În încercarea de a reduce emisiile poluante, Dacia va dota modelele sale cu tracțiune integrală cu un sistem electrificat amplasat pe puntea din spate. Familia de modele care va utiliza acest sistem va fi asamblată în România.
Toți producătorii auto care au în portofoliu vehicule cu tracțiune integrală au înțeles, încă de la primele discuții privind normele de depoluare Euro 7 și scăderea tot mai puternică a pragului de emisii de CO2, că trebuie să găsească soluții pentru ca mașinile 4×4 să corespundă noilor standarde.
Oficialii Dacia gândeau încă din 2022 un sistem de tracțiune integrală, cât mai puțin costisitor, care să includă o combinație a motorului termic cu unul electric. În octombrie 2022, Didier Michaud, Dacia Platforms & Powertrains Leader, declara pentru LifeNews.ro – pe lângă revenirea la motoare cu patru cilindri în loc de trei și utilizarea extinsă a sistemului dual benzină-GPL – că marca sa ia în calcul „posibilitatea de a propulsa modelul Duster cu o combinație de motor termic cu motor electric. Pentru că vrem să îl menținem ca vehicul 4X4, iar în unele țări sistemul de taxare penalizează mașinile cu emisii mai mari”.
Apoi au apărut tot mai multe informații despre acest sistem care implică utilizarea electricității pentru acționarea roților de pe puntea din spate a modelului Duster. Această premieră pentru gama Dacia a fost confirmată pentru prima dată oficial de Dacia în ianuarie 2025, atunci când, vorbind la conferința de presă a Dacia de la finala Car of the Year, CEO-ul mărcii, Denis Le Vot, a afirmat că sistemul de tracțiune integrală al SUV-ului asamblat în România va avea cu siguranță o soluție tehnologică în care este implicată utilizarea electricității pentru acționarea roților din spate. Mai mult decât atât, șeful Dacia a menționat și momentul apariției acestui nou sistem.
„Până la sfârșitul anului 2025 vom introduce o nouă soluție hibridă pentru versiunea noastră 4×4. Vom electrifica puntea spate cu un e-motor pe ea. Mașina va fi hibridă și automată și va exista o versiune GPL. O vom face disponibilă la un preț accesibil, așa cum este stilul Dacia”, a declarat Denis Le Vot.
Viitorul Duster 4×4 nu va fi însă prima mașină Dacia care va utiliza acest sistem. Presa occidentală scrie că sistemul de tracțiune care implică un motor termic pentru puntea din față, unul electric pentru cea din spate și o cutie de viteze cu dublu ambreiaj va debuta la finalul lui 2025 pe SUV-ul Bigster, abia lansat, și va fi apoi utilizat pentru Duster, în 2026, și, ulterior, soluția va fi adoptată de un crossover, aflat încă în dezvoltare, care este denumit C-Neo.
Mașinile care vor utiliza noul sistem hibrid de tracțiune integrală vor purta pe caroserie emblema Hybrid 4×4 și vor înlocui, în special pe piețele din Europa, actuala transmisie integrală mecanică asociată cu o cutie de viteze manuală. În acest fel, modelele Dacia cu tracțiune integrală vor putea avea emisii de CO2 mai reduse, în conformitate cu evoluția reglementărilor de depoluare.
Mai mult chiar, în publicațiile de specialitate au apărut deja imagini cu un model Duster testat în Spania a cărui punte din spate este mult mai solidă și dotată cu sisteme de protecție suplimentare decât cea actuală. Conform primelor informații, încă neconfirmate oficial, modelele Dacia 4×4 vor utiliza pe puntea din spate un motor electric de 48V dezvoltat de Valeo și echipat cu o cutie de viteze cu două trepte proiectată în Europa de Getrag-Magna și fabricată în China. Puntea față va continua să fie acționată de motorul de 1.2 litri cu ardere internă HR12.
Anunțat în 2023 la bordul conceptului Renault Niagara, sistemul Hybrid 4×4 este similar cu tracțiunea integrală electrificată a modelelor Alfa Romeo Junior Q4 și Jeep Avenger 4xe ale grupului Stellantis.
O informație cât se poate de interesantă pentru români și România, se pare că familia de vehicule Dacia care va utiliza acest nou sistem electrificat de tracțiune integrală va fi asamblată exclusiv în uzina mărcii de la Mioveni. Asta înseamnă că, pe lângă Bigster și Duster, în uzina din România va fi asamblat în viitor și crossoverul aflat în prezent în dezvoltare sub numele de cod C-Neo.
Acest model compact va prelua indirect locul modelului Renault Megane cu motor termic, pentru a concura în special cu Skoda Octavia, și va lărgi gama de modele pentru familii a mărcii.