Piaţa de leasing operaţional a crescut în anul 2012 cu 11% faţă de anul anterior, ajungând la peste 41.500 de unităţi.
Conform datelor centralizate de Asociația Societăților de Leasing Operațional, în topul primelor 5 companii membre intră: LeasePlan România, cu o cotă de piaţă de 18%, urmată de ALD Automotive şi Porsche Mobility, fiecare cu o cotă de piaţă de 17%. În continuare se regăsesc Arval Service Lease România, cu 12% cotă de piaţă şi RCI Finanţare cu o cotă de piaţă de 7%.
“Evoluţia pieţei de leasing operaţional în 2012 s-a petrecut în două faze: în prima parte a anului cu o evoluţie dinamică, ducându-ne în vară la estimarea de creştere de peste 20% pentru finalul de an, urmată de o încetinire accentuată a ritmului de creştere în partea a doua a anului, care ne-a dus în final la o creştere de 11%.
Pe lângă această dinamică oscilantă, un efect asupra volumelor finale l-a avut şi ieşirea din piaţa de leasing operaţional a unui număr de peste 1.000 de vehicule ale unei flote care a trecut parţial în administrare directă de către reţeaua de service.” a declarat Bogdan Apahidean, Preşedinte ASLO.
În 2012, peste 8.500 autovehicule au fost înmatriculate prin leasing operaţional, reprezentând o cotă de aproape 13% din totalul înmatriculărilor de autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare noi. Această cotă a înregistrat o creştere de 7% faţă de valoarea ei din 2011. Pentru anul 2013, se estimează ca piaţa totală de leasing operaţional va ajunge la un număr de aproximativ 45.000 unităţi.
“Ne-am bucurat că un număr de firme, care până în acest an au preferat cumpărarea cash şi managementul în casă, au transferat achiziţia şi administrarea către firmele de leasing operaţional, conştientizând posibilităţile de reduceri de costuri şi eficientizare. Aşa stând lucrurile, considerăm că şi pentru 2013 există perspective de continuare a acestui trend, ceea ce ar trebui să ducă la o creştere a pieţei cu cel puţin 10%.”, a declarat Bogdan Apahidean, Preşedinte ASLO.
”Evoluţia pieţei locale de leasing operaţional depinde însă de soluţiile de dialog cu Ministerul Finanţelor Publice, pentru a excepta firmele de leasing operaţional de la nou introdusele prevederi ale Codului Fiscal, care limitează deductibilitatea costurilor cu amortizarea la 1.500 RON pe lună. În prima fază se loveşte direct în rezultatul firmelor de leasing operational, care vor avea cheltuieli nedeductibile şi, prin aceasta, resurse mai mici de reinvestit şi, în faza a doua, în firmele utilizatoare ale contractelor de leasing prin creşterea cheltuielilor acestora şi afectarea activităţii. Prin această prevedere se impactează negativ o întreagă industrie, aflată printre puţinele care înregistrează creşteri.”, încheie Bogdan Apahidean.
În 2013, ASLO va continua seria de acţiuni demarată în 2011, pentru crearea unor canale de comunicare cu partenerii de afaceri şi cu autorităţile. Asociaţia, înregistrată la Ministerul de Finanţe, monitorizează constant schimbările legislative legate de leasingul operaţional supuse dezbaterii publice pe site-ul Ministerului cu scopul de a trimite propuneri.