Conducerea economică a automobilului trebuie să devină o preocupare permanentă pentru a face economii de combustibil.
Având în vedere scumpirea permanentă a combustibililor auto orice deplasare cu maşina trebuie foarte bine gândită şi pregătită, începând cu alegerea unor ore de deplasare şi a unor trasee mai puţin aglomerate. Chiar dacă nu sunteţi un şofer bolnav de viteză atunci când vă veţi deplasa pe autostradă sau pe un drum naţional mai puţin aglomerat veţi apăsa mai tare pe acceleraţie şi veţi constata un consum de combustibil mult mai ridicat decât cel înscris în cartea tehnică a maşinii. De aceea considerăm necesar să vă reamintim câteva sfaturi de conducere economică.
Înainte de a pleca la drum
1. Faceţi o verificare şi completare a plinurilor de ulei, lichid de frână şi lichid de răcire, înlocuiţi consumabilele uzate şi remediaţi tot ce se mai poate în scurtul timp care va rămâne până la plecare. Înlocuiţi filtrul de benzină capsulat şi filtrul de aer (elementul filtrant) cu unul nou pentru a avea o aspiraţie de aer curat în cilindri. Un filtru de aer plin de praf (colmatat) poate creşte consumul până la 12%.
2. Sper că n-aţi rămas încălţat cu anvelopele de iarnă care au un consum crescut şi vara se uzează mult mai rapid. Verificaţi presiunea în anvelope şi completaţi-o până la valoarea nominală. Dacă vă veţi deplasa cu maşina complet încărcată pe drumuri naţionale şi autostradă este de preferat să aveţi o presiune în anvelope ceva mai mare decât valoarea nominală cu 0,1-0,2 bari. În niciun caz să nu mergeţi cu anvelope sub presiunea nominală deoarece măresc consumul cu 3-4% şi se uzează mult mai repede.
3. Inventariaţi obiectele şi piesele de schimb existente prin portbagaj şi înlăturaţi-le pe cele de care nu veţi avea absolută nevoie. Scoateţi mai ales ambalajele adunate de-a lungul ultimului an, lanţurile de iarnă etc. Scăderea greutăţii automobilului duce şi la scăderea consumului. O maşină complet încărcată (cu 5 persoane şi bagaje) poate consuma mai mult cu 15-20%.
4. Dacă aveţi montate bare pe acoperiş sau un portbagaj suplimentar exterior este timpul să le demontaţi. Ele modifică coeficientul aerodinamic al maşinii ducând la creşterea consumului cu 15-20%.
5. Nu supraalimentaţi rezervorul când faceti plinul la pompă. Opriţi-vă la al doilea clic al pistolului de alimentare pentru a lăsa un mic spaţiu de destindere deasupra rezervorului. Temperatura combustibilului alimentat este de obicei mai scăzută decât cea exterioară. Datorită diferenţei de temperatură este posibil ca acesta să se dilate în rezervorul maşinii dvs. şi se va scurge din rezervor în timpul deplasării, mai ales la frânări. Asiguraţi-vă că imediat după ce faceţi plinul veţi parcurge o distanţă suficientă pentru a consuma o parte din acest combustibil şi a evita în acest fel scurgerea unei cantităţi în exterior.
6. Nu folosiţi aditivi pentru combustibili. Pot avea cel mult un rol de curăţare a injectoarelor motorului şi nu de îmbunătăţire a calităţii combustibilului sau a consumului. Oricum costul unui aditiv va depăşi economia ce se poate realiza prin folosirea lui. Cumpărând astfel de aditivi veţi face o pagubă în portofel, fără niciun rezultat palpabil. În general este bine să nu cumpăraţi niciun produs care nu a fost testat şi omologat de o autoritate în domeniu din ţară.
7.Nu folosiţi dispozitivele “minune” de economisire a combustibilului apărute în comerţ (de tip magnet aplicat direct pe conducta de alimentare, pastile introduse în rezervor sau amestecătoare de aer la admisie tip vortex etc.). Reclamele arată că o astfel de pastilă pusă în rezervor sau un magnet minune pus pe conducta de alimentare ar reduce consumul cu 18-35% şi emisiile poluante cu până la 50%! Dacă acestea ar fi reprezentat soluţii tehnice valabile pentru reducerea consumului uzinele producătoare de automobile le-ar fi adoptat demult în echiparea de serie. În SUA astfel de produse au fost testate de autorităţile competente pe bancuri de probe, şi s-a descoperit că unele dintre ele au crescut eficienţa motoarelor cu maximum 1%, iar altele deloc, iar producătorii de magneţi şi pastile minune au fost chiar amendaţi când rezultatele testărilor au fost negative.
Pe timpul deplasării.
Atenţia dvs. trebuie îndreptată asupra stilului de conducere, mai ales la execuţia pornirii, a accelerărilor şi frânărilor care sunt mari consumatoare de combustibil.
