Cum conducem pe autostradă? Dacă majoritatea şoferilor cu experienţă la volan ştiu destul de bine regulile de circulaţie în siguranţă pe autostradă, cei care şi-au luat permisul de conducere de mai puţină vreme trebuie să cunoască câteva reguli specifice înainte de a conduce pe această infrastructură rutieră modernă.
deoarece numărul de accidente grave produse pe ele este mult mai mic comparativ cu accidentele de pe celelalate drumuri.
Avantajele circulaţiei pe autostradă sunt foarte importante:
– cele două sensuri de circulaţie sunt complet separate şi astfel accidentele prin impact frontal sunt practic excluse.
– autostrada nu străbate localităţi şi nu se intersectează cu poduri sau alte căi de comunicaţie sau căi ferate, deci numărul de întâlniri cu alţi participanţi la trafic este nul.
– pe autostradă nu circulă pietoni, biciclişti, mopede, căruţe, animale, utilaje trase sau împinse cu mâna, tractoare sau alte utilaje agricole autopropulsate, deci este exclusă posibilitatea producerii de accidente rutiere cu participarea acestor categorii de participanţi la trafic.
– autostrăzile sunt drumurile cele mai frecvent folosite pentru că permit deplasări pe distanţe mari într-un timp relativ scurt şi în siguranţă.
Pe autostrăzi sunt interzise şi alte activităţi:
– învăţarea conducerii unui vehicul;
– încercările prototipurilor de şasiuri şi de autovehicule;
– manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare;
– antrenamentele şi competiţiile sportive de orice fel;
– cortegiile.
Este de asemenea interzisă circulaţia autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţia specială de transport eliberată de administratorul drumului.
Din motivele arătate statisticile anuale ale poliţiei rutiere înregistrează pe autostrăzi cel mai mic număr de accidente rutiere faţă de numărul de accidente înregistrat pe celelalte categorii de drumuri.
Analizând ponderea procentuală a accidentelor grave funcţie de categoria drumului (vezi grafic cu procentajele pe categorii de drumuri) se observă că circulaţia pe autostradă este cea mai puţin periculoasă fiind responsabilă de mai puţin de 1% dintre accidentele grave produse anual, în timp ce străzile sunt responsabile de 41% dintre accidente, drumurile naţionale de 35-38 %, drumurile judeţene de 16-17%, iar cele comunale de 4-5% dintre accidentele grave produse. Dar este adevărat că rezultatul este influenţat şi de faptul că la noi, la o reţea de drumuri naţionale ce însumează peste 17.000 km, există doar 646 de km de autostradă. O autostradă poate avea 2,3 sau 4 benzi de circulaţie, iar în multe state dezvoltate chiar mai multe benzi. La noi majoritatea autostrăzilor au doar două benzi de circulaţie. În compunerea unei autostrăzi cu două benzi de circulaţie şi o bandă de urgenţă mai intră și o zonă mediană ce separă sensurile de mers.
Reguli generale de circulaţie pe autostradă
Pentru a circula în siguranţă pe autostradă se impune cunoaşterea de către conducătorii auto a regulilor specifice ce trebuie respectate, a pericolelor ce pot apare pe autostradă şi a modului cum pot fi ele evitate. Dar să le luăm pe rând.
Intrarea pe autostradă
La intrarea pe autostradă nu trebuie uitate:
– semnalizarea intenţiei de a intra pe autostradă;
– încadrarea pe banda de intrare;
-accelerarea pentru a ajunge la viteza la care se desfăşoară traficul;
– acordarea de prioritate tuturor celor care circulă deja pe prima bandă de pe autostradă;
– intrarea pe autostradă se va face atunci când există o distanţă suficientă faţă de autovehiculele care circulă deja pe prima bandă, fără a se pune în pericol siguranţa traficului fiind interzisă forţarea intrării pe autostradă;
– se va evita pe cât posibil să se oprească la capătul benzii de intrare, mai puţin în cazurile în care traficul impune acest lucru şi nu se va intra pe banda de urgenţă.
