Cumpărăm, dar mai întâi verificăm

Cumpărarea unei maşini rulate reprezintă un risc deosebit. Pe lângă verificarea actelor de identitate şi de provenienţă, sunt necesare verificări tehnice atente, vizuale şi prin rulaj.

Deşi verificările tehnice se recomandă a fi făcute la un laborator auto (cum este cel din Târgul Vitan ,de exemplu) sau la un atelier service auto, există destui automobilişti care posedă destule cunoştinţe tehnice şi vor să verifice personal maşina rulată înainte de cumpărare. Pentru aceştia amintim verificările cele mai importante ce trebuie făcute.

Verificarea exterioară a caroseriei
-Se observă existenţa micilor deformări, chiar lipsa vopselei pe anumite porţiuni. Acestea nu trebuie să ocupe suprafeţe mari pentru a nu necesita reparaţii;

-Se examinează calitatea vopselei şi luciul acesteia, eventualele zgârieturi. Se observă pe timp cu soare, nu pe timp ploios, nici la lumina unui bec din parcare. Atenţie la punctele sau zonele de coroziune. Ea apare pe aripi şi contraaripi, la praguri şi subpraguri, la masca faţă sau sub podeaua autoturismului. Este bine să o urcaţi pe o rampă pentru a observa podeaua şi pasajele cu atenţie;

-Verificaţi integritatea barei paraşoc din plastic, a oglinzilor retrovizoare, a braţelor ştergătoarelor, starea de uzură a anvelopelor, a jantelor etc;

-Controlul portbagajului. Verificaţi absenţa coroziunii, anumite urme de accident pe planşeu, existenţa roţii de rezervă, a cricului, a cheii de roţi şi a trusei medicale de prim ajutor, a triunghiului reflectorizant şi a stingătorului de incendiu etc.
Verificări în habitaclu
-Starea de curăţenie a mochetei, a huselor şi îmbrăcăminţii scaunelor;

-Starea covoraşelor din cauciuc şi aspectul mochetelor;

-Buna fixare, reglajele  şi jocurile la scaune, funcţionarea centurilor de siguranţă;

-Funcţionarea comenzilor şi indicaţiile aparatelor de la bord. Se acţionează pe rând farurile, semnalizările, claxonul, geamurile electrice, închiderea centralizată, oglinzile electrice, ştergătoarele de parbriz, telecomanda pentru uşi, ventilaţia, climatizarea, încălzirea electrică a lunetei, funcţionarea sistemului audio şi a alarmei precum şi a celorlalte instalaţii de la bordul autoturismului. Se verifică mecanismul de reglare a poziţiei volanului;

-Odată cu acţionarea  comenzilor se verifică şi funcţionarea lămpilor martor de pe tabloul de bord şi a aparatelor de indicare a temperaturii apei, presiunii uleiului. Pe timpul rulajului de probă se verifică  turometrul, kilometrajul etc.

Verificarea compartimentului motor
-Nivelul de lichid de frână scăzut în rezervorul pompei centrale ne arată că există scurgeri din instalaţie pe la etriere, cilindri receptori sau la garniturile pompei centrale de frână. Unele prelingeri existente la nivelul pompei ne arată că garniturile acesteia trebuie înlocuite;

-Existenţa scurgerilor la buşonul de umplere cu ulei, la buşonul de golire de sub motor sau pe la garnitura capacului culbutorilor ne indică de asemenea garnituri ce trebuie înlocuite. Dar un motor curăţat de curând poate acoperi existenţa unor scurgeri pe la garnituri şi va trebui să verificaţi dacă apar scurgeri după efectuarea probei de rulaj;

-Calitatea uleiului. Uleiul de  pe jojă sau de pe dosul buşonului de umplere trebuie săaibă calităţi deungere. Să nu conţină particule arse de zgură (când îl picurăm pe o bucată de hârtie sugativă,) să nu miroasă a combustibil şi să nu curgă de pe jojă când scoatem joja (prezintă  vâscozitate scăzută şi este impropriu ungerii), să fie onctuos la pipăit (pentru a asigura ungerea) etc. Schimbarea culorii uleiului spre maroniu, gri sau alte culori gălbui ne indicăprezenţa lichidului de răcire în ulei, putând fi vorba de o garnitură de chiulasă care nu mai etanşează suficient şi necesită înlocuire;

-Scăderea nivelului lichidului în vasul de expansiune ne semnalează pierderi de lichid de răcire pe conducte, prin garnituri sau pe la radiator;

-Starea de funcţionare a amortizoarelor se poate verifica prin apăsarea caroseriei cu mâna şi observând revenirea liberă a acesteia fără mai multe oscilaţii;

-Scăderea nivelului lichidului în servodirecţie se poate datora tot unor neetanşeităţi în conductele acesteia care trebuie rezolvate.

Verificări în rulaj
-Motorul trebuie să pornească la 1-2 acţionări ale cheii de contact. Se ascultă motorul la relanţi, dacă acesta este bine reglat va avea un mers rotund;

-Şi culoarea fumului la eşapament ne poate arăta starea motorului. Fumul albastru indică un consum mare de ulei, fumul alb ne arată prezenţa lichidului de răcire în ulei (atenţie la garnitura de chiulasă), fumul negru ne arată o ardere incompletă şi un consum exagerat de combustibil;

-Greutatea introducerii manetei în diferite trepte de viteză ne arată că pot exista probleme tehnice în cutia de viteze sau cel puţin la reglajul poziţiei manetei. Dacă după reglajul poziţiei manetei dereglările cutiei persistă este necesarăintervenţiaunui specilist;

-Se execută un rulaj de probă pe un traseu prin oraş şi un traseu pe autostradă şi se urmăreşte comportamentul maşinii la accelerări şi la frânări, la menţinerea direcţiei, dacă se lasă liber volanul câteva momente la v=80-100 km/h. Direcţia nu trebuie să se modifice în mod simţitor, astfel înseamnă că geometria roţilor nu este bună sau paralelismul s-a dereglat şi trebuie refăcut. Chiar şi o anvelopă mai dezumflată poate dezechilibra direcţia;

-Verificarea eficienţei frânelor: pe un drum drept, puţin necirculat, la viteza de 80-90 km/h se frânează de urgenţă, brusc. Nu trebuie să se modifice direcţia de deplasare, maşina trebuie să rămână în linie dreaptă dacă are frânele reglate corect. Defecţiunile constatate la mecanismul de direcţie şi la instalaţia de frânare trebuie remediate imediat la un atelier pentru a nu periclita siguranţa circulaţiei;

-În afara acestor verificări, la maşinile produse în ultimii trei-patru ani de fabricaţie, trebuie verificate echipamentele noi existente pe acestea: injecţia de combustibil, aprinderea (comandată prin calculatorul electronic), dispozitivele de îmbunătăţire a frânării (ABS, ESB etc.), dispozitivele electrice şi electronice de comandă şi supraveghere a altor instalaţii de la bord etc. Toate acestea  pot fi verificate numai de către specialişti, la un atelier service destinat mărcii şi modelului de maşină pe care doriţi să o cumpăraţi.

 Când aveţi orice dubiu privind funcţionarea unei instalaţii de pe maşină trebuie să mergeţi cu ea la un atelier şi să faceţi verificarea împreună cu un specialist.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top