Compania americană Tesla a încasat circa 9 miliarde de dolari prin creditele verzi vândute producătorilor auto care și-au depășit cota de emisii.
În contextul posibilității de a comercializa creditele verzi, Tesla continuă să încaseze bani de pe urma altor producători auto care au nevoie de ajutor pentru a respecta standardele de emisii. Mulți constructori auto, inclusiv Volkswagen sau General Motors, au avut nevoie de achiziționarea unor astfel de credite pentru a se încadra în standardele impuse de autorități în ultimii ani.
Conform Bloomberg, care citează raportul anual pentru 2023 depus săptămâna trecută, compania condusă de Elon Musk a generat anul trecut venituri din credite de reglementare în valoare de 1,79 miliarde de dolari. Acest lucru a dus totalul cumulat pe care Tesla l-a încasat din 2009 până la finalul lui 2023 la aproape 9 miliarde de dolari.
Vânzarea creditelor de reglementare este o afacere profitabilă pentru Tesla, firmă care le câștigă prin fabricarea și vânzarea de vehicule electrice, considerate nepoluante, pentru ca apoi să le poată vinde producătorilor ale căror flote de vehicule noi depășesc limitele de emisii stabilite de diverse autorități precum cele din China, Uniunea Europeană și statul american California.
Este interesant că această sursă de venit, un profit pur în cazul Tesla, era considerată în urmă cu mai bine de trei ani de șefii companiei doar una temporară care se va disipa în anii următori. Doar că, firma americană continuă să încaseze anual sume impresionante pentru că unii producători nu reușesc să se încadreze în limitele de emisii impuse.
„Nu ne gestionăm afacerea presupunând că aceste creditele de reglementare vor contribui în mod semnificativ în viitor. (…) Vom continua să încasăm pentru o anumită perioadă de timp, dar, în cele din urmă, acest flux de credite de reglementare se va reduce”, declara în 2020 Zachary Kirkhorn, directorul financiar de atunci al Tesla.
Compania încasa 1,58 miliarde de dolari din vânzarea creditelor de reglementare în acel an, pentru ca, în 2021 să primească doar cu aproximativ 7% mai puțin, iar apoi, în următorii doi ani, să vândă credite verzi în valoare de câte 1,7 miliarde de dolari. Iar afacerea nu pare să genereze mai puțini bani în 2024.
În situația dată, nu mai este un secret pentru nimeni că directorii rivalilor din industria auto regretă că trebuie să plătească Tesla pentru a nu încasa amenzi mult mai costisitoare de la autoritățile de reglementare.
„Îi enervează foarte tare faptul că Tesla a primit un impuls atât de mare de pe urma faptului că este singurul producător de mașini pur electrice. Mai exact, simplul fapt că au ajutat la finanțarea acestei companii care abia intra pe piață are farmecul său”, declara pentru Bloomberg, în 2017, Mary Nichols, fost președinte al California Air Resources Board.