Raportul APIA privind evoluția pieței auto din primele patru luni ale anului arată că 11,6% dintre mașinile înmatriculate în acest an sunt mild hybrid, plug-in hybrid sau electrice.
Ponderea vehiculelor care se deplasează măcar parțial cu ajutorul electricității crește constant în România. Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că 11,6% dintre achizițiile de autoturisme noi din primele patru luni ale acestui an au țintit astfel de mașini, în creștere de la 5,5% în aceeași perioadă din 2020.
Odată cu creșterea înmatriculărilor de autoturisme hibride fără încărcare la priză (mild hybrid – HEV), hibride cu încărcare la priză (plug-in hybrid – PHEV) și 100% electrice (battery electric vehicles – BEV), procentul de mașini cu motoare convenționale scade. Mai exact, dacă în 2020 63,2% dintre mașinile noi înmatriculate erau alimentate cu benzină, în 2021 acestea reprezintă doar 62,1%. la fel, procenttul de mașini diesel a scăzut de la 31,3%^ anul trecut până la 26,2% în 2021.
„Ca și în anul 2020, când, deși s-a înregistrat o contracție importantă a achizițiilor de autoturisme, cele «verzi» au performat și în 2021, fapt pentru care acestea rămân în teritoriul pozitiv, crescând cu 79,8% comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context este de remarcat creșterea puternică a autoturismelor plug-in hybrid (+155,2%)”, notează oficialii APIA.
Peste 3.000 de mașini electrificate au fost înmatriculate în primele patru luni
Datele APIA arată că în perioada ianuarie – aprilie 2021 au fost înmatriculate în România 501 mașini 100% electrice, în creștere cu 59% față de cele 315 înregistrate în circulație în perioada similară din anul trecut. Cele mai multe mașini 100% electrice au aparținut mărcii Volkswagen (153 unități), în timp ce pe locul 2 s-au clasat Peugeot (56 unități), iar pe trei BMW (51 unități).
Cea mai mare creștere din această zonă a pieței a fost înregistrată de mașinile hibride cu alșimentare la priză (PHEV). Cele 462 de unități din acest an corespund unei creșteri cu 155,2% față de anul anterior. Clasamentul înmatriculărilor PHEV e condus de marca Mercedes-Benz (95 unități), urmată de Volvo (84 unități) și BMW (80 unități).
Segmentul HEV a crescut și el cu 74,2% până la 2.203 unități în special grație vânzărilor Toyota (1.766 unități). Hyundai, cu o creștere de peste 900% până la 268 unități ocupă locul al doilea în clasamentul HEV, urmat de Ford cu 59 unități.
În contextul unui recul al pieței auto românești cu 14,5% după primele patru luni din 2021, majorarea cu 79,8% a înmatriculărilor de vehicule electrificate este un semn clar că românii au înțeles importanța reducerii emisiilor provenite de la vehicule, dar și un efect al dispariției de pe piață a tot mai multor mașini alimentate strict cu benzină având puteri mari sau a celor cu motorizări diesel.