Pentru a putea atinge ținta propusă a unui preț sub 20.000 de euro, în ciuda asamblării în Europa, Renault Twingo are nevoie de o strategie care include împărțirea costurilor cu companii chineze.
Încă din momentul în care șeful grupului Renault, Luca de Meo, a anunțat dezvoltarea proiectului Legend (Twingo), la începutul lui noiembrie, și ținta de a îl comercializa cu un preț sub 20.000 de euro, toți cei care cunosc costurile asamblării unui vehicul electric în Europa s-au întrebat „cum va fi posibil?”. Presa franceză a căutat specialiști și colaboratori apropiați ai grupului francez pentru a lămuri misterul.
Ei bine, acum, lucrurile par a fi ceva mai clare și arată chiar un detaliu de mare interes pentru români: proiectul Legend va evolua și către un viitor model Dacia, varianta electrică a Sandero, care ar trebui să ajungă pe piață în jurul anului 2028.
Este evident că mulți producători auto încearcă să aducă pe piața europeană mașini electrice cu prețuri reduse pentru a atrage clienții care, în prezent, consideră aceste vehicule imposibil de achiziționat din cauza sumelor solicitate la achiziție. Doar în acest an, companii precum Stellantis – care a prezentat Citroen e-C3 și pregătește Fiat Panda, sau BMW – care a prezentat Mini Cooper E, au dezvăluit propriile idei de modele electrice accesibile, în timp ce Volkswagen pregătește ID.2 și chiar ID.1 și „frați” purtând marca Skoda, Tesla pare aproape de prezentarea Model 2, iar alți producători au în dezvoltare modele care să poată rivaliza cu ofensiva mărcilor chineze în Europa. Asta ca să nu mai vorbim despre cel mai accesibil model electric de pe piață, foarte cunoscutul Dacia Spring.
În acest context, viitorul Renault Twingo – cu un design retro – a fost deja prezentat de grupul din Hexagon, iar jurnaliștii francezi spun că acesta va fi asamblat la uzina slovenă din Novo Mesto, acolo unde generația actuală iese de pe banda de asamblare cu un preț de 25.250 de euro. Din viitoarea ofertă a francezilor nu trebuie uitat foarte apropiatul Renault 5, model asamblat în Franța, la Douai, al cărui preț de bază va fi, conform oficialilor companiei, de 25.000 de euro.
De altfel, acest Renault 5, și el inspirat puternic din istoria mărcii, era anunțat de Luca de Meo încă din 2020, iar în 2021, atunci când a fost dezvăluit conceptul, era considerat un viitor model cu un preț de 20.000 de euro. A devenit însă repede clar că asamblarea acestui model în Franța, cu toate eforturile Renault de a muta furnizorii lângă uzina de la Douai, nu se poate încadra în marja de preț propusă. Totuși, CEO-ul grupului francez din care face parte și Dacia nu a abandonat ideea de a dezvolta în Europa un vehicul electric care să poată fi comercializat cu 20.000 de euro.
A apărut ideea unui nou Twingo, dezvoltat pe aceeași platformă ca și Renault 5 – fosta CMF-B EV redenumită AmpR Small odată cu intrarea în funcțiune a diviziei de mașini electrice a grupului Renault, Ampere. Pentru a reuși să reducă o parte dintre costuri astfel încât Twingo să nu aibă soarta Renault 5, șeful companiei a decis să caute un parteneriat cu Smart – marcă a grupului Mercedes care își produce vehiculele în China -, dar și cu noul colaborator Geely, companie asiatică cu care francezii deja lucrează în cadrul diviziei de motoare termice Horse.
Deși asamblarea viitorului Twingo în China – la fel ca Dacia Spring și noile modele Smart – ar fi asigurat costuri de producție mai mici și o încadrare mai facilă în ținta de 20.000 de euro, Renault a ales să producă modelul în Slovenia pentru a evita eventualele taxe impuse de unele state din Uniunea Europeană produselor venite din această țară. În acest sens, surse ale publicației franceze L`Argus, arată că, în viitor, atât Renault Twingo cât și Smart #2 vor fi asamblate unul lângă altul în uzina slovenă.
Tot în ideea de a reduce costurile, francezii au ales ca Twingo să utilizeze o baterie LFP, mai ieftină și mai puțin performantă decât cea NMC care va echipa viitorul R5. În plus, Luca de Meo a declarat presei franceze că urmărește îndeaproape modul în care chinezii de la BYD folosesc bateriile LFP, inclusiv integrarea lor în caroserie (Blade).
Aceleași surse L`Argus arată că, în cazul Twingo, este de așteptat ca bateria să nu depășească 50 kWh, iar consumul de energie să coboare – datorită greutății reduse a mașinii și inovațiilor tehnice – la circa 10 kWh/100 km. Astfel, autonomia s-ar putea încadra între 300 km și 400 km. Și motorul utilizat de Twingo va fi unul frugal sau, mai exact, o versiune mai ieftină a celui care va fi utilizat de Renault 5 (e-PT 100).
O altă reușită a grupului Renault care va reduce costurile de producție pentru Twingo este dezvoltarea lui într-o perioadă foarte scurtă de doar doi ani și, mai ales, reorganizarea întregului ciclu de dezvoltare astfel încât divizia de software să primeze în fața echipelor care se ocupă cu partea mecanică. În plus, asemănător Tesla, Renault încearcă din răsputeri să reducă măcar parțial complexitatea produselor, inclusiv a lui Twingo. „Când am ajuns la Renault, o mașină era alcătuită din aproximativ 2.600 de componente. Am scăzut la mai puțin de 800 pentru R5”, a declarat recent Luca de Meo, adăugând și că „pe parcursul ciclului de viață al produsului, estimăm că putem elimina încă până la 70 de componente. Printre alte economii, acest lucru va reduce timpul necesar pentru asamblarea fiecărei mașini, crescând astfel producția liniilor de asamblare”.