Piaţa auto second hand a înregistat o revenire puternică în ultimul an, vânzările de maşini rulate din primele șase luni ale anului 2012 depăşind de peste două ori pe cele din aceeaşi perioadă a anului 2011.
Criza economică mondială continuă să se manifeste în multe sectoare în România. Unul dintre cele mai afectate de criză este sectorul vânzărilor de automobile noi. Cu unele excepţii, majoritatea dealerilor auto prezenţi în România au înregistrat în primul semestru din 2012 vânzări mai mici decât în același semestru din anul 2011, care a fost de asemenea un an de criză.
Din cauza lipsei banilor cash și a unor posibilităţi de creditare avantajoase din bănci tot mai mulţi cumpărători români și-au îndreptat atenţia spre sectorul mașinilor rulate, mult mai ieftine, în acest sector înregistrându-se vânzările cele mai mari din acest an.
Situaţia înmatriculărilor Piaţa auto din România se numără printre pieţele din Uniunea Europeană cu un ridicat ritm de creștere
Situaţia înmatriculărilor Piaţa auto din România se numără printre pieţele din Uniunea Europeană cu un ridicat ritm de creștere, în primele șase luni ale anului 2012 fiind înmatriculate 40.115 automobile (atât noi și cât și rulate), față de 38.024 în aceeași perioadă a anului 2011 (105,5%).
Dacă luăm însă în calcul numai înmatriculările de autovehicule noi din luna iunie 2012 acestea au fost mai mici, de 8.550 unităţi, în scădere cu 15,9% față de iunie 2011 (9.915). Iar dacă ne referim numai la categoria autoturismelor noi, la Dacia Logan care ne interesează aici, în luna iunie 2012 au fost înmatriculate 2.245 unități, mai puține cu 12,78% față de luna iunie 2011 (2.870 unități).
La automobilele Dacia noi (inclusiv autoutilitare Dacia) numărul celor înmatriculate în semestrul I in 2012 a fost de 9.183, mai mic cu 10,6% față de luna iunie 2011 (9.726 unități). Deci având în vedere vânzările mai scăzute la mașinile noi, constatăm că în acest an creșterea numărului de înmatriculări, realizată pe primele șase luni, se datorează exclusiv numărului mai mare de mașini rulate înmatriculate.
De aceea, ne-am propus să analizăm piața autoturismelor Dacia Logan rulate, deja înmatriculate, care sunt oferite spre vânzare la prețuri destul de acceptabile pentru cei cu bani mai puțini. Mai ales că pentru acestea nu mai este necesară plata taxei de înmatriculare.
Cele mai vechi automobile Dacia Logan, fabricate începând cu septembrie 2004, prezente pe piaţă, au vechimi cuprinse între 7 și 8 ani.
Am analizat ofertele de pe site-urile specializate de pe Internet și cele din Târgul Vitan din capitală și am centralizat mai jos câteva rezultate. Cele mai vechi automobile Dacia Logan, fabricate începând cu septembrie 2004, prezente pe piaţă, au vechimi cuprinse între 7 și 8 ani. Ele au rulaje peste 100.000 km și sunt oferite la preţuri sub 3.000 euro (Exemple: un Logan cu motor de 1,6l/90 CP și 135.000 km rulaţi este oferit la preţul de 2.900 E, iar unul cu motor de 1,4l/75 CP și 100.000 km rulaţi la preţul de 2.600 E).
Totuși, la aceste exemplare, fabricate în 2004, nu putem fi prea siguri că numărul de kilometri afișat la bord este cel real și nici starea de uzură exactă a subansamblurilor nu poate fi cunoscută. Cele mai multe Dacia Logan rulate oferite pe piaţă au vechimea cuprinsă între 4 și 5 ani, fiind înmatriculate între anii 2007 și 2009. La această vechime majoritatea proprietarilor, deși le-au folosit fără probleme deosebite, doresc să le vândă pentru a-și lua altă mașină nouă. (Detalii în tabel).
Concluzii Pe piaţa automobilelor de ocazie cele mai vândute sunt mărcile VW din import și Dacia din ţară. Modelele din marca VW sunt oferite la preţuri ce pot ajunge și până la 10.000 euro, nefiind accesibile tuturor celor ce-și doresc o mașină rulată, dar cele din marca Dacia rulate se oferă la preţuri mult sub 5.000 euro.
Dacia Logan devine o alternativă bună pentru cumpărătorii cu bani mai puţini
Astfel, Dacia Logan devine o alternativă bună pentru cumpărătorii cu bani mai puţini, dar care își doresc o mașină fiabilă, confortabilă și cu cheltuieli de întreţinere mici. Acești cumpărători trebuie să ţină seamă totuși de câteva aspecte: – Cele mai avantajoase sunt mașinile cu o vechime până la 5 ani și un rulaj sub 50.000 km (cu condiţia ca acest rulaj să fie cel real).
Ele pot fi cumpărate cu preţuri între 3.300 și 3.600 E, ceea ce reprezintă cam 45% din valoarea de nou. Este bine să fie cumpărate direct de la primul proprietar și să posede o carte de service cu toate intervenţiile făcute. Cumpărarea de la alţi proprietari sau de la intermediari (samsari) ridică serioase semne de întrebare asupra kilometrilor reali parcurși, asupra reparaţiilor sau accidentelor suportate și uneori chiar asupra provenienţei automobilului.
Automobilele cu rulaje medii în jur a 60.000 km și vârste peste 5 ani, deși sunt încă în stare de bună funcţionare, vor începe să scoată bani din buzunarul noului proprietar (pentru înlocuirea kit-ului de distribuție și a pompei de apă sau, uneori, chiar pentru kit-ul de ambreiaj).
De asemenea, pot apare alte cheltuieli inerente pentru schimbarea unor elemente uzate de la direcţie și suspensie, bucși din cauciuc, arcuri, amortizoare, pivoţi etc., dar acestea nu sunt cheltuieli prea mari și pot fi suportate de noul proprietar. Dar, atenţie! După 5-6 ani de folosinţă mai apar și primele probleme de coroziune metalică a caroseriei, așa că cei ce vor dori să le achiziţioneze vor trebui să verifice caroseriile cu mare atenţie, mai ales pe cele care au fost chituite și revopsite.
Cele mai dezavantajoase sunt automobilele cu rulaje mari, peste 100.000 km.
Deși cunosc multe cazuri de automobile Dacia Logan care au rulat ca taximetre chiar 200.000 km și au avut un comportament bun, iar din discuţiile cu cei care le-au folosit a reieșit că au fost fiabile și nu au prezentat defecţiuni majore (când reviziile au fost executate la timp, iar consumabilele și piesele uzate au fost înlocuite corespunzător), totuși acestea nu reprezintă o soluţie economică pentru un cumpărător.
Datorită exploatării îndelungate, taximetriștii, după un rulaj mare care depășește mult 100.000 km, încearcă să le vândă la preţuri chiar sub 2000 E dorind să scape de cheltuielile de mentenanţă mari ce se vor ivi la motor, suspensie, sau la cutia de viteze. Bineînțeles că aceste cheltuieli mari nu este cazul să le suportaţi dvs.!