Pentru a merge în concediu cu automobilul sunt mai multe lucruri de făcut pe care le vom arăta în continuare.
Trebuie luat un ansamblu de măsuri care să ne certifice faptul că automobilul are plinurile făcute și toate instalațiile sunt în stare de bună funcționare. Iată câteva sfaturi de urmat pentru a nu avea bătăi de cap.
Înainte de a pleca în cursă:
- Planifică judicios itinerariul pe care te vei deplasa, localitățile unde vei alimenta la pompe, etapele de parcurs și locurile de popas tinând cont de starea vremii și a drumurilor și evită pe cât posibil porțiunile de drum anunțate cu probleme sau cele pe care se execută diferite lucrări. Dacă te vei deplasa în afara granițelor țării îți pot fi utile datele de contact ale ambasadelor și consulatelor României din țările ce le vei parcurge, precum și telefoanele de urgență și ale polițiilor locale. Un detector de radar este folositor pentru a nu acumula prea multe amenzi de circulație, dar să nu-l folosiți în unele țări unde este interzis, iar un GPS poate fi de asemenea util pentru a vă descurca mai ușor în localități necunoscute. Trebuie acordată o mare atenție sistemelor de navigație dedicate, Waze și Google Maps, care vă pot duce pe rute mai lungi decât cele normale. Soluția ar fi să nu vă bazați doar pe ele ci să păstrați în mașină și o hartă cu care să verificați traseul indicat de acestea.
- Asigură-te că ai documentele necesare deplasării: este vorba despre permisul de conducere auto, talonul mașinii, asigurarea RCA (inclusiv Cartea Verde pentru străinătate), asigurarea facultativă CASCO valabilă și pentru țările parcurse precum și asigurările medicale și de călătorie pentru aceste țări în perioadele stabilite. Dacă automobilul se află încă în T.G. trebuie să ai asupra ta și cartea de service, iar dacă următoarea revizie se apropie ai grijă s-o faci înainte de plecare ca să nu depășești kilometrii rulați planificați pentru revizie care atrag pierderea garanției. Nu uita să ai asupra ta rovinieta și chitanța de plată a acesteia. Atenție: în caz de deplasare în unele țări străine vinieta trebuie lipită pe parbriz în locurile stabilite pentru a fi socotită valabilă.
Este indicat să faceţi fotocopii digitale de pe toate actele personale și ale maşinii, şi să le trimiteţi pe una dintre adresele dumneavoastră de e-mail. În caz de furt sau pierdere a acestor acte, veţi putea să le înlocuiţi mai uşor. Salvați în memoria telefonului numerele de telefon utile : ale societății de asigurări, ale băncilor şi companiilor emitente ale cardurilor dvs. În caz de furt sau pierdere a cardurilor le puteți anunța la bancă pentru a le anula imediat.
Mare atenție la cheile de la mașină! Este recomandabil să luați ambele chei în concediu, iar una să fie permanent asupra dvs. și nu în mașină, mai bine o țineți în camera de hotel. În caz de pierdere a unei chei sau de rătăcire a ei o veți putea folosi pe cea de rezervă. Imaginați-vă și situația caraghioasă în care mașina dvs. se închide în mod automat sau accidental având cheia de contact în bord. Ce veți face dacă nu aveți cheia de rezervă? Veți avea un concediu ratat.
- Verifică cu atenție automobilul. În primul rând verificați nivelurile fluidelor de lucru și completați-le: nivelul uleiului de motor pe jojă și nivelul lichidului antigel în vasul de expansiune cu motorul oprit, nivelul lichidului de frână în rezervorul pompei centrale de frână, existența lichidului de parbriz din rezervor (și buna stare a ștergătoarelor) și nivelul lichidului în servodirectie. Aceste verificări sunt ușor de făcut și durează doar câteva minute. Cu puțină atenție puteți verifica și singuri calitatea uleiului de motor doar aspectându-l pe jojă: Dacă are culoare neagră, este mai gros și conține reziduuri de zgură trebuie înlocuit. Dacă curge de pe jojă înseamnă că a fost diluat cu carburat și și-a pierdut calitățile de ungere, în acest caz va mirosi a combustibil.
Completarea cu fluide de lucru se face doar până la nivelele de maxim cu aceleași calități de lichide folosite anterior. Nu uitați că lichidul antigel și lichidul de frână trebuie înlocuite în totalitate după 2-3 ani de folosire. Înlocuiți și filtrul de aer dacă este colmatat. Luați cu dvs. câte o mică butelie cu fluide de lucru de rezervă pentru completare în caz de nevoie (mai ales cu ulei de motor și cu lichid de răcire sau măcar cu apă distilată).
