Flancul anvelopei conţine toate informaţiile de bază despre aceasta. Acesta poate fi considerat “cartea de identitate” a anvelopei. Pentru o bună achiziţie a unei anvelope care să se potrivească nevoilor noastre trebuie să ştim să „citim” această „carte de identitate” a anvelopei.
În cazul în care, presiunea achiziţionării obligatorii a anvelopelor de iarnă devine din ce în ce mai puternică, o astfel de „lectură” este mai mult decât utilă. Luând ca exemplu anvelopa de iarnă Fulda Kristall Montero 3, citirea informațiilor de pe flanc se face după marcajele tipice, ilustrate şi în fotografie după cum urmează:
1. Lăţimea secţiunii anvelopei în mm.
Lăţimea secţiunii anvelopei este distanţa liniară în milimetri dintre părţile exterioare ale pereţilor late-rali ai unei anvelope umflate excluzând elevaţiile datorate etichetării (marcajelor), decoraţiunile sau benzile de protecţie sau jantele.
2. Raportul dintre înălţimea secţiunii şi lăţimea secţiunii în %.
Înălţimea secţiunii este jumătate din diferenţa dintre diametrul total şi diametrul nominal al jantei. De-a lungul duratei de viaţă a anvelopei, forma anvelopei s-a schimbat de la o anvelopă aproape circulară la una mai plată şi lăţită. Acest lucru a modificat coeficientul sau raportul de aspect (A/R) dintre înălţimea secţiunii anvelopei şi lăţimea secţiunii de la 100% la 70%, 60%, 50% şi chiar mai mic.
3. Construcţia anvelopei (R=Radială).
Construcţia unei anvelope radiale este indicată prin litera “R” din marcajul anvelopei de pe flanc.
4. Diametrul jantei în inch. Diametrele jantei au crescut în ultimele decenii. Dacă o jantă de 16” era considerată excepţională acum 10 ani, astăzi jantele de 16” sunt extrem de comune.
5. Capacitatea maximă de încărcare (indice de sarcină).
Coeficientul de sarcină al unei anvelope este o indicaţie numerică a sarcinii maxime pe care o poate duce o anvelopă la viteza indicată prin simbolul său de viteză şi la o presiune de umflare dată. Totuşi, trebuie să se ţină seama că toţi coeficienţii de sarcină, indiferent de simbolul de viteză al anvelopei, sunt pentru o viteză maximă de 210 km/h (130 mph). După această viteză, coeficientul de sarcină maxim trebuie redus. Unele anvelope, în special cele cu coeficient ZR, nu au o descriere de funcţionare. În acest caz, se recomandă să se consulte producătorul de anvelope pentru a stabili sarcinile maxime aplicabile.
6. Simbol de viteză
Simbolul de viteză al unei anvelope face parte din indicele de sarcină şi este o literă, care indică viteza maximă la care anvelopa poate duce o sarcină corespunzătoare indicelui său de sarcină (cu excepţia vitezelor de peste 210 km/h). Indicii de sarcină şi simbolurile de viteză sunt înscrise pe ambele flancuri ale anvelopelor. Primul număr denotă capacitatea de încărcare a anvelopei în aplicaţii SIMPLE, iar cel
de-al doilea număr se referă la anvelopele JUMELATE. Pot fi montate anvelope M&S (de iarnă) cu un coeficient de viteză mai mic decât cel al vehiculului. În unele ţări este obligatorie amplasarea unui autocolant la vedere pentru şofer care să indice viteza maximă a anvelopei. Această viteză nu poate fi depăşită cât timp sunt montate aceste anvelope.
7. Anvelopă FĂRĂ CAMERĂ DE AER.
Termenul “TUBELESS” (“FĂRĂ CAMERĂ DE AER”) indică faptul că anvelopa se va utiliza fără cameră de aer.
8. Marcă şi număr aprobare tip ECE.
Marca şi numărul aprobării tip ECE confirmă că anvelopa este conformă cu cerinţele reglementării ECE R30.
9. Amplasarea indicatorului de uzură a benzii de rulare.
Arată amplasarea indicatorilor de uzură a benzii de rulare (1,6 mm înălţime) din şanţurile principale ale benzii de rulare a anvelopei. Dacă anvelopa este uzată până în punctul în care indicatorii de uzură ai benzii de rulare se află la aceeaşi înălţime cu nervurile adiacente ale benzii de rulare, atunci înseamnă că anvelopa mai are o adâncime a benzii de rulare de numai 1,6 mm. Trebuie să înlocuiţi imediat anvelopele, deoarece 1,6 mm este adâncimea minimă legală a benzii de rulare.
10. Caracteristici de iarnă M&S (Mud & Snow – Noroi & Zăpadă).
Literele “M&S” indică faptul că anvelopa este o anvelopă de iarnă sau are capacităţi de rulare pe zăpadă şi gheaţă.
11. Testată şi calificată pentru “Utilizare în condiţii servere de iarnã cu zãpadã abundentã”.
Anvelopa a fost testată pentru “utilizare severă pe zăpadă” în conformitate cu procedurile de testare ISO, a fost găsită acceptabilă şi este certificată ca atare.
12. Data de fabricaţie (săptămâna, anul: deceniul 1990-1999 ).
Înainte de 2000, data de fabricaţie a anvelopei era indicată prin 3 cifre la sfârşitul numărului de serie, primele două reprezentând săptămâna de fabricaţie, cea de-a treia, anul de fabricaţie. Deceniul, 1990 – 1999, este indicat prin semnul ◄. Începând din 2000, se utilizează 4 cifre, cea de-a treia şi a patra reprezentând împreună anul de producţie.
13. Simbol de conformitate al Departamentului de Transport.
Simbolul “DOT” reprezintă conformitatea cu reglementările SUA privind anvelopele.
14. Cod producător D.O.T.
Codul de producător D.O.T. este o valoare codată pentru construcţia şi identificarea
anvelopei în conformitate cu reglementările SUA.
15. Ţara de fabricaţie.
Ţara de fabricaţie indică originea de fabricaţie a anvelopei.
16. Denumirea comercială.
Denumirea comercială a anvelopei (include denumirea familiei şi denumirea design-ului, ex. ‘Eagle F1 Asymmetric’, Winter Sport 3D’, ‘Diadem Linero’, etc.).
17. Detalii de construcţie a anvelopei (D.O.T.). Detalii de construcţie a anvelopei cerute de Departamentul de Transport al SUA (D.O.T.).
18. Marcaj al sarcinii şi presiunii (D.O.T.).
Capacitatea maximă de încărcare şi presiunea de umflare în conformitate cu reglementările SUA, CANADA, ŞI AUSTRALIA.
19. Tipul anvelopei (radial).
Anvelopa are o construcţie “RADIALĂ”.
20. Marca impusă de reglementările SUA privind informarea consumatorului (Clasa de calitate).
Marcaj impus de reglementarea SUA privind consumatorii pentru Clasificarea Uniformă a Calităţii Anvelopelor (U.T.Q.G.).