Cum funcționează propulsia hibrid

De aici a început revoluția! A fost scânteia care a aprins serios focul propulsiilor alternative. A fost semnalul că lumea auto nu stă doar în motoarele cu ardere internă. Concret, automobilele la care acum ne referim ca fiind hibride clasice au un sistem de propulsie complex, format (de obicei) dintr-un motor termic, unul electric şi un bloc de acumulatori.

Motorul electric are rolul de a propulsa vehiculul pe distanţe scurte şi la viteze moderate cum este cazul la Toyota, Hyundai sau Kia. Motorul termic încarcă bateria de acumulatori (nu pot fi încărcaţi de la o sursă de energie externă, ca la hibridele plug-in) şi propulsează maşina la sarcini ridicate singur sau împreună cu motorul electric.

Există şi excepţii, sistemele Mild-Hybrid, cum sunt de exemplu cele de la Suzuki şi Mercedes, la care motorul electric nu are şi rol de tracțiune neputând propulsa singur maşina. În schimb, motorul electric ajută motorul termic în situațiile în care acesta funcționează în sarcină ridicată, îmbunătățind fluxul de putere şi reducând consumul în trafic real.

Kia Niro

Niro este fratele de concern al lui Ioniq. Mai versatil și mai cosmopolit, Niro este un crossover aflat între clasa mică și cea compactă, lung de 4,35 m, cu gardă la sol de 16 cm, construit pe o platformă complet nouă, dedicată modelelor electrice și hibride ale concernului Hyundai-Kia. Sistemul de propulsie se bazează pe un motor aspirat pe benzină, de 1,6 litri cu 105 CP, ce lucrează în tandem cu o unitate electrică de 43,5 CP.

Aceasta primește energie de la o baterie Litiu-polimer de 1,56 kWh, plasată sub șezutul banchetei. Întregul ansamblu dezvoltă 141 CP și consumă 3,8 l/100 km, în timp ce nivelul de emisii CO2 nu depășește pragul de 88 g/km. Sistemul trimite puterea către puntea față printr-o cutie de viteze cu dublu ambreiaj și 6 trepte. Puntea spate multilink și greutatea de numai 1.408 kg garantează un comportament dinamic agil. În oferta Kia se află și o variantă Plug-in Hybrid, iar din 2019 va exista și o versiune complet electrică.

PUTERE: 141 CP

PREȚ: de la 23.788 euro

 


Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq este un fastback de clasă compactă care atacă direct legendarul hibrid Toyota Prius. În România sunt disponibile doar variantele hibrid și Plug-in Hybrid, urmând ca, din 2019, să apară și versiunea electrică. Platforma tehnică, comună cu cea a lui Kia Niro, a fost dezvoltată pentru sistemele de propulsie electri- ficate.

Modelul este propulsat de un sistem hibrid de dezvoltă 141 CP și consumă, în medie, doar 3,9 l/100 km. Motorul termic de 1.580 cmc a fost optimizat, având o eficiență termică de 40%, datorată ciclului de funcționare Atkinson, raportului cursă / alezaj mare (1,35) și circuitului de răcire cu două trasee separate. Bateria amplasată sub banchetă are 1,56 kWh, cântărește numai 35 kg și este de tip Li-Ion, cu efect de memorie redus și o mare densitate energetică. Sistemul este combinat cu o transmisie automată DCT cu 6 trepte, care nu suferă de efectul de bandă elastică prezent la unitățile CVT.

PUTERE: 141 CP

PREȚ: de la 24.099 euro

Mercedes-Benz C 200

A patra generație a sedanului de clasă medie primește un sistem de propulsie mildhybrid, format dintr-un motor turbo pe benzină, de 1,5 litri, ce dezvoltă 184 CP și 280 Nm și un motor electric de 14 CP și 160 Nm, care nu propulsează singur sedanul, ci ajută la accelerare. Arhitectura electrică este de 48 V, iar consumul mediu este de 6,0 l/100 km.

