Cu Dacia Duster, pe alternativa la DN1

Dacia Duster pe alternativa la DN1 autoexpert.ro

Cel mai aglomerat drum din România le scoate fire albe de păr șoferilor în fiecare weekend. Există vreo variantă de a ajunge din Câmpina în Brașov fără a sta în tradiționalul blocaj? Da, dar nu e pentru oricine alternativa la DN1. Se încumetă s-o străbată Dacia Duster 4WD. Foto: Bogdan Paraschiv

Te-ai săturat să-ți faci prieteni printre „colegii“ de ambuteiaj? Și eu! Așa că azi iau în calcul o rută alternativă. Nu e simplă, evident. Deocamdată, este chiar extremă. Tocmai de-aia, m-am uitat pe lista mașinilor disponibile la test și am ales-o pe cea mai accesibilă dintre familistele care pot trece hopul, Dacia Duster. Versiunea TCe 150 4×4 pornește de la 24.350 de euro. Bine, la prețul ăsta nu mai e chiar accesibilă. Dar nu există pe piață un alt model mai ieftin care să îmbine capacitățile de trecere, spațiul interior și tehnologia lui Duster. Și știe două lucruri, să te scoată din anonimat în trafic și să te scoată din trafic când treburile stagnează.

Dacia Duster SL Extreme autoexpert.ro

Alternativa la DN1

Deci, din Câmpina am făcut dreapta și am început urcarea pe drumuri județene spre Valea Doftanei. Asfalt bun, peisaj de vis, zero regrete că am părăsit DN1. Preț de 30 de minute, timp în care străbat 24 km, merg șnur și schimb continuu treptele trei-patru-cinci, ținând motorul la 2000 rpm și consumul la 7 la sută pe urcare. Mă bucur de cuplul mare atins la numai 1700 rpm, așadar cel mai des o țin într-a patra și nu prea retrogradez. Fac un popas la Barajul Paltinu, un mastodont de 108 m înălțime care-și face treaba de jumătate de secol. Nu vreau să știu când a fost „servisat“ ultima oară și ce s-ar întâmpla dacă ar ceda. Mă încălzește gândul că are o centrală de 10 MW la bază și că alimentează cu apă municipiile Câmpina și Ploiești.

Dacia Duster SL Extreme autoexpert.ro

Merg mai departe în amontele râului Doftana și-i urmăresc cursul, pentru a nu mă rătăci. După încă 10 km se termină asfaltul. Pare că las în urmă orice semn de civilizație, dar pe drum apar presărate tot felul de case și cabane. E încă uscat, pentru că în ultimele zile a fost soare, iar anvelopele all-season GoodYear ridică praful de pe drumul forestier în cele 20 de grade ale aerului.

Doar noi și natura

Pare că vara a venit în sfârșit și la munte! Drumul forestier plin de mici denivelări e luat în piept cu vitejie de către Duster, care amortizează excelent, mai ales că are punte independentă în spate. Mergem cu treapta a treia, la nici 2000 rpm, și prindem repede din urmă inclusiv două SUV-uri cu pretenții, mai reținute în lupta cu denivelările. Dar Dusterul e pregătit. Trecem de ele.

Dacia Duster SL Extreme autoexpert.ro

Apoi dispare și ultima casă. Dispar și mașinile. Dispare și praful. Le iau locul peisajele virgine, drumul pustiu și bălțile. Pare că ne-am întors la primăvară. Prin noroi sunt formate șleauri, dar nu le simt decât în volan, pentru că, la 21,4 cm deasupra solului, Duster plutește magistral peste orice obstacol. Încă sunt în modul 2WD, iar puntea din față își face treaba fără să fie nevoie de împingerea roților din spate.

Patru anotimpuri într-o zi

Apoi, primăvara dispare ușor. Noroiul devine o pojghiță de zăpadă care, în doar un kilometru, se transformă în nămeți. Fără semnal la telefon, un redactor și un fotograf încălțați cu anvelope all-season încep să se întrebe dacă e cazul să continue. Au însă un atu care nu-i lasă să renunțe, Dacia Duster. Când controlul tracțiunii începe să intre în scenă, comut pe 4WD Auto, și tot greul trece pe bara cromată din față, care începe să „râme“ în zăpadă, și pe scutul din aluminiu, care, contra cost, protejează baia de ulei, cutia de transfer și rezervorul. Simt diferențialul lucrând pe măsură ce aderența se modifică de la roată la roată, iar mașina asta, în esență un SUV de clasă mică, zburdă prin zăpadă la fel de dezinvolt precum parchează în spații mici.

