Vara este anotimpul activităţilor în aer liber, inclusiv a şofatului într-un cabriolet. Satisfacţiile pot fi înlocuite cu neplăceri dacă alegerea unuia second-hand nu a fost corectă.
Cabrioletele au fost şi vor rămâne o clasă specială de autoturisme, atrăgătoare şi greu să treacă neobservate. Chiar şi modelele mai vechi sunt încă tentate prin prisma faptului că oferă, cel puţin aparent, acelaşi grad de libertate indus de croazierele sub cerul liber. A cumpăra un cabriolet la mâna a doua poate fi o alegere bună atâta timp cât provine dintr-o sursă de încrdere, iar maşina este ferită de probleme tehnice majore.
Reversul medaliei reprezintă coşmarul viitorului posesor al unei astfel de maşini, ce va experimenta pe lângă problemele obişnuite pe care le poate avea orice autoturism, unele noi cu care proaspătul posesor al unei astfel de maşini nu este familiarizat şi a căror rezolvare este de cele mai multe ori foarte costisitoare.
La ce să fiţi atenţi
Trebuie ştiut că durata de viaţă a unui cabriolet poate scădea dramatic comparativ cu cea a unui autoturism cu habitaclu închis, iar de acest lucru sunt responsabili mai mulţi factori ce intervin în exploatarera unei astfel de maşini.
Cu cât autoturismul este mai vechi, cu atât sunt mai probabile sau mai dese situaţiile în care maşina să fi fost surprinsă decapotată de diverse intemperii, ploaie, umezeală, praf şi chiar zăpadă. Toţi aceşti factori aduc în timp probleme de coroziune, cu defectarea instalaţiei electrice şi deteriorare a interiorului, în special a celui îmbrăcat în piele. Acesta din urmă necesită în plus o întreţinere mult mai atentă şi tratamente periodice pe care fostul proprietar, dacă nu le-a parcurs cu regularitate, a generat un grad de uzură al interiorului mult mai accelerat, ce va crea probleme estetice şi de confort foarte curând.
Menţinerea umezelii în habitaclu este cea mai frecventă sursă generatoare de probleme, iar un indicator al prezenţei acesteia este mirosul. Din acest motiv, mulţi vânzători sau intemediari care cunosc această problemă vă vor prezenta autoturismul decapotat şi deja dotat cu odorizante puternice pentru a deturna atenţia de la aceste probleme.
Expunerea prelungită la soare a interiorului este un alt factor ce contribuie la deteriorarea acestuia, iar urmele acesteia pot fi observate la nivelul planşei de bord, a părţii superioare a volanului, tetierelor şi anumitor elemente din plastic ce prezintă urme de decolorare.
Soft sau hard?
Mecanismul de decapotare este cel ce trebuie riguros verificat indiferent dacă vorbim de un cabriolet cu soft-top ori de unul cu hardtop, de unul cu decapotare electrică ori manuală. În toate situaţiile decapotarea trebuie să să facă uşor, fără zgomote suspecte sau aspecte ce denotă o funcţionare defectuoasă.
O mare atenţie se va acorda elementelor de etanşare, a chederelor şi elementelor din cauciuc, care trebuie să fie impecabile. Orice defect cât de minor la unul din aceste elemente înseamnă etanşare precară şi un habitaclu în care va pătrunde zgomot, praf şi umezeală.
La maşinile cu acoperiş de pânză se vor verifica şi cusăturile şi starea generală a materialului textil, atât la exterior cât şi la interior. Acesta trebuie să aibă caracteristicile iniţiale, să fie suficient de moale pentru a nu împiedica buna funcţionare a mecanismului de pliere, dar să ofere şi o bună izolare. Cabrioletele de generaţie nouă sunt superioare la capitolul confortului oferit de habitaclu şi oferă un grad de siguranţă net superior celor de concepţie mai veche, comparativ cu care au şi un pachet tehnic mai evoluat.
Alegerea unui astfel de exemplar va scuti de multe probleme un viitor posesor de cabriolet şi va asigura mai mulţi ani de folosinţă fără probleme tehnice. Cea mai bună sursă de achiziţie a unui astfel de autoturism o reprezintă un dealer second hand de marcă, singurul ce poate oferi garanţie, un istoric al operaţiilor de întreţinere şi, service şi nu în ultimul rând, corectitudinea datelor înscrise privind rulajul şi a celorlalte informaţii despre maşină.