PUTERE: 184 CP

PREȚ: de la 38.800 euro

 

Merc edes-AMG CLS 53 4Matic+

Cei cărora CLS 450 4Matic+ nu le oferă suficiente senzații tari, pot opta pentru versiunea preparată de AMG: același motor V6 de 3.0 litri produce 435 CP și 520 Nm, iar în combinație cu motorul electric de 22 CP, imprimă coupe-ului o accelerație 0-100 km/h în 4,5 secunde. Atât sistemul de propulsie mai performant, cât și nivelul superior de echipare, cresc prețul de pornire cu aproape 15.000 euro.

PUTERE: 435 CP

PREȚ: de la 88.292 euro

Mercedes-Benz E 350

Sistemul mildhybrid de sub capota lui E 350 combină un motor turbo pe benzină, de 2,0 litri și 299 CP cu același motor electric de 14 CP ca și la C 200. Accelerația 0-100 km/h durează 5,9 s, iar consumul este de numai 6,7 l/100 km. În ofertă mai există o variantă mild-hybrid, numită Mercedes-AMG E 53 4Matic+ (preț de la 81.467 euro), cu sistem de propulsie identic cu al lui CLS 53 4Matic+.

PUTERE: 299 CP

PREȚ: de la 60.952 euro

Mercedes-Benz S 450

Același sistem ca și la CLS 450 4Matic se află și sub capota luxosului S 450. Greutatea mai mare cu doar 55 kg nu afectează puternic performanțele: accelerația 0-100 km/h durează 5,1 secunde. Consumul mediu este chiar mai mic decât la CLS: 7,4 l/100 km. Atât S 450, cât și S 500 pot fi comandate în două versiuni de lungime: standard (5.125 mm) sau lungă (+125 mm).

PUTERE: 367 CP

PREȚ: de la 103.232 euro

Mercedes-Benz CLS 450 4Matic

Care este rezultatul combinației dintre un V6 turbo de 3.0 litri, cu 367 CP, și un motor electric de 22 CP și 250 Nm? Un sprint 0-100 km/h în 4,8 s și un consum mediu de 7,5 l/100 km. Și mai relevant este consumul urban, de numai 9,8 l/100 km. Transmisia automată 9G-Tronic are 9 trepte, arhitectura electrică (la fel ca și la celelalte modele hibrid de la Mercedes-Benz) este pe 48 V, iar greutatea totală atinge 1.940 kg.

PUTERE: 367 CP

PREȚ: de la 73.452 euro

Mercedes-Benz S 500

Sistemul hibrid care animă versiunea AMG a lui CLS, asigură și propulsia lui S 500. Astfel, nava amiral a nemților accelerează până la 100 km/h în 4,8 secunde, iar consumul este chiar mai mic decât în cazul lui CLS cu același sistem de propulsie: doar 7,4 l/100 km. Standard sunt disponibile scaunele reglabile electric cu memorie, parcare automată cu cameră 360º, tapițerie piele și suspensie pneumatică.

PUTERE: 435 CP

PREȚ: de la 114.799 euro

Lexus RX 450h

Prezentată în 2015, a treia generaţie a SUVului de clasă mare Lexus înregistrează un salt important la capitolul dinamică, grație suspensiei adaptive AVS (mai rigidă, însă fără repercusiuni asupra confortului). Sistemul de propulsie este alcătuit dintr-un V6 de 3,5 litri și 263 CP complet revizuit, în tandem cu un motor electric de 167 CP montat transversal în față și un altul de 68 CP amplasat în spate și responsabil doar de angrenarea punţii posterioare. Puterea totală ajunge la 313 CP, consumul mediu fiind estimat la 5,3 l/100 km. Standard se oferă o cutie CVT.

PUTERE: 313 CP

PREȚ: de la 61.400 euro

Suzuki Baleno SHVS

Ca și fratele mai mic, Baleno poate fi comandat fie cu motor termic, fie cu oricare dintre sistemele mild-hybrid SHVS disponibile pe Swift. Acestea, deși nu permit rularea pur electrică, ”pun umărul” la accelerări, scăzând consumul mixt la 4,3 l/100 km (1.2 Dualjet SHVS), respectiv la 5,5 l/100 km (1.0 Boosterjet AT SHVS).

