Cumpărătorii de mașini importate de pe piața auto românească preferau în 2012 modelele Volkswagen, în timp ce în în 2022 vedetele sunt Toyota și Hyundai.
Faptul că piața auto din România a rămas pe un trend ascendent în 2022 este privit ca o victorie în contextul unei piețe europene în declin. E drept că majorarea cu 6,8% față de 2021, în timp ce pe înmatriculările de pe întregul continent au scăzut cu 4,1%, este o veste bună, însă, raportat la potențialul pieței, volumul de anul trecut este redus.
Ca să justificăm afirmația este suficient de menționat că la nivelul anilor 2007 – 2008 în România erau comercializate circa 300.000 de autoturisme noi. În 2022 înmatriculările abia au urcat până la 127.948, adică la ceva mai mult de o treime din potențial. Mai mult chiar, valori apropiate de volumul înmatriculărilor din 2022 au fost atinse atât în 2018 (130.919 unități) cât și în… 2003 (135.305 unități).
Aflată încă la mare distanță de ceea ce ar putea fi, piața autoturismelor noi din România este vizibil redusă dacă avem în vedere că în Ungaria sau Grecia, țări cu populații mult mai mici, înmatriculările din 2022 au fost de 111.524 unități, respectiv, 105.283 unități. Asta ca să nu mai vorbim despre Cehia sau Portugalia unde, la o populație de circa 10 milioane de locuitori au fost vândute 192.087 mașini, respectiv, 156.304 unități.
Și rat de motorizare arată că piața auto din România este departe de ceea ce ar putea fi. Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la acest capitol ne aflăm încă pe ultimul loc cu doar 396 de autoturisme la 1.000 locuitori. Asta în timp ce media europeană este de 564 / 1.000, iar state vecine, precum Ungaria sau Croația au 413 autoturisme / 1000 locuitori, respectiv, 445 / 1000 locuitori.
Pe fondul unei piețe reduse, comportamentul de consum al clienților s-a schimbat major. Astfel, dacă acum zece ani, în 2012, 51,3% din totalul achizițiilor de autoturisme se îndreptau către mașini cu motoare diesel, iar restul de 48,7% către cele cu propulsoare alimentate cu benzină, anul trecut doar 13,8% din vânzări erau diesel, 64,5% benzină și 21,7% electrice sau full fybrid.
Nici la nivelul segmentelor de piață lucrurile nu mai sunt asemănătoare. În 2012, din totalul de 64.436 de autoturisme comercializate 22,6% erau de clasă B (mică), 49,2% de clasă C (compactă) și 23% din clasa SUV, în 2022, clasa B a reprezentat doar 18,8%, C 26,1%, iar SUV a urcat la 42,7%. Cu alte cuvinte, aproape jumătate dintre cumpărătorii de mașini noi de anul trecut au preferat SUV-uri, un sfert compacte, iar restul s-au împărțit între celelalte clase, în special mică și mini.
Toyota și Hyundai în loc de Volkswagen și Skoda în vârful clasamentului pieței auto
Dar poate cea mai importantă modificare a pieței se observă în zona mărcilor preferate de români. Astfel, dacă în 2012 podiumul înmatriculărilor de mașini noi era dominat, după Dacia, de Volkswagen, Skoda și Renault, în 2022 vedetele pieței auto au fost, tot după Dacia, Toyota, Hyundai și Skoda.
Schimbarea se observă, mai ales, dacă analizăm cotele de piață. Și nu doar comparativ cu 2012, ci chiar și cu 2007 sau 2008. De exemplu, prin comparație cu 2007, Dacia a câștigat 1,19 puncte procentuale, urcând la 31,28% din piață. În același timp, Renault, liderul importurilor în 2007, a pierdut nu mai puțin de 3,05 puncte procentuale coborând de la 9,31% din piață până la doar 6,26%. Volkswagen, marcă aflată pe locul trei în 2007, a pierdut și ea 1,09 puncte procentuale până la 6,30% din piață, iar Skoda 0,56 puncte procentuale până la 6,78%. Totodată, Toyota a urcat de la 3,02% până la 7.79%, iar Hyundai de la 4,11% până la 7,46%.
Desigur, acest dans anual al cotelor de piață a marcat și schimbări în clasamentul înmatriculărilor. Dacă atât în 2007 cât și în 2012 Toyota și Hyundai se aflau departe de Top 5, acesta fiind pe atunci dominat de Dacia, Renault, Volkswagen, Skoda și Ford, în 2022 Toyota a urcat pe locul doi, după Dacia, iar Hyundai pe trei. Skoda a coborât de pe locul patru, iar Volkswagen și Renault au plonjat până pe șase, respectiv, șapte.
Un comportament aparte a avut marca Opel care, în 2007 ocupa locul cinci, în 2012 se afla pe locul șapte, iar în 2022 a ieșit complet din Top 10. În acești ani a dispărut complet de pe piață și marca Chevrolet, care în 2007 se afla pe locul opt, dar asta pentru că brandul american s-a retras de pe piață.
Diferențe majore între 2012 și 2022 se observă și la nivelul modelelor preferate de români. Dacă acum zece ani în Top 10 se aflau, în ordine, modelele Dacia Logan, Dacia Duster, Skoda Octavia, Renault Clio, Volkswagen Golf, Dacia Logan MCV, Ford Fiesta, Ford Focus, Skoda Fabia și Volkswagen Jetta, anul trecut, pe primele patru locuri s-au clasat doar modele Dacia – Logan, Duster, Sandero și Spring, iar pe următoarele Hyundai Tucson, Ford Puma, Toyota Corolla, Dacia Jogger, Skoda Octavia și Renault Clio.
Justificarea acestor diferențe trebuie căutată, pe lângă schimbările de comportament ale clienților, modificarea portofoliului de produse sau știința unor importatori și dealeri de a impune pe piață brandurile reprezentate, și în capacitatea unor producători de a livra mașinile dorite de clienți într-o perioadă de criză a industriei auto (lipsă semiconductori, deficiențe logistice, materii prime greu de achiziționat, etc) sau în majorarea diferențiată de la o marcă la alta a prețurilor.