După ce s-a executat manevra de intrare pe autostradă, trebuie să se rămână pe prima bandă până ce se va adapta viteza de deplasare la condiţiile de trafic, apoi se va putea executa manevra de depăşire, dacă va fi cazul, trecând pe banda a doua.
Şofatul pe autostradă
Autostrăzile sunt construite cu două sau mai multe benzi de circulaţie, dar la noi în ţară majoritatea au numai două benzi, deci o să arătăm stilul de conducere doar pe autostrada cu două benzi.
Pe acest tip de autostradă se circulă pe prima bandă, iar cea de-a doua se foloseşte numai în cazul depăşirilor, după care se revine pe prima bandă. Ambele benzi pot fi folosite de toate tipurile de autovehicule.
Important este de ştiut modul cum se schimbă benzile la trecerea de pe o bandă de circulaţie pe alta.
– se semnalizează mai întâi intenţia de schimbare a benzii;
– se asigură că din spate nu se apropie alte autovehicule care circulă cu viteză mai mare;
– se schimbă banda doar în momentul în care acest lucru se poate face în deplină siguranţă.
Dacă există alt autovehicul care doreşte să pătrundă pe autostradă semnalizând părăsirea benzii de intrare este bine să circulăm cu atenţie sporită pe prima bandă şi să ne adaptăm viteza de deplasare după viteza autovehiculului care intră pe autostradă, mai ales dacă observăm că acesta accelerează mai greu şi se deplasează mai încet. În unele cazuri, pentru a preveni o apropiere periculoasă putem trece pe banda a doua ca să facilităm intrarea pe prima bandă a autostrăzii a autovehiculului ce a părăsit banda de intrare.
Pe autostradă întâlnim nodurile, adică locurile în care autostrăzile se unesc sau se despart. Ele sunt semnalizate cu panouri de atenţionare pentru ca participanţii la trafic să se poată încadra din timp pe banda corespunzătoare direcţiei pe care vor să o urmeze.
Ieşirea de pe autostradă
Iesirea de pe autostradă se poate face numai prin locurile destinate acestui scop, acestea fiind marcate din timp cu semne clare, la distanţe ce încep de la 1 km, continuând apoi cu atenţionări la distanţe din ce în ce mai mici, de 500 metri, 200 metri, 100 metri şi 50 metri înainte de a se intra pe banda de ieşire.
Pentru a putea pătrunde pe banda de ieşire în siguranţă trebuie să se fi executat manevra de încadrare pe banda din dreapta din timp. Dacă nu v-aţi încadrat pe ea la timp în condiţii de siguranţă este obligatoriu să conduceţi înainte până la următoarea ieşire ce va fi iarăşi semnalizată, iar de data asta veţi fi mai atenţi şi veţi executa corect manevra de ieşire (deoarece pe autostradă nu putem întoarce şi nici nu putem conduce cu spatele înapoi spre ieşirea ratată).
Oprirea, staţionarea pe autostradă
Pe autostradă se va executa manevra de oprire numai în condiţii speciale:
-la semnalul unui agent de poliţie;
– în caz de urgenţă numai pe banda de urgenţă, aceasta neputând fi folosită în alte condiţii;
– în cazul în care este nevoie să se prevină o tamponare sau un alt accident;
– la apariţia luminilor roşii pe panourile de semnalizare sau a altor semne sau semnale care indică să se facă oprirea;
– în cazul în care traficul este congestionat se poate face oprirea aprinzând şi luminile de avarie pentru a semnaliza celor din spate situaţia noastră. Ulterior acestea vor fi stinse.