➡ Configurează-ți aici un Duster! 💡

De-a lungul rutei sunt mai multe bifurcații. Dar regula învățată de la un localnic e doar una. Să urmăm liniile de înaltă tensiune, care duc spre Babarunca, indiferent cât de greu devine drumul. Doar pe ele și pe Google Maps ne putem baza la navigare, pentru că situația abia acum devine cu adevărat grea. E pentru prima dată când Para, fotograful nostru, intră până la mijloc în nămeții adunați pe marginea drumului, pentru a prinde un cadru. Decidem pe loc să ne potolim și să continuăm drumul în mașină. Oricum, orice problemă aici ar însemna o așteptare de ore bune, până când am fi dați la dispăruți. Mai ales că soțiile ne simt mai greu absența…

Dacia Duster SL Extreme autoexpert.ro

Provocări

Un șanț transversal mă obligă să blochez diferențialul și să încrucișez punțile. Dar Duster nu mă lasă cu fundu’-n baltă. La propriu, firește. Anvelopele se agață de colțurile pietrelor, alternativ sau simultan, iar noi trecem de partea cealaltă. Răul a fost făcut, nu mai există cale de-’ntoarcere. Dacă urcăm și rampa abruptă din față, urmează doar coborâre. Cuplez treapta întâi, atât de scurtă încât echivalează cu un reductor de turație, și pornesc „cu viață“. Duster sapă prin zăpadă până la jumătatea înălțimii. Dau cu spatele și reiau cu a doua pe șleaurile formate tot de mine, mai repede. Acum, inerția mă ajută să ajung în vârf. Aici a fost punctul de inflexiune, care mi-a deschis în față o coborâre lungă alternată cu porțiuni de plat, până în DN1A. Deloc simplu, mai ales că zăpada m-a obligat să activez și Hill Descent Control. Alternativa la DN1 a fost dificilă, dar am dovedit-o!

Dacia Duster SL Extreme autoexpert.ro

A mers, nu-i bai. A ieșit bine, dar cu emoții. Am străbătut trei anotimpuri în două ore. Cert e un lucru, că poți face drumul ăsta fără probleme vara, când este uscat și când vrei să admiri sălbăticia, în loc să flirtezi cu colegii de trafic. A, și încă un amănunt: să ai un Duster 4×4, un pick-up sau un off-roader. Nici nu te gândi să te aventurezi cu o altfel de mașină! Nu deocamdată, cel puțin. Dar în curând…

Promisiuni pentru alternativa la DN1

Ei bine, în viitor așteaptă-te să-l străbați și cu Loganul. Pentru că „la propunerea Ministerului Dezvoltării, Guvernul a aprobat, în ședința de astăzi [23 februarie 2022] indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea și modernizarea DJ 102I, Valea Doftanei (județul Prahova) – Brădet (județul Brașov)“, spune MDLPA. Puțin peste 25 km, care, de la aprobare până la tăierea panglicii, ne vor mânca niște bucăți de ficat și ne vor scoate (încă) niște fire albe. Ei estimau acum mai bine de un an că 42 de luni, deci au mai rămas 27. Adică 2 ani și-un sfert. Dar îți mai vine să-i crezi?

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuMerită să te aventurezi pe această rută alternativă doar dacă e uscată și dacă ai un vehicul cu reale aptitudini de off-roader. Altfel, încearcă fie varianta DN1A, fie DN73, prin Târgoviște.
DATE TEHNICEDacia
ModelTCe 150 4WD
Motor/nr. cilindriL4, turbo
Cilindree (cm3)1332
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)150/5250–6000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)250/1700–3250
Tracțiuneintegrală nepermanentă
Cutie de vitezemanuală, 6 trepte
L × l × h (mm)4341 × 1804 × 1682
Ampatament (mm)2676
Volum portbagaj (l)414–1559
Masă la gol (kg)1324
Acceleraţie 0–100 km/h (s)10,4
Viteză maximă (km/h)198
Consum WLTP mixt (l/100 km)6,9
Emisii CO2 (g/km)157
Preț (euro)de la 24.350

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top