D-provocare – MINI Cooper D

MINI Cooper D AEx

Există mașini pe care trebuie să le conduci pentru a le înțelege pe deplin. Aceasta este una dintre ele, iar motivul se află sub capotă, sub forma unui diesel de excepție.

Trăim deja într-o lume care abundă de cabriolete diesel și de V6 cu GPL, așadar am destule motive să privesc cu scepticism orice soluție care încearcă să vândă „sufletul“ unei mașini emblematice în schimbul a câțiva litri de combustibil economisiți. Așa am simțit și în momentul când știam că o să am de a face cu un MINI sub capota căruia inginerii nemți au strecurat un diesel foarte mic, cu trei cilindri.

Trebuie să recunosc mai întâi că mașina arată bine, iar exteriorul nu afișează nici un element de mândrie legat de noua motorizare. Nu tu prize pe capotă, nu tu un logo care să anunțe vreo super-tehnologie diesel, așa cum fac mai ales francezii. Deși a crescut enorm de-a lungul timpului, MINI nu a pierdut nimic din farmecul și aura exclusivistă de care se bucurau modelele de început, așadar iubitorii stilului neo-retro vor fi seduși de felul în care se prezintă ultima generație Cooper.

MINI Cooper D AEx (9)

O încântare și mai mare vine de la interior. Habitaclul este spațios, iar finisajele sunt unele care justifică apartenența la zona premium. Tehnologizarea este detaliul ce a fost adăugat la formula clasică a unui interior destul de clasic, dominat în continuare de un vitezometru uriaș montat în centrul planșei de bord și care acum este un adevărat centru multimedia, ce include bineînțeles și sistemul MINI Connected, care preia conținutul și funcțiile telefonului mobil la care este conectat, pentru a folosi mai eficient navigația, fișierele audio, acces internet și Web radio, dar și rețelele sociale.

MINI Cooper D AEx (14)

Un sistem foarte elaborat de lumină ambientală este un alt artificiu găsit la bordul lui Cooper și care nu poate fi trecut cu vederea. Pe lângă multitudinea de culori disponibile, lumina poate fi animată în acord cu accelerația și temperamentul mașinii, ori cu sistemul audio.

MINI Cooper D AEx

Ce este cu adevărat important la această mașină este însă cum se conduce, cum se simte și, mai ales de ce anume este în stare cel mai nou propulsor diesel montat pe Cooper. În primul rând am apreciat faptul că încă de la rece, motorul nu arată deloc zgomotos, iar lipsa de vibrații este un argument destul de convingător pentru a-l accepta cu ușurință sub capotă. Cei 116 CP storși foarte eficient dintr-o cilindree de 1.5 litri se manifestă foarte nenatural, în sensul că fenomenul de turbo-lag este aproape inexistent, iar livrarea liniară a cuplului este mai bună decât la toate celelalte diesel de cilindree apropiată pe care le-am condus în ultimul timp. Nici sunetul nu este tocmai rău, multe dintre trăsăturile sonore specifice unui diesel lipsind din ecuație, fie datorită antifonării, fie din cauza unui traseu de eșapament ce „colorează“ mai bine spectrul sonor al motorului.

MINI Cooper D AEx (17)

Cutia de viteze automată cu șase rapoarte face și ea parte din arsenalul tehnic pe care se bazează Cooper D. Aceasta are un răspuns foarte rapid și o predictibilitate bună în a trece de la un regim de croazieră, la unul necesar, spre exemplu, în cazul unei depășiri. Schimbarea secvențială a treptelor este și ea posibilă, însă pentru majoritatea situațiilor din trafic nu aduce suficiente avantaje, un argument fiind aici și faptul că performanțele dinamice sunt extrem de apropiate de cele oferite de versiunea echipată cu cutie manuală.

Agilitatea face parte din rețeta oricărui MINI, iar aici lucrurile sunt clare indiferent de motorizare. Suspenisia oferă un compromis optim între confort și stabilitate, iar sistemul de direcție este peste așteptările pe care le ai, de regulă, de la un sistem cu asistare electrică.

MINI Cooper D AEx (5)

Mini accede într-o nouă ligă și atunci când vorbim de economie. Deși vorbim de un model premium ce nu vizează în mod foarte vădit acest aspect, ideea unei mașini cu care poți scoate ușor o medie de 4-5 litri nu cred că va ajunge să sperie pe nimeni.

MINI Cooper D AEx (4)

Păstrând nealterate cele mai importante atuuri ale acestui model, MINI Cooper D vine cu un set de caracteristici ce-i va bucura în continuare pe fanii puriști ai acestui model, dar și pe cei preocupați de viitorul pinguinilor, al stratului de ozon sau, pur și simplu de propriul portofel. Tuturor le recomand pentru început un drive-test cu ceea ce pare a fi un mic fragment din istoria contemporană a motorului diesel.

Foto: Răzvan Loghin

Date tehniceCooper D
Masă proprie (kg)1.21
L/l/h (mm)3.821/1.727/1.414
Volum portbagaj(l)211
Combustibilmotorină
Cilindree (cmc)1.496
Putere max. (kW(CP)/rpm)85 (116)/4.000
Cuplu max. (Nm/rpm)270/1.750
Transmisie/trepteautomată/6
Viteza maximă (km/h)205
Sprint 0-100 km/h (s)9,2
Consum urban/extra/mixt4,3/3,1/3,5 (l/100km)
Normă poluare/emisii CO2Euro 5/92 g/km

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top