Oprirea pe autostradă se poate face numai atunci când apare o defecţiune ce impiedică automobilul să mai poată circula. Nu ai voie să opreşti pe autostradă ca să admiri peisajul sau dacă apare o defecţiune la un ştergător sau la instalaţia de aer condiţionat. Oprirea impusă de apariţia unei defecţiuni nu poate fi mai mare de 5 minute altfel se transformă în staţionare care este total interzisă fiindcă orice staţionare pe autostradă devine un pericol iminent atât pentru autovehiculul propriu cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. Acest pericol devine şi mai grav în condiţii de vizibilitate scăzută sau noaptea. Potrivit unor statistici străine staționarea pe autostradă noaptea crește pericolul de accidentare de câteva ori.
Remorcarea pe autostradă
Remorcarea unui autovehicul pe autostradă se face cu respectarea prevederilor codului rutier:
– conducătorii autovehiculelor trăgător şi, respectiv, remorcat trebuie să posede permise de conducere valabile pentru categoriile din care face parte fiecare dintre autovehicule;
– autovehiculul trăgător nu are voie să remorcheze un autovehicul mai greu decât greutatea lui proprie, cu exceptia cazului cand remorcarea se efectuează de către un autovehicul destinat special depanării;
– viteza de deplasare a cuplului autovehicul trăgător-remorcat trebuie să fie peste 50 km/h pentru a nu stânjeni prea mult circulaţia pe autostradă a celorlalti participanţi la trafic
Reguli de conduită preventivă
Datorită vitezelor mari cu care se circulă pe autostrăzi (limita legală fiind de 130 km/h cu excepţia unor sectoare de drum unde sunt semnalizate limite de viteză mai mici) trebuie adaptaţi toţi factorii de drum pentru a se elimina posibilitatea de a se produce un accident:
Cei mai importanţi factori sunt viteza şi distanţa între autovehicule. Deci în primul rând trebuie adaptată viteza. Circulaţia cu viteze mari pe autostradă impune şi mai strict adaptarea la condiţiile reale de trafic. Apoi urmează aprecierea corectă şi menţinerea distanţei optime între automobilele care circulă pe aceeaşi bandă, activitate la fel de importantă, deoarece cu cât viteza de deplasare este mai mare cu atât şi spaţiul de frânare creşte (distanţa de frânare în caz de urgenţă va fi mai mare). Trebuie apreciată corect distanţa faţă de autovehiculul ce se deplasează în faţă în funcţie de viteza cu care se desfăsoară întreg traficul, acest factor fiind esential pentru frânarea şi oprirea în siguranţă în caz de urgenţă. Dacă se observă că distanţa dintre propriul autovehicul şi cel din faţă devine prea mică, chiar dacă se circulă cu viteză redusă, trebuie redusă treptat viteza pentru a se mări suficient distanţa dintre autovehicule. Respectarea limitelor de viteză şi adaptarea distanţei dintre autovehicule funcţie de valoarea acesteia sunt cei mai importanţi factori pentru a circula în siguranţă pe autostradă.
Un factor la fel de important este verificarea permanentă a traficului din jurul autovehiculului propriu cu ajutorul oglinzilor retrovizoare pentru a se putea lua măsuri de prevenire a unor potenţiale accidente. De mare ajutor sunt semnalizările de pe autostrăzi care pot indica unele situaţii deosebite apărute sau eventuale pericole ce se află în faţă. Acestea sunt însoţite de obicei şi de restrictii de viteză sau de semnale de direcţionare a traficului pe anumite benzi.
Datorită numărului mare de accidente produse din cauza oboselii, normele de conduită preventivă impun ca şoferii să nu plece obosiţi la drum, iar odihna şoferului este obligatorie după maxim 4 ore de condus pe autostradă. În plus, datorită monotoniei rulajului îndelungat pe autostradă apare uneori un efect de hipnoză ce trebuie evitat de şoferi prin executarea unor mişcări repetate ale capului şi membrelor.
1 thought on “GHIDUL ȘOFERULUI: Cum conducem pe autostradă?”
Pacat ca nu poti merge cu bicicleta pe autostrada. E singurul drum pe care nu sunt gropi si poti pedala in voie.