În al doilea rând verificați cu atenție anvelopele: presiunea în ele trebuie să fie cea nominală, să nu prezinte crăpături sau fisuri pe calea de rulare sau pe flancuri, iar adâncimea profilului uzat să nu fie mai mică de 1,6 mm. Verificați și umflați și roata de rezervă. Măsurarea corectă a presiunii se face cu anvelopa rece.
De asemenea din echipare nu trebuie să lipsească trusa medicală de prim ajutor, stingătorul de incendiu și triunghiurile reflectorizante altfel riscați să fiți amendați. Pentru trusa medicală de prim ajutor durata de folosință este de 2 ani după care materialele sanitare care au expirat trebuie înlocuite separat în trusă. Stingătoarele de incediu pot avea durate de folosință mai mari, de 5-10 ani, atenție la inscripțiile de pe ele, pentru a fi funcționale. Verificați existența parasolarului pentru protecția bordului și a volanului de radiațiile solare, și a huselor pentru scaune și banchetă. Asigurați un minim de scule necesare pentru înlocuirea unei roti, un set de bujii, un cablu de remorcare și un set de cabluri electrice pentru pornire de la o sursă exterioară, un set de siguranțe și câteva becuri de rezervă pentru faruri și lămpile de semnalizare toate acestea pot fi utile în caz de nevoie. Dacă vă veți deplasa peste hotare este obligatorie și prezența unei veste reflectorizante.
Verifică buna funcționare a instalațiilor și echipamentelor mașinii. Verifică funcționarea instalației de frânare pe drum pe o șosea orizontală puțin circulață frânând de la viteza de 50-60 km/oră (automobilul trebuie să frâneze la fel cu toate roțile și să nu-și modifice traiectoria). Verificați funcționarea instalației de climatizare, a farurilor și lămpilor de semnalizare, a ștergătoarelor de parbriz etc. Dacă veți constata unele deficiențe ce nu le puteți remedia singuri o vizită la un service se impune.
Pe timpul deplasării.
Deoarece meteorologii anunță pentru această vară multe zile caniculare, trebuie să fim pregătiți pentru a le face față în trafic. Așadar la circulația în condiții de caniculă se recomandă următoarele:
- Să se evite planificarea deplasărilor în miezul zilei și să se prefere deplasarea în orele de dimineață sau seara. Șoferii cu afecțiuni cardiace sau neurologice să nu șofeze pe caniculă.
- Pasagerii din mașină (mai ales copiii sau bătrânii) să fie protejați de acțiunea directă a razelor solare cu parasolare sau perdele de protecție.
- În cazul deplasărilor pe caniculă, se recomandă opriri mai dese pentru repaus și hidratare, iar locul de staționare al mașinii să fie ales la umbră .
- Pentru a realiza economii de combustibil nu conduceți agresiv cu accelerări și frânări bruște, nu supraîncărcați automobilul cu obiecte și ambalaje inutile în portbagaj fiindcă o greutate crescută atrage un consum mai mare. Existența unui portbagaj exterior va crește de asemenea consumul. În acest scop și climatizarea trebuie folosită doar pe traseele lungi sau pe autostrăzi.
- Folosirea neadecvată a instalației de climatizare poate cauza grave probleme de sănătate atât șoferului cât și pasagerilor. Înainte de plecare aerisiți automobilul ce a fost expus la soare. Odată urcat în mașină deschideți timp de câteva minute toate geamurile și ușile pentru aerisire, porniți apoi motorul și ventilația și abia după aerisirea completă a habitaclului puteți porni aerul conditionat. Diferența de temperatură între habitaclu și exterior nu trebuie să fie mai mare de 10 grade Celsius, deoarece diferenţele mai mari de temperatură slăbesc imunitatea organismului și ne pot îmbolnăvi. La drumurile lungi aprovizionați-vă cu medicamentele necesare și cu lichide și alimente neperisabile la temperaturi mari. Recipientele din plastic pentru lichide nu sunt recomandate deoarece conțin chimicale toxice ce ne pot îmbolnăvi. O geantă frigorifică devine foarte utilă în astfel de cazuri.
Un ultim sfat
Pentru a realiza economii nu încărcați automobilul prea mult și alegeți cu grijă stațiile și localitățile unde îl veți alimenta. De exemplu, dacă veți străbate Bulgaria spre Grecia și Turcia este bine să alimentați mai ieftin în Bulgaria unde benzina și motorina au prețuri medii la pompe în jur de 1 euro/litru (ca și în România), în timp ce în Grecia și Turcia prețurile sunt mult mai mari (de exemplu, în Grecia benzina costă în medie 1,5 euro/litru, iar motorina 1,3 euro/litru).