Europeană, introducerea sistemului eCall ar putea reprezenta o reducere a numărului de decese cu 10% pe an în UE.
Sistemul automat eCall este activat de declanşarea unităţii de comandă a airbag-ului. De asemenea, este posibil să fie declanşat manual un apel de urgenţă, de exemplu dacă un conducător auto este martorul unui accident grav. În conformitate cu standardul european, un set minim de date trebuie transmis centrului de intervenţie. Această telegramă de date are o lungime de 140 de octeţi şi conţine date selectate pe baza relevanţei acestora într-o situaţie de salvare de urgenţă, cum ar fi ora apelului de urgenţă, tipul şi locaţia vehiculului, numărul pasagerilor, direcţia de deplasare, modul în care a fost declanşat apelul de urgenţă şi alte informaţii.
Echipe de ingineri şi specialişti IT&C din România contribuie, alături de echipe din alte locaţii Continental, la dezvoltarea unităţii de comandă telematice, printre care şi sistemul eCall şi a specificaţiilor acestui sistem.
Hardware-ul din maşina utilizată pentru funcţia eCall este unitatea telematică încorporată, care constă în principal dintr-un modem (dispozitiv de acces la reţea), o antenă de poziţionare prin satelit (de exemplu, Galileo) şi electronice necesare pentru conectarea la vehicul şi o baterie de rezervă.
“Cu toate acestea, sistemul eCall este doar una dintre cele peste o sută de funcţii care ar putea fi integrate în unitatea telematică a tuturor vehiculelor noi. Este o piatră de temelie importantă a conectivităţii holistice. Aşadar, din aprilie 2018, maşina devine un smartphone pe roţi, aducând la un loc lumea mobilă şi cea digitală”, explică Hiebl.
Noile funcţii şi servicii activate prin conectivitate în vehicul includ actualizări de software pentru toate sistemele electronice. Aceste actualizări sunt realizate fără fir, printr-o interfaţă aeriană, fără a vizita un atelier de service. Acelaşi lucru este posbil şi în cazul diagnosticării la distanţă şi anticipată a vehiculelor. Deoarece maşinile de astăzi sunt compuse din până la 100 de milioane de linii de cod, pe lângă eCall, aceste funcţii de conectivitate se numără printre funcţiile principale ale unităţilor telematice moderne şi cheie pentru a stabili viziunea conectivităţii holistice. În plus, conectivitatea poate asigura siguranţa rutieră deoarece vehiculele pot să facă schimb reciproc de informaţii prin folosirea tehnologiei V2X (Vehicle-to-everything) şi să se avertizeze reciproc de potenţialele pericole de pe traseu.
Pentru a-şi extinde şi îmbunătăţi activitatea în domeniul telematicii, Continental se ocupă deja de integrarea în vehicul a noilor standarde de reţele mobile LTE-Advanced şi 5G. Sistemele telematice bazate pe eCall sunt deja pregătite pentru producţie la Continental. Acestea pot fi adaptate la cerinţele producătorilor de autovehicule şi livrate în timp util.