1. Nu porniţi de pe loc imediat ce aţi dat la cheie. Pornind de pe loc fără un timp minim de încălzire (e suficient un minut) şi fără lubrifiere suficientă, frecarea mecanică dintre componentele metalice ale motorului este mai mare şi se produce o uzură prematură. Buna lubrifiere şi funcţionare a motorului are loc abia când uleiul ajunge la 90-100 C. Forţând motorul la rece vom produce mult fum, condens şi o ardere incompletă , deci consum mărit de combustibil şi degradare a calităţii acestuia prin impurificare cu zgură din arderea incompletă.
2. Nu folosiţi benzine cu cifră octanică superioară în scopul reducerii consumului motorului. Din experienţă proprie vă pot spune că în cel mai bun caz veţi obţine ceva “sprinteneală” a motorului la accelerări, dar nu un consum mai mic. Iar diferenţa de preţ cheltuită la pompă reprezintă de fapt un consum mărit.
3. Fiecare utilizare a frânelor înseamnă consum de energie, deci utilizaţi frânele cât mai puţin. La apropierea de intersecţiile semaforizate scoateţi din timp maneta din viteză pentru a economisi combustibil. Frânarea trebuie să fie uşoară, pe ultima porţiune de drum, fără bruscări. Când coborâţi pantele este bine să introduceţi maneta într-o treaptă inferioară şi să nu mai acceleraţi ca să folosiţi frâna de motor pentru a menţine viteza sau a o micşora.
4. Utilizarea acceleraţiei trebuie făcută lin, nu apăsaţi pedala la maxim, mai ales la pornire. Pe parcurs schimbaţi treptele de viteză la turaţiile ştiute tot fără a brusca acceleraţia.
5. Deplasarea cu viteze prea mici sau prea mari influenţează negativ consumul. La deplasarea pe autostradă cu viteza maximă de 130 km/oră consumul poate creşte cu 30-40% faţă de valoarea nominală. De asemenea, la deplasarea în localităţi, cu viteze sub 50 km/oră şi cu opriri şi staţionări dese cu motorul pornit în ambuteiaje, consumul poate creşte cu 40-50%. Trebuie să cunoaşteţi regimul de viteză cel mai economic pentru maşina dvs. Funcţie de turaţia motorului în treapta a 5-a de viteză există o valoare a turaţiei la care consumul este cel mai scăzut. Depăşirea acestei valori de turaţie duce la creşterea consumului.
6. Nu vă deplasaţi cu geamurile deschise, acestea cresc consumul cu 5%. La fel li se întâmplă celor care şi-au montat deflectoare de aer la exteriorul geamurilor. Mai bine folosiţi ventilaţia. Climatizarea este şi ea mare consumatoare de combustibil (până la un litru de combustibil în plus la 100 km rulaţi) aşa că folosiţi-o cu zgârcenie numai dacă este foarte cald şi treptele ventilatorului nu răcesc suficient.
7. Dacă automobilul nu este dotat cu un sistem start/stop, nu are sens să opriţi motorul la fiecare intersecţie blocată. Riscaţi să uzaţi peste măsură bateria de acumulatori şi demarorul prin porniri repetate, iar preţul de înlocuire a acestora va depăşi cu siguranţă eventualele economii de combustibil relizate. Oprirea motorului se poate justifica doar dacă timpul de staţionare la stop va depăşi un minut.
8. Nu tractaţi remorci sau rulote dacă doriţi economii. Dacă veţi tracta o remorcă veţi înregistra un consum mărit cu 18-25% , funcţie de mărimea acesteia, iar dacă veţi tracta o rulotă mare puteţi avea un consum crescut chiar cu 50%.
Concluzii
1. Puteţi să vă calculaţi singuri consumul folosind metoda plin-plin. Alimentaţi rezervorul şi apoi rulaţi în afara localităţii câteva sute de kilometri (sau timp de o lună rulaţi în localitate pe traseele obişnuite) apoi alimentaţi din nou complet rezervorul la aceeaşi benzinărie considerată serioasă şi notaţi kilometrii parcurşi. Împărţiţi numărul de litri de combustibil la numărul de kilometri parcurşi şi înmulţiţi rezultatul cu 100. Veţi obţine consumul de combustibil la 100 kilometri rulaţi. Cu aceste date vă puteţi planifica banii necesari cumpărării combustibilului pentru o lună.
2. Dacă veţi compara consumul obţinut cu cel înscris de producător în cartea maşinii veţi constata diferenţe semnificative atât la consumul urban cât şi la cel extraurban. Aceste diferenţe se datorează multor factori, dar sunt influenţaţi mai ales de calitatea combustibilului alimentat de la diferite pompe, de conţinutul de apă din ele, de temperatura mediului ambiant, dar şi de aglomeraţia din marile oraşe. De exemplu, consumul urban într-un mic oraş de provincie unde există doar câteva stopuri şi semafoare poate fi mult mai mic decât cel obţinut în capitală la orele de vârf ale circulaţiei.