PUTERE: 90-111 CP

PREȚ: de la 15.050 euro

Suzuki Swift SHVS

Micuțul japonez propune două versiuni ale sistemului mild-hybrid SHVS. La baza lor stă fie motorul turbo de 1.0 litri și 111 CP, fie cel aspirat de 1.2 litri și 90 CP. În ambele cazuri, un dispozitiv alternator-starter (ISG) de 3 CP, încarcă bateria Li-Ion de 0,38 kWh la decelerări și asistă motorul termic la accelerări. Rularea pur electrică nu este posibilă.

PUTERE: 90-111 CP

PREȚ: de la 13.710 euro

Toyota Yaris HSD

Cel mai ieftin model hibrid de pe piață a fost supus unui facelift în 2017, primind elemente noi de design exterior, materiale mai bune la interior și recalibrarea suspensiei, direcției și a eșapamentului. Sistemul de propulsie, format din motorul termic de 1,5 litri cu 73 CP și o unitate electrică, cuplate la o transmisie E-CVT a rămas neschimbat.

PUTERE: 100 CP

PREȚ: de la 16.130 euro

Toyota Corolla HSD

Noua generație Corolla are la bază platforma modulară TNGA, la fel ca și Prius și noul Rav4. Astfel, centrul de greutate a coborât cu 10 mm, iar rigiditatea torsională a crescut cu 60%. Ambele variante de caroserie (hatchback, care înlocuiește modelul Auris) și break pot fi animate atât de un motor turbo de 1,2 litri și 122 CP, cât și de două sisteme de propulsie hibrid, la alegere. Primul este compus din binecunoscutul motor aspirat de 1,8 litri combinat cu un motor electric de 72 CP, pentru un total de 122 CP. Marea noutate este sistemul hibrid de top, bazat pe un motor aspirat de 2.0 litri, cu raport de comprimare ridicat, de 14:1. Acest sistem de propulsie dezvoltă 180 CP și 192 Nm. În ambele cazuri, se poate rula cu până la 115 km/h pur electric.

PUTERE: 122-180 CP

PREȚ: nc

Toyota C-HR

Toyota luptă în segmentul crossoverelor de clasă mică cu C-HR, model cu design inedit și alură de coupe – construit pe platforma modulară TNGA. Lungimea de 4.360 mm și ampatamentul de 2.640 mm se înscriu în eșalonul superior al segmentului, gabaritul fiind, mai degrabă, similar unui Nissan Qashqai. La vârful gamei stă o variantă hibridă de 122 CP (motor termic de 1,8 litri/98 CP și motor electric de 72 CP – concept HSD similar cu cel de la noul Prius). Aceasta consumă 3,6 l/100 km și emite 82 g/km CO2. La capitolul transmisie, Toyota apelează în continuare la soluția CVT. Motorul electric este alimentat de un acumulator nichel-metal cu capacitatea de 1,31 kWh.

PUTERE: 122 CP

PREȚ: de la 23.919 euro

Toyota Prius

Primul model hibrid din lume: Prius are o istorie de peste 20 de ani! Motorul termic este prevăzut cu sistem de distribuţie variabilă și funcţionează într-un ciclu special, Atkinson. Actualul Prius este construit pe platforma complet nouă TNGA. Și sistemul Hybrid Synergy Drive are componente reproiectate și promite un consum mixt de aproximativ 3,2 l/100 km.

PUTERE: 136 CP

PREȚ: de la 28.163 euro

Toyota RAV4 Hybrid

Noua generație beneficiază în premieră de platforma modulară TNGA (cu 57% mai rigidă și cu distribuția maselor pe punți 51/49%). Sistemul hibrid alătură un motor termic de 2,5 litri și 222 CP ce antrenează roțile din față, unuia electric care animă puntea spate, dând naștere unui sistem AWD electric.

PUTERE: 222 CP

PREȚ: nc

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top