Cum se nasc automobilele Peugeot? Înainde de a fi de serie, un automobil este mai întâi rezultatul unui concept. Automobilele concept prezentate de Peugeot sunt la rândul lor adevăratele laboratoare generatoare de idei. O altfel de istorie Peugeot în care vorbind despre trecut înțelegem viitorul.
Foto: Peugeot
Ce este un automobil concept?
Industria auto investește miliarde de euro în noi tehnologii, noi materiale, noi forme. Fără excepție, toți constructorii au propriile centre de design, sau apelează la centre specializate care și-au dovedit calitățile de-a lungul anilor.
Cum se nasc automobilele Peugeot?
Automobilele concept sunt create, pe de o parte, pentru a prezenta în avanpremieră o tehnologie, o idee de design sau mai multe, noi materiale, noi viziuni, iar pe de alta, pentru a testa reacția publicului. Pentru a vedea dacă idee propusă va prinde.
Nu de puține ori, din unele concepte s-au născut adevărate capodopere ale industriei auto, iar altele au rămas doar la faza de showcar.
Cel mai important lucru este că un concept de fapt anticipează. Azi vedem pe stradă mașini sau idei tehnice care au fost prefigurate acum 10 sau poate 20 de ani în urmă printr-un concept.
Ce reprezintă un automobil concept?
Sunt mărci, pentru care prezentarea unor automobile concept nu a fost doar un simplu exercițiu de stil. Este o adevărată strategie de brand.
Îmi aduc aminte că an de an, la fiecare salon auto la care am fost prezent, standurile mărcilor franceze erau întotdeauna pline de diverse concepte și prototipuri – cum le spuneam noi – incubatoare de idei.
Și atunci ca și acium este un exercițiu interesant să încerci să observi care linie, care idee se va transpune în automobilul de serie viitor. Pentru că un concept asta face – te trimite în viitor!
Comparând cu lumea modei un concept este echivalentul haute couture versus pret a porter.
Deși are o lungă tradiție în prezentarea automobilelor concept, Peugeot a început recent să vină cu idei din ce în ce mai realiste, aplicabile aproape imediat în producția de serie.
Peugeot – 85 de ani de aerodinamică
Față de deceniile precedente, azi, noile soluții apar mult mai repede pe automobilele de serie. Iar automobilele concept sunt funcționale și mult mai realiste.
Pentru că una dintre tarele industriei auto a fost și rămâne teama de a nu greși, de a veni cu mașini care să întrunească toate criteriile, dar care în final să nu fie acceptate de public. Așa numitele mașini născute înaintea vremurilor lor.
Automobilele concept prezentate de Peugeot în ultimul timp au avut dimensiuni realiste (din punct de vedere arhitectural) fiind echipate cu elemente care pot fi utilizate și în producția de serie.
Începuturile cu Gerard Welter și Paul Bracq
Peugeot este una dintre cele mai vechi mărci la nivel mondial. O marcă sinonimă cu istoria automobilului. Și o marcă care și-a făcut un titlu de glorie din a surpinde de fiecare dată, în întreaga sa existență de peste 210 ani, prin idei îndrăznețe și abordări curajoase.
Primul exercițiu de stil asimilat unui concept car s-a născut în 1984: Peugeot Quasar.
Era vorba de o adevărată vitrină tehnologică, și a fost pentru prima dată când inginerilor și proiectanților li se oferea un “cec în alb” pentru a crea un obiect fantastic, în afara oricărei constrângeri industriale.
Gérard Welter, care era designer și la acea vreme, a proiectat caroseria pe baza unei schițe făcute de Eric Berthet. El a fost unul dintre creatorii stilului Peugeot 205 și a devenit Directorul de Design al mărcii, funcție pe care a ocupat-o din 1998 până în 2007.
Interiorul futurist pentru acea vreme a fost proiectat de Paul Bracq. Baza șasiului este derivată din legendarul 205 Turbo 16, la fel ca și motorul, dus cu acea ocazie la 600 CP.
Automobilele concept care au urmat au menținut întotdeauna o legătură cu lumea curselor auto, atât de dragă lui Gérard Welter.
Prezentat la „Festivalul vitezei” de la Goodwood, Peugeot Proxima era propulsat de un motor V6 bi-turbo de 680 CP. Cu un motor similar, Peugeot Oxya avea să atingă 350 de km/h pe ovalul de viteză de la Nardo, în 1988.
Epoca Gilles Vidal – noua strategie
Venirea lui Gilles Vidal în 2010 a marcat abordarea unei direcții cu totul noi în materie de stil, conceptul SR1 inaugurând o nouă eră a designului pentru automobilele mărcii franceze.
În 2012, conceptul Onyx reprezenta primul manifest de design al mărcii, promovând materiale în stare naturală precum cuprul și o nouă poziție a emblemei Peugeot în centrul grilei.
Linia Onyx a fost de asemenea, și prima expresie a mobilității diversificate, incluzând bicicletele și scuterele concept.
Explorările stilistice au continuat prin intermediul conceptelor 308 R HYBRID sau 508 PEUGEOT Sport Engineered, dezvoltate cu ajutorul diviziei Peugeot Sport.
Acesta din urmă stă la baza unui automobil de serie. Așa cum a fost cazul ulterior pentru 306 hunting estate care a prefigurat faceliftul aplicat modelului 306 din 1999, 20(cuore) care a anticipat 206 CC sau conceptul Peugeot RCZ care s-a transpus în realitate prin coupé-ul cu același nume.
Nașterea automobilelor concept
La începutul căutării sursei de inspirație, designerii caută semnale rapide ale tendințelor emergente dintr-o mare varietate de domenii precum arhitectura, moda, artele sau noua mobilitate.
Scopul este de a descoperi noi așteptări, noi nevoi, în alte domenii. Se iese din lumea auto pentru pentru a se descoperi noile tendințe, venindu-se astfel în întâmpinarea noilor nevoi ale viitorilor clienți. Aceste reguli se aplică designului exterior sau interior, dar și cercetării nuanțelor și materialelor sau a graficii.
Odată specificațiile stabilite (așa-numitul tablou de stare), Departamentul de design lansează o competiție între toți designerii proprii.
Se întocmește o listă scurtă și sunt realizate modelele digitale. Urmează modelele la scară 1:1 modelate din lut, pentru a fi observate volumele și echilibrul general al proiectului.
După deliberare și aprobare este selectat cel mai bun proiect, acesta îndeplinind toate specificațiile inițiale.
Este un proces contra-cronometru
Urmează o fază de digitalizare 3D și CAD pentru proiectarea unui model digital foarte precis. Un nou model mai detaliat la scară 1:1 este apoi produs. Acest model va fi folosit pentru a se rafina detaliile, ajustările, suprafețele și pentru a defini culoarea finală a conceptului.
Procesul este identic si pentru interior.
Proiectul este apoi încredințat companiilor specializate în realizarea, machetarea și producția pieselor unicat. Sunt singurele capabile ca să îndeplinească și cele mai detaliate dorințe sau cerințe ale unui designer.
Una dintre provocările majore în construcția unui automobil concept este reprezentată de constrângerea de timp. De cele mai multe ori, proiectul este realizat pentru un eveniment de anvergură, cum ar fi o expozitie și, prin urmare, nu poate fi livrat cu întârziere.
În mai puțin de un an trebuie să se treacă de la schițe la un obiect funcțional și finisat. Chiar dacă noile
instrumente digitale, cum ar fi sistemele de realitate virtuală sau C.A.V.E (Cave Automatic Virtual Environment) facilitează extrem de mult partea de proiectare, rafinarea detaliilor este posibilă doar pe
obiectele fizice.
Se apelează la parteneri externi
Automobilele concept sunt, de asemenea, o oportunitate de a forma parteneriate cu IMM-uri sau creatori din alte domenii.
Pentru EXALT, un parfum personalizat a fost creat pentru a amplifica experiența până la nivelul simțului olfactiv cu ajutorul parfumierilor de la EX-NIHILO.
Pentru e-LEGEND, detaliile interioare din lemn de esență paldao au fost modelate de producătorul de mobilă HERVET.
Sunt încheiate parteneriate si cu companii de top la nivel global, cum a fost cazul Samsung pentru INSTINCT sau FOCAL pentru Foodtruck și FRACTAL.
Laboratoare pentru idei
Automobilele concept au jucat un rol major în tranzitia mărcii spre un nivel superior al pieței. Astfel, nivelul lor tehnologic și sofisticarea au putut fi regăsite la vehiculele produse în serie de Peugeot
Automobilele concept sunt adevărate locomotive, proiecte care unesc toți jucătorii cheie ai companiei. Acestea permit explorarea viitorului în jurul unei viziuni comune.
Modele Peugeot care au obținut de-a lungul anilor titlul de Mașina Anului
În timp ce anumite studii de design au inspirat exteriorul anumitor modele, altele au avut o contribuție majoră la evoluția interiorului modelelor produse în serie.
Fiecare automobil concept este un autentic laborator generator de idei.Unele dintre ele au fost proiectate utilizându-se inovații cu mult înaintea vremurilor. Și chiar dacă nu sunt proiectate pentru producția de serie,
multe dintre elemente sunt utilizate pentru produse din gama comercială.
Exemple de idei transformate în realitate
TOUAREG: în 1996, acest mic automobil concept cu aspect de buggy era propulsat de un motor electric alimentat cu baterii, ceea ce îi conferea o autonomie de 4 ore. Un mic motor termic putea extinde autonomia
acționând ca un generator: așa s-a născut “range extenderul”!
MOONSTER & 4002: aceste două proiecte nu s-au născut din imaginația designerilor brandului, ci cu ajutorul unor extrem de talentați utilizatori de internet!
Peugeot a fost primul producător de automobile care a lansat 2 concursuri internaționale de design, în 2000 și
2002. Recompensa a fost producția proiectului la scara 1:1 și prezentarea acestuia la standurile mărcii prezente la Targurile internaționale.
Prin intermediul lui Gilles Vidal, Directorul de Design, Peugeot a lansat „Școala de vară” în 2018, unde timp de o lună, 12 designeri studenți sunt primiți și supravegheați în cadrul Automotive Design Network (DN) din Vélizy Villacoublay.
În totală concentrare, acești tineri creativi pot experimenta designul a 4 proiecte sub îndrumarea profesioniștilor din domeniul designului.
SESAME: arhitectură dezvoltată pe înălțime și uși glisante electrice pentru o accesibilitate optimă. Acesta a fost prologul proiectului 1007!
EX1: anul aniversării celor 200 de ani de istorie a mărcii – EX1, un automobil 100% electric, a bătut trei recorduri mondiale de viteză și înregistrat alte trei noi recorduri pe legendarul circuit din Montlhery
(Franța). Tot acolo 404 Diesel a depășit mai multe recorduri de anduranță în 1965.
SR1: a marcat reînnoirea stilului de design clasic al mărcii, SR1 a inspirat zonele laterale ale primei generații 208, fiind totodată automobilul concept care a prezentat pentru prima dată Peugeot i-Cockpit®.
Priviri în viitor
ONYX: se evidenția printr-o caroserie care combină fibra de carbon și cuprul, cu suprafețe lăsate în mod deliberat brute și un interior confecționat dintr-un material inovator și ecologic numit “Newspaper Wood”.
Acesta era fabricat din ziare folosite, unite și comprimate. Onyx era propulsat de un V8 HDi Hybrid4 de 600 CP (+ un supliment electric de 80 CP) produs de Peugeot Sport și conceput pentru 908.
EXALT: silueta sa și planșa de bord i-au ghidat pe designeri în proiectarea noului 508, un sedan cu o siluetă dinamică. Decorul din lemn pentru portbagaj a fost utilizat pe ediția limitată 508 SW First Edition.
Materialul scaunelor cu „dungi de tenis” a inspirat tapițeria utilizată de noul 3008.
QUARTZ: planșa de bord a acestui concept car a fost folosită pe noul 3008, iar instrumentarul de bord holografic este acum unul dintre atu-urile noului 208.
FRACTAL: 80% din componentele sale sunt printate 3D, iar împreună cu FOCAL a fost dezvoltată o nouă experiență de sunet în sistem 9.1.2.
Urmează propulsia electrică și deplasarea autonomă
INSTINCT: cu o aerodinamică inteligentă și un profil „shooting brake” care anunță noul Peugeot 508 SW, Instinct beneficiază și de un parteneriat cu Samsung.
Pentru prima dată în istoria Peugeot, Instinct nu a fost prezentat la un salon auto, ci la Mobile World Congress de la Barcelona.
e-LEGEND: este pariul cu viitorul. Un automobil cu linii retro ce îmbracă cea mai avansată tehnologie și care pregătește publicul pentru propulsia electrică.
Prezentat la Salonul Auto de la Paris din 2018, acesta reprezintă o interesantă viziune ce conține întregul ADN al mărcii, dezvoltat în cei 120 de ani de istorie.
Prezentă în peste 160 de țări prin intermediul a 10.000 de puncte de vânzare. Marca a comercializat aproape 1.500.000 de vehicule în întreaga lume în 2019.