Un studiu publicat în Franţa în anii anteriori de un institut pentru securitatea transporturilor demonstra faptul că vorbitul la telefon pe timpul conducerii măreşte încărcătura mentală a şoferului diminuând performanţele acestuia de percepţie şi de reacţie rapidă în caz de necesitate.
Acest lucru se datorează faptului că persoana care vorbeşte la telefon manifestă unele simptome care demonstrează că are atenţia dispersată pe mai multe direcţii, creşte timpul cât privirea rămâne fixată într-un singur punct, acţionează mai brusc şi mai sacadat pedalele de acceleraţie sau de frână, roteşte de volan cu mişcări mult mai ample, se deplasează cu viteze variate, uneori prea mici, alteori prea mari etc.
Unele studii canadiene efectuate în acelaşi scop arătau că riscul de accident se multiplică de 1,4 până la 4 ori când se vorbeşte la telefon în timpul rulajului, indiferent dacă şoferul foloseşte un kit „mâini libere” sau nu.
Kit „mâini libere”
Unii spun că prin utilizarea acestui dispozitiv riscul de accident ar fi mult mai mic. Aşa consideră şi legiuitorii care permit utilizarea unui kit „mâini libere” şi a unui suport pentru telefon la bordul maşinii.Utilizarea acestuia în rulaj este obligatorie.
Ce soluţii există?
Constructorii de maşini prevăd, pe noile modele, integrarea telefonului mobil în habitaclu, iar comenzile acestuia pot fi dispuse pe bord, pe volan sau pe coloana volanului, la fel ca cele ale unor instalaţii audio, putând fi acţionate fără a se ridica mâinile de pe volan, iar convorbirea se va putea purta direct prin instalaţia audio a maşinii. Pe maşinile de lux, această variantă a fost realizată de mai multă vreme.
Rămân totuşi câţiva timpi morţi: la cuplarea şi decuplarea telefonului vor exista câteva momente când şoferul va ridica mâna de pe volan, va coborî privirea de pe drum spre tastatură şiva acţionaun buton de cuplare, pe timpul acestor aceste operaţiuni putând apare consecinţe negative asupra actului conducerii. Din acest motiv, unele firme, realizează deja sisteme audio mai sofisticate, cuplate prin calculatorul de bord.
În momentul apelării şoferului, calculatorul primeşte informaţii de la senzori şi va stabili dacă şoferul este disponibil pentru convorbire sau nu. Dacă şoferul se află la volan şi conduce maşina, sistemul va trimite un mesaj telefonic spre corespondent de tipul următor: „Domnul X se află la volan. Apelaţi-l mai târziu!”.
Telefonul mobil constituie una din cuceririle tehnicii moderne şi va fi utilizat în continuare pe automobil. Trebuie doar să-l utilizaţi fără a vă abate atenţia de la trafic. Din acest motiv considerăm că, chiar dacă beneficiaţi de un sofisticat sistem mâini libere montat pe automobilul dvs., lucrul cel mai înţelept pe care îl puteţi face este să nu vorbiţi deloc la telefon pe timpul actului conducerii. Dacă sunteţi apelat sau urmează să apelaţi un corespondent, trageţi pe dreapta, opriţi şi vorbiţi în siguranţă.