Grupul Renault SA, proprietarul Dacia, s-a confruntat cu o criză severă de lichiditate în cel mai grav moment al pandemiei de coronavirus şi s-a bazat pe un împrumut garantat de stat pentru a supravieţui.
Un raport al Curţii de Conturi din Franţa arată în mod detaliat cât de dificilă era situaţia financiară a Renault în prima jumătate a anului 2020, când uzinele şi reprezentanţele auto au fost închise cu prilejul carantinelor introduse din cauza Covid-19.
La acea dată, preşedintele Renault, Jean-Dominique Senard, şi directorul general interimar, Clotilde Delbos, au descris împrumutul garantat de statul francez, în valoare de până la cinci miliarde de euro, drept important pentru companie, sub forma unei plase de siguranţă.
La final, cele patru miliarde de euro trase de Renault din acel împrumut până la finele lui 2020 „s-au dovedit esenţiale pentru continuarea activităţii grupului”, se arată în raportul Curţii de Conturi din Franţa.
La fel ca şi restul industriei auto, Renault a fost lovit din plin de scăderea semnificativă a vânzărilor de automobile în 2020. Însă grupul francez a avut de suferit mai mult decât rivalii Volkswagen AG şi Stellantis NV din cauză că pandemia a venit într-un moment în care tocmai ieşea dintr-o criză managerială provocată de arestarea în 2018 a fostului CEO Carlos Ghosn şi o perioadă de extinderea agresivă a cotei de piaţă.
Atunci când pandemia s-a instalat în Europa şi Franţa a intrat în carantină, situaţia financiară a Renault a devenit din ce în ce mai dificilă iar compania a fost forţată să ceară un împrumut garantat de stat, susţin auditorii francezi. Un plan de reducere a costurilor, care ar fi fost mult mai important decât cele două miliarde de euro anunţate anterior, a fost blocat deoarece ar fi avut consecinţe inacceptabile pentru forţa de muncă, se arată în raportul auditorilor.
Chiar dacă împrumutul garantat de stat a permis ca bilanţul Renault să rămână unul net pozitiv, „nu a rezolvat problema structurală a profitabilităţii”, concluzionează auditorii.
Ca răspuns la raportul Curţii de Conturi din Franţa, Renault a precizat că împrumutul garantat de stat a permis companiei să dispună de lichidităţi şi să îi liniştească pe investitori.
„În joc nu a fost supravieţuirea companiei ci nivelul suficient de lichiditate”, a precizat constructorul auto. Renault a rambursat un miliard de euro din acest împrumut anul trecut şi intenţionează să ramburseze o sumă similară în acest an, a declarat luna trecută Clotilde Delbos.
Chiar dacă Renault încearcă acum să minimalizeze importanța ajutorului acordat de stat, cdeși în primăvara lui 2020 șefii grupului susțineau cu totul altceva, o declarație din mai 2020 a lui Bruno Le Maire, ministrul francez al Economiei, este cât se poate de lămuritoare.
„Cu privire la gravitatea crizei precum şi cu privire la situaţia companiilor, eu voi continua să spun adevărul: Renault se luptă să supravieţuiască”, spunea Bruno Le Maire citat de publicația Le Figaro.
Tot atunci, ministrul menționa că primirea împrumutului este condiționată de menţinerea în Franţa a celor mai avansate activităţi tehnologice.
– Renault Technologie Roumanie, printre companiile investigate de Consiliul Concurenței
– Grupul Renault pregătește un model Dacia electric de clasă B