Au inventat centura de siguranță. Au inventat scaunul pentru copii. Au dezvoltat primul sistem de siguranță pasiv pentru impact lateral. De mai bine de jumătate de veac, studiază toate exemplarele produse de companie care sunt implicate în accidente rutiere. Iar azi, Volvo a invitat o mână de jurnaliști ca să demonstreze nivelul suprem de siguranță pasivă la care a ajuns cel mai avansat model din gamă. Crash test Volvo EX90.
Accident. Un cuvânt care naște fiori. Părinții își iau la revedere de la tine, dar stau cu inima strânsă până când ajungi la destinație. Prietenii îți urează „drum bun“, marcați de accidentele care par a nu se mai rări în România. Statistic, în țara noastră nu există situație mai periculoasă în care să te afli decât în mașină, pe stradă. Suntem țara cu cele mai multe accidente din UE. Dar, grație sistemelor de asistență tot mai performante, numărul accidentelor grave a scăzut în primele 7 luni ale anului, fiind cel mai redus din ultimii 4 ani. Totuși, oameni mor pe șosele, iar principala cauză este viteza exagerată.
Mai șocant decât te-ai aștepta
Apropo de viteză, Volvo are un simulator în sediul Demo Center. În fapt, e un cântar care, în funcție de greutatea pe care o ai, calculează inerția pe care corpul tău o are în caz de accident. Concret, eu cântăresc 72 kg. La eventualitatea unui impact la 55 km/h cu un perete nedeformabil, corpul meu ajunge să cântărească… 3,2 tone! Acum, imaginează-ți ce forțe suportă organele interne… Iar dacă ai o greutate mai mare, o viteză mai mare, inerția crește exponențial.
Și asta nu e tot. Volvo ne-a dat câteva ponturi la care nu ne-am gândit vreodată. De exemplu, să nu transporți în mașină obiecte care pot zbura la impact. În SUA, într-un accident în care a fost implicat și un Volvo, o tânără de 20 de ani care conducea altă mașină avea pe banchetă un laptop. Impactul frontal l-a aruncat în față și a decapitat-o. Caz real, nu film de groază.
➡ Vezi aici clipul de la Demo Car Center! 💡
„Cum s-a putut, că doar avea tetieră?“ Simplu, prin spațiul dintre spătare. O viață curmată, părinți distruși, prieteni marcați pentru totdeauna. Și mai sunt recomandări, ca, de exemplu, să nu conduci cu chei, monede sau alte obiecte dure în buzunarele pantalonilor. În caz de accident, ți-ar putea tăia artera femurală și, în 10 minute, dacă nu primești asistență medicală, ești pe celălalt mal al râului Styx. Și n-o să primești, că niciun echipaj de urgență nu va ajunge atât de repede la locul nenorocirii. Și multe altele, de care nici n-aveam habar, dar care acum mă fac să fiu mult mai atent când pornesc la drum.
Da, există o armată de sisteme de asistență care poate împiedica accidentele, dar nu la vitezele cu care merg multe dintre mașini. La acele viteze, pot cel mult să reducă repercusiunile. Tocmai de aceea, Volvo testează continuu sistemele de siguranță pasivă, care intră în scenă fix în eventualitatea unui impact. Și ține-te bine, fac 140 de teste per model de mașină! În cadrul lor, distrug, în medie, 70 de exemplare, pentru că unele sunt testate de mai multe ori, la mai multe tipuri de impact.
Tunelul de teste, o operă de artă
Apropo, echipamentul de testare este o mare operă de artă. Constă în principal din două tuneluri puse cap la cap, unul fix, altul mobil. Cel mobil poate pivota, schimbându-și poziția pentru a fi în prelungirea primului sau pentru a forma cu acesta un unghi de până la 90°. Astfel pot fi realizate impacturi în majoritatea scenariilor posibile în trafic real: frontale între mașini, din unghi, laterale, din spate.
Sau, așa cum a fost cazul azi, frontal cu un stâlp nedeformabil. Acesta este atașat unui cub din beton care cântărește 850 de tone, deci pe care nu-l poate deplasa nicio mașină. Doar specialiștii Volvo o pot face, pentru că i-au montat la bază un sistem pneumatic care se umflă și permite mutarea lui „din drum“ în cazul în care se testează impactul între două mașini. Un spectacol colosal, pe care n-am apucat să-l vedem, pentru că azi alta e „ținta“.
Punctul culminant
Să vedem cum se comportă cel mai sigur Volvo din istorie la lovirea cu un stâlp nedeformabil. Este pentru prima oară când iau parte la un crash test și n-aș fi crezut că emoția mă poate copleși atât de ușor. Cu 30 de secunde înainte, cei câțiva jurnaliști prezenți „în tribune“ sunt anunțați că începe numărătoarea inversă. Se așterne o liniște apăsătoare, după care responsabilul cu desfășurarea evenimentului rostește sec: 20… 15… 10, 9, 8, 7, 6, 5. Liniște mormântală. Nicio mașină la orizont. Apoi, un vuiet timid, crescând alarmant în intensitate, pune progresiv stăpânire pe aer, pe timpane, pe creier, pe toată ființa fiecăruia dintre noi. 50 km/h.
BUM! Farurile și alte plastice zboară în față, trase de o inerție pe care nu mi-o pot imagina. Liniște, o liniște care nu mai e apăsătoare, ci terifiantă. Fiecare dintre noi își amintește pe cineva drag care a pierit așa sau își imaginează instinctiv că cineva apropiat ar putea trece prin asta. Știu asta, pentru că nimeni nu scoate niciun sunet. Simt asta, pentru că cel mai bun prieten a pierit așa. Iar acum, stau cu ochii umezi în fața unui Volvo EX90 făcut zob în numele siguranței. Sparge liniștea Åsa Haglund, șefa Departamentului de siguranță de la Volvo, cu un sec: „Well, that was it!“
Crash test Volvo EX90 – rezultatele
După multe minute în care se verifică integritatea bateriei și clipurile înregistrate de camerele video, în care se măsoară parametrii deformării, în care se trage de uși cu un dinamometru, pentru a testa că nu rămân blocate, în care se centralizează absolut totul, ni se permite să coborâm în camera de testare. Emoția de a sta lângă EX90-ul lovit este depășită doar de surprinderea cu care remarc urmările impactului. Zona dintre faruri a ajuns fix în fața parbrizului, fără a pătrunde nici măcar 1 cm în habitaclu. Este eficiența maximă la care te poți aștepta de la un Volvo. Toată zona frontală a fost folosită pentru a disipa energia impactului, în timp ce pasagerii au rămas perfect protejați. Iar în interior, totul e la locul lui. Niciun ornament n-a zburat, nicio piesă (în afara celor care acoperă airbagurile) nu s-a deformat.
Acest crash test Volvo EX90 relevă un comportament ca la carte. Sigur, nu e rezultatul unei revoluții realizate peste noapte, ci al unei evoluții de mai bine de jumătate de secol, în care Volvo a analizat toate exemplarele sale implicate în accidente. Actualmente, poliția din Torslanda cheamă echipa Volvo la fiecare accident cu mașinile acesteia, permițându-i să fotografieze, să măsoare la fața locului, apoi dându-le mașina pentru verificări ulterioare la sediu.
➡ Vezi aici clipul cu acest crash test Volvo EX90, la care am participat 💡
Într-un clip prezentat la Demo Center, oameni obișnuiți și personalități ale vremii protestau, prin 1960, împotriva centurii de siguranță în trei puncte, pe motiv că îngrădește drepturile oamenilor. Până azi, aceasta a salvat peste un milion de vieți. Iar scopul celor de la Volvo este să nu mai existe pierderi de vieți în mașinile produse de ei. De aceea au limitat viteza maximă la 180 km/h, de aceea investesc milioane de euro în teste de impact, de aceea studiază toate accidentele din lumea reală care implică o mașină de-a lor.