Scoate crema solară de la naftalină, pentru că, în cele ce urmează, avem radiații, curent (și de aer, și de baterie), adrenalină și un gram de risc. Dacă de radiații te protejezi cu cremă – cu plăcere pentru pont! –, cu restul te descurci singur, nene! Și cum un om informat e un om puternic (și pe jumătate protejat, aș spune eu), te informez că trotineta este apanajul elitiștilor. Dacă te-a pufnit râsul, te invit să citești mai departe câteva curiozități despre trotinete! Foto: newatlas.com, mymobelity.be, yankodesign.com
„Toți pârliții au trotinetă!“ Ba, pardon, monșer! Ai greșit adresa. Pe când o grămadă de indivizi aveau mașini, prin 1915, așa, doar câțiva aleși se plimbau cu Autoped, prima trotinetă din lume. Ciudat, dar drăcovenia asta mergea cu 32–40 km/h (depinde de surse), deci azi ar fi fost ilegală! Avea un motor pe benzină, în patru timpi, de 155 cm3 și costa 100 de dolari americani. În 2007, un exemplar a fost vândut la o licitație a casei Bonhams, din Londra, cu 1600 USD, dar era ruginit și demontat.
Poftim! Cine mai e pârlit acum? Te și văd cum îți retragi cuvintele și cum ne vezi pe noi, trotinetiștii, descendenți de seamă ai păturilor de vază. Dar prin venele noastre nu curge doar sânge albastru, ci și multă, multă adrenalină. Suntem niște nebuni frumoși, care stăpânim armăsari zvăpăiați. Bine, oficial, niciunul nu depășește 25 km/h, că așa-i legea. Neoficial, mai vezi câte un călăreț punându-și gâtul gaj prin intersecții, cu 80 km/h. Noi, cei din Asociația Trotinetiștilor cu Țiglele pe Casă, ne delimităm de ei și aruncăm cu agheasmă asupra lor, de fiecare dată când îi zărim. Dar ei există și au trotinete rapide.
Curiozități despre trotinete – pedal to the metal
Cât de rapide? Ei bine, cea mai rapidă dintre ele s-ar numi Rion RE90 și ar atinge 120,8 km/h. Producătorul spune că e „world’s first and only hyperscooter“. Cântărește 27 kg, pentru că e plin de fibră de carbon și aluminiu. Are două motoare care – atenție! – produc o putere maximă de… 100 kW! Adică, pentru o scurtă perioadă de timp, dezvoltă 161 CP! Sigur, are anvelope slick și este echipată cu frâne pe discuri de 140 mm, cu câte patru pistonașe pe fiecare roată. Nu există frână electromagnetică, pentru că, la inerția pe care o are, ar fi ineficientă. La 25 km/h, autonomia este de 96 km. Prețul? 8400 de euro!
Citește pe AutoExpert ➡ Cât consumă o trotinetă? 💡
Acum, să nu crezi că trotinetele sunt bune doar la rupt șoseaua. Sunt bune și la cărat marfă. Că doar ne împiedicăm mereu prin trafic de tinerii agenți Glovo, Tazz și Takeaway. S-au prins și producătorii de trotinete de asta, așa că încep să se dezvolte și în sensul ăsta. Uite aici un fel de chestie. Un hibrid între trotinetă, bicicletă și scuter, care își schimbă aspectul și dimensiunile după chipul și asemănarea mărfurilor pe care le cară.
Pe scurt, își variază ecartamentul pe față, ca să intre mai multă marfă sau să fie mai agil. Astfel, poate avea o lățime minimă de 65 cm, ca să intri fără efort printre mașinile de la semafor, sau una maximă de 100 cm, ca să care suficientă mâncare chiar și pentru cele mai flămânde guri. Și, evident, orice lățime intermediară. În cel mai „gras“ caz, volumul atinge 172 l, deci mai mare decât portbagajul Toyotei Aygo!
Citește pe FloteAuto ➡ Numărul accidentelor grave cu trotinete electrice s-a dublat în 2022 💡
Deci, recapitulăm: și cu pedigri, și rapide, și utile. Bine, nu toate odată. Dar, recunoaște, ce scuză mai ai acum să nu-ți cumperi o trotinetă? Cred eu că doar una, siguranța. Recunosc că, și după 6 ani de plimbat aproape zilnic pe platformă, încă mă mir că am scăpat netăvălit, deși am respectat cât am putut regulile de circulație și de bun-simț. Am ieșit din niște situații cel puțin hazardate, de cele mai multe ori din vina șoferilor. Deci, domnilor primari, haideți odată cu pistele alea pentru biciclete și trotinete, ca să reducem poluarea și haosul din oraș fără să ne punem gâtul gaj!