Taxa Oxigen se aplică începând cu 1 ianuarie și mașinile non-Euro, Euro 1, Euro 2 și Euro 3 nu vor mai putea circula în București fără să plătească vinieta electronică. Dar cum știi ce normă de poluare îndeplinește mașina ta?
Mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 nu vor avea oricum acces în zona ZACA (Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului). Intrarea în ZACA va fi anunțată cu ajutorul indictoarelor rutiere, iar restricția se va aplica de luni până vineri, în intervalul orar 7-22.
Dar cum afli norma de poluare a mașinii tale? Aceasta este înscrisă pe Certificatul de Înmatriculare al Vehiculului. Pe CIV de tip vechi, norma de poluare este menționată la punctul 5. Ultimele două caractere ale numărului de omologare reprezintă norma Euro. Astfel:
E6, R6, T6 – Euro 6
E5, R5, RE, T5, H5 – Euro 5
E4, R4, K4, T4, H4 – Euro 4
E3, R3, T3, H3 – Euro 3
E2, R2, K2, T2, H2 – Euro 2
E1, R1, K1, T1, H1 – Euro 1
Orice altă combinație de caractere alfanumerice reprezintă norma non-Euro.
Certificatul de înmatriculare de tip nou arată norma de poluare la două puncte: punctul 6 indică numărul național de registru, iar ultimele două caractere reprezintă norma Euro, iar la punctul 17, unde este înscris codul național de emisii, apar doar două caractere care indică norma Euro.
Se poate identifica cu aproximație norma de poluare și în funcție de anul fabricației vehiculului. Acestea sunt standardele europene pentru autoturisme, conform scoalarutiera.ro:
Euro 1:
- obligatoriu din iulie 1992 pentru modelele noi, ce urmau să fie lansate după această dată;
- obligatoriu din iulie 1993 pentru modelele aflate deja în producție în iulie 1992;
Nu există Euro 1 înainte de 1991, acesta fiind anul în care a apărut oficial normativul Euro 1.
Euro 2:
- obligatoriu din ianuarie 1996 pentru modelele noi, ce urmau să fie lansate după această dată;
- obligatoriu din ianuarie 1997 pentru modelele aflate deja în producție în ianuarie 1996;
Pot exista mașini Euro 2 încă din anul 1991, acesta fiind anul în care a apărut oficial primul normative Euro 2, care a fost ulterior amendat în 1994.
Euro 3:
- obligatoriu din ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau să fie lansate după această dată;
- obligatoriu din ianuarie 2001 pentru modelele aflate deja în producție în ianuarie 2000;
Nu există Euro 3 înainte de 1998, acesta fiind anul în care a apărut primul normativ Euro 3.
Euro 4:
- obligatoriu din ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau să fie lansate după această dată;
- obligatoriu din ianuarie 2006 pentru modelele aflate deja în producție în ianaurie 2005;
Nu există Euro 4 înainte de 1998, acesta fiind anul în care a apărut oficial primul normativ Euro 4.
Euro 5:
- obligatoriu de la 1 septembrie 2009 pentru modelele noi. Modelele aflate deja în producție la această dată au avut ca termen de aliniere de noua normă la 1 ianuarie 2011.
Euro 6:
- obligatoriu de la 1 septembrie 2015.
Euro 6d TEMP
- obligatoriu de la 1 septembrie 2019.
Cât plătești ca să poți circula cu mașina ta în București, vezi